Forum

Italiensk sveske

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 20. september 2007 kl. 14.18

Jeg har et sådant blommetræ, som jeg plantede for ca. 25 år siden, men det er aldrig rigtig gået i gang med at bære, i år som de fleste andre er der kun ca. 10–25 stk. på træet, men smagen fejler sandelig ikke noget!. Det har en pæn kompakt facon og vokser ikke vildt. Synes sundt og raskt. Hvad gør jeg fremover for flere blommer?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 20. september 2007 kl. 16.00

Til Alice.

Den velsmagende sveskeblomme Italiensk Sveske kan godt have en noget varierende frugtbarhed.

Selv om sorten faktisk er delvis selvbefrugter, kan du evt. prøve at plante en anden blommesort i nærheden, f.eks. en Opal blomme, da dit sveskeblommetræ måske trænger til bestøvning.

Manglende frugtbarhed kan dog også skyldes frostskader i selve blomstringstiden. Giver dit træ ellers blomster? hvis – må det være manglende bestøvning, og / eller frostskader.

Men som nævnt, Italiensk Sveske kan godt have en varierende frugtbarhed, som må siges at være sortens egentlig svaghed.

Fort det er jo ellers sveskeblommer af meget høj kvalitet.

Hilsen fra John.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 21. september 2007 kl. 7.51

For ca. 20 år siden podede jeg et skud af Italiensk Sveske ind på et Victoria træ. Dette skud har nu udviklet sig til en stor stamme på træet der udgør ca. 1/3 af kronen og den bærer svesker hvert år.

Måske en løsning at gøre det omvendte på dit blommetræ?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 13. september 2009 kl. 10.35

Hej igen!

Der er sket noget, som skal udnyttes bedst muligt. forslag udbedes.

En selvsået "mirabelle" i mirabellehegnet viser sig nu at være en sveskeblomme! Bærer rigt, måske lidt tidligere med lidt mindre blommer med ok smag. Sandsynligvis sveske/Victoria.

Sidste år skar jeg alt undtagen 1 gren af gamle ital, som har givet gode nye skud til evt podning på den nye sveske.

Skulle man flytte nye sveske til et godt sted og pode gamle sveske på, ca halvt af hvert eller hvad?

så ville bestøvningen vel i fremtiden være ok, så der blev en meget lang og rigelig sveskesæson?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 14. september 2009 kl. 8.37

I weekendtravlheden er dette indlæg smuttet ud, før nogen har kunnet give mig et godt råd

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 28. september 2009 kl. 9.39

Nok engang: Ingen bud på flkere sveskeblommer?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. september 2009 kl. 14.10

Hej Alice.

Prøv at se dette link.Det kunne måske være noget, som var spændende bare at lade være og bruge blommerne som en specialitet.

Mvh. Hans

www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=390639&ForumID=12

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 29. september 2009 kl. 10.48

Tjah, man har det ikke bedre, end naboen vil! Jeg er nødt til at flytte det nye svesketræ, for naboen er tosset på det 100-årige mirabellehegn, og er forberedt på, at en skønne dag, når jeg kommer hjem fra en rejse, er det væk! Jeg overvejer at få det erklæret bevaringsværdigt.

Min ide med at flytte det, er dels dette, dels at give det en lunere og større plads med den italienske podet på for bestøvning.

Den smule blommer, som sveskeblommetræet gav i år, blev spist af hvepsene, og det giver desværre rodskud.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. september 2009 kl. 13.31

Hej Alice.

Hvis det er ude i det åbne land, er der meget skrappe regler for, hvad man må og ikke må med gærder og hegn. Det hjælper dig bare ikke, at naboen får en bøde, hvis træet er væk og stubben smurt med glyfosat. Jeg ville nok sikre mig nogle rodskud her i efteråret, hvis du er sikker på, at de er fra blommetræet. Sæt dem i potter eller direkte i jorden. Du kan nok se på bladene om det er de rigtige rodskud. Der kan findes mange spændende ting i det åbne land, hvis man har øje for det, og som kan give nogle smagsoplevelser ud over det almindelige.

Mvh.

Hans

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Hansen, 20. oktober 2009 kl. 12.20

Vi har haft vores Italiensk Sveske-træ i 12 år og træet var ca. 3 år, da vi købte det. I løbet af alle disse år, har træet ikke båret mere end 50–60 blommer. Gode bestøvere i form af "Czar" og "Opal" har ikke hjulpet på den manglende frugtbarhed.

Vores overvejelse går nu på, om ikke det er på tide at rydde træet og så i stedet få plantet en anden og mere frugtbar sort.

Czar er der ikke så mange der kender, men jeg vil bare nævne at det er en gammel engelsk sort, som bærer pænt hvert år. Blommerne er blå og smager godt.

Nyt svar til emnet »Italiensk sveske«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Italiensk sveske

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider