Forum

Hvordan skal et limetræ holdes?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kenneth, 21. november 2007 kl. 1.06

Jeg har købt et limetræ men jeg ved ikke hvordan jeg skal holde det. Hvor meget vand skal det have? Skal jeg pille limes af når de er store?

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 21. november 2007 kl. 12.44

Limetræer skal have samme behandling som andre citrustræer. Vandes jævnligt uden at være pjaskvåde.

De tåler varme en del bedre en citroner og har det fint også ved 40 C (som der kan være i en udestue om sommeren). Skal stå frostfrit om vinteren ved 5–10 C eller mere hvis der er lys nok.

Plantes om om foråret med ny citrusjord.

Hvis man kan vande med regnvand er det det bedste, men man kan dog bruge alm. hanevand.

Gødes jævnligt fra om foråret til sent på efteråret og sparsomt om vinteren.

De blomstrer hele året og frugterne, som jo er grønne kan høstes når de er på golfkuglestadiet eller lidt større.

Bladene kan bruges i madlavning.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth, 22. november 2007 kl. 16.09

Mange tak for informationen, meget nyttigt. Jeg bor i Mexico og behøver ikke at bekymre mig om frost :O)

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 23. november 2007 kl. 17.24

OK-det kunne du jo godt lige have tilføjet :-)
Ved du hvad type Lime det er?

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Rasmussen, 30. december 2008 kl. 9.21

Jeg har lige købt et træ, der var frugter på. Nogle af dem er så store som golfbolde men også let gule. skal jeg plukke dem nu? er meget hårde...

på forhånd tak.

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. januar 2009 kl. 17.50

Hej Louise
Du må prøve dig frem – høst en enkelt frugt og undersøg den. Smag på den – find ud af, om den villigt giver saft fra sig osv.

Hvis det er tilfredsstillende – ja så kan du høste de frugter, der har lignende skalfarve og samme hårdhed.

Hvis ikke du synes frugten virker moden – ja så må du vente tålmodigt og "teste" igen om nogle uger...

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Schou, 6. februar 2012 kl. 20.15

hvornår skal jeg holde op med at gøde mit limetræ?

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 8. februar 2012 kl. 17.34

Tjae-hvis du har gødet det hele sæsonen ser jeg ingen grund til at stoppe nu hvor lyset er ved at vende tilbage og MIT Limetræ er begyndt at skyde nye skud.
En god ting kan dog være ( når temperaturen er over 20 C ) at gennemvande rodklumpen med ( hvis muligt ) med regnvand -eller alternativt opsamlet optøet sne der har opnået stuetemperatur eller højere.
En anden ting er at tidspunktet er ved at nærme sig hvor man skal overveje omplantning i ny jord. Jeg personligt vil nok vente til marts-april hermed.
Nu skriver du ikke hvad du har gødet med, men hvis det er NPK eller vandig gødning ophobes disse stoffer oftest i det øverste jordlag sammen med kalken i vandingsvandet og det er en god ide ved omplantning at fjerne dette lag som er på 2-3 cm.
Samtidig inspiceres rødderne i potteklumpen. Er de sunde ?
Hvis ikke skal man skrabe så megen gammel jord af man kan og ompotte i frisk jord.
Til foråret vil jeg prøve at lave min egen Terra preta
en.wikipedia.org/wiki/Terra_preta
med en blanding af citrusjord, lecasten, Animix og knust grillkul, i håbet om en bedre vækst.

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Sørensen, 14. maj 2012 kl. 16.06

Hej :)

Er der nogen som for nyligt har set, hvor man kan købe limetræer? Jeg er også på jagt efter et citrontræ... men det burde ikke være så svært at finde.

Jeg har ingen erfaring med citrustræer overhovedet, og selvom jeg synes, ovenstående er rigtig god info at have, hører jeg gerne, hvis nogen også kan anbefale en bog omkring det at holde citrustræer - altså indbefattet limetræer.

På forhånd tak for hjælpen.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. maj 2012 kl. 18.17

Der findes en bog på svensk om citrustrræer, heri er også nævn noget om lime. Bogen kan du købe via adlibris. Det er den eneste bog i norden og mest fyldestgørende . Bogen koster ca. 120 kr.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. maj 2012 kl. 18.46

Bogen hedder citrus i kruka og er skrevet af Eva Ronblom og koster kr 112, incl porto. Heri er også nævn fe mest alminde sygdomme som citrustrræer kan få.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Sørensen, 28. maj 2012 kl. 8.44

Hej Søren

Tak for svar! Jeg har bestilt bogen til lån på biblioteket - så ser jeg lige, hvad den indeholder...

Igår var jeg så heldig at få fat i 2 limetræer (desværre ingen citrontræer), som er hhv. 80 og 65 cm høje. De står i potter på 20 cm i både Ø og højde, har en del små-små frugter og er placeret i udestuen, hvor der nu er en helt fantastisk duft. Jeg håber, der er info i bogen om, hvor meget plads planterne kræver - ellers hører jeg gerne nogle meninger.

Jeg har mulighed for at vande med 100% rent omvendt osmosevand, hvilket forhåbentlig er lige så godt som regnvand (regnvand vil selvfølgelig blive brugt, når jeg har noget til rådighed).

Så mit spørgsmål nu er: hvilket mærke af citrusgødning, skal jeg forsøge at få fat i? Gerne et par alternativer hvis muligt :)

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. maj 2012 kl. 9.20

Du kan få citrusgødning her:

www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=index&cPath=56&zenid=69d37fef31f4fe6af640b970196b161a

Jeg ville nok plante om til større potter - ikke megastore endnu, men omkring 15, måske 20 liter i første omgang :)

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Sørensen, 28. maj 2012 kl. 9.50

Tak for info, Anja :)

Nu kan jeg ikke lige se, hvad indholdet er i den gødning, du linker til. Kan du evt. angive niveau for indhold af de nødvendige 'ting-og-sager', så jeg har noget at gå efter, såfremt jeg skulle være heldig at falde over en citrusgødning her i nærheden, hvor jeg bor?

Dit forslag til forøgelse af pottevolumen afstedkommer jo endnu et spørgsmål: citrusjord?

Hvad er bedst som potte - sort plasticpotte, 'rigtig' potte, eller?

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Aagerup, 11. juni 2012 kl. 22.24

Til alle med interesse for citrus vil jeg gerne gøre opmærksom på
www.florentsia.com/
Et dansk firma med alt indenfor mediterrane planter og også en god hjemmeside. Jeg vil også anbefale Eva Rønbloms uundværlige bog ' citrus i kruka' og 'medelhavsvækster i kruka'. Citrus har nemlig meget forskellige behov alt efter sort:) Politikens bog om havestuen har også gode anvisninger og så er den på dansk;)

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. juni 2012 kl. 7.29

Hej Kirsten -

Jeg har ikke lige styr på indholdet i gødningen - måske du kan finde det på Grow-Tech's hjemmeside? Weibull har også en citrusgødning, som måske er til at finde på planteskoler/havecentre. Men du skal bare gå efter en specifik citrusgødning - så får planterne det rigtige at leve af :)

Citrusjord kan købes i de fleste havecentre/planteskoler - mht. potte, tror jeg ikke, at det har har en betydning, hvad den er lavet af. Jeg dyrker i 45 l plastkrukker.

Mvh
Anja

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Sørensen, 31. juli 2012 kl. 9.45

Hej igen :)

Nu har jeg haft mine to limetræer i 2 måneder - og det er indtil nu gået helt godt, synes jeg. Træerne er vokset, og jeg har talt frugter fra ca. valnøddestørrelse og op til 10 stykker på hvert træ (der er flere mindre frugter). Et par af frugterne er tæt på den størrelse, som købefrugter har.

Her lige et billede (som forhåbentlig kommer med...)

Bogen 'Citrus i kruka' har jeg lånt på biblioteket (der var lidt ventetid på), og bestilt hos adlibris - forhåbentlig kommer den i indeværende uge :) Bogen er ganske rigtig supergod!

Citrusgødning har jeg også fået fat i, det blev til Hornum Citrusgødning - og det har da ihvertfald sat skub i træerne.

Også citrusjord har jeg fået anskaffet! Men endnu ikke benyttet. Det bekymrer mig en hel del, at den jord, træerne står i er hård som beton - nærmest! Og det er trods alt kun ca. 6 liters beholdere, de står i. Vandet synker kun langsomt ned i jorden. På grund af den lille volumen har jeg måttet være meget opmærksom på vandingen. Flere steder - bl.a. også i bogen - står at man kun må ompotte i foråret (marts-april), så derfor har jeg undladt ompotning, selvom jeg har haft den største lyst! Næste pottetrin bliver ca. 20 liter, men jeg vil bestemt have dine 45L i tankerne til senere, Anja :)

Jeg har også oplevet utøj i træerne! Bladene blev mere og mere meleret i farven, og en dag fik jeg øje på, hvad jeg mener er spindemider på undersiden af mange blade.... uff! Jeg søgte på nettet og fandt en opskrift på hjemmelavet forebyggelse: vand, brun sæbe og sprit. Det har virkelig hjulpet - jeg har sprøjtet omhyggeligt to gange i løbet af de to måneder, og man kan ligefrem se, hvordan træerne frisker op af sådan en omgang. Bladene er slet, slet ikke meleret i farven i samme grad længere. Anden gang jeg sprøjtede havde jeg kun set en enkelt mide (jeg bruger lup), og selve sprøjtningen er egentlig en hyggelig ting ude på terrassen, hvor man rigtig kan få gennemset træerne. Heldigvis har jeg endnu ikke observeret skjoldlus, som jeg kan forstå, træerne let kan blive ramt af...

Men jeg har - selvfølgelig - lige et par spørgsmål, jeg håber I vil hjælpe mig med:

1. Frugterne er meget grønne og jeg aner ikke, om de når at modne? Eller er det ikke et problem, selvom vi om en måneds tid har mistet en del lyse timer? Hvad gør jeg med dem? Fryser skal og evt. saft? Lime- og citronfrugter betragtes nærmest som guld i min husholdning, så der skal helst ikke ødsles med noget her! :)

2. Eva Rönnblom skriver, at man skal stoppe med gødning den første uge i august. Gør I også det? Jeg tænker jo, at der måske er lysere længere her hos os end hos ER, således det er for tidligt at stoppe allerede der - eller?

3. Der er torne på mine træer - faktisk én torn ved hvert bladhjørne, næsten - så kan jeg vel gå ud fra, at det IKKE er Tahiti lime?

På forhånd tak :)

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Sørensen, 7. august 2012 kl. 16.25

Hmm... nu er det jo godt nok ferietid - men alligevel... slet ikke nogen med en kommentar? :)

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth, 30. juli 2020 kl. 17.05

Jaerr, nu er der altså gået næsten 8 år, så må ferien også snart være færdig.

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Sachse, 24. maj 2021 kl. 16.29

Jeg fik nu rigtig meget ud af at læse indlægget - selv her ni år efter :)

Nyt svar til emnet »Hvordan skal et limetræ holdes?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan skal et limetræ holdes?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider