Forum

Grøngødning og spredning af frø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rolf T., 6. januar 2008 kl. 17.49

Efter at have læst Troels v. Østergaards bog Økologisk Køkkenhave er jeg helt tændt på ideen om økologisk dyrkning. Jeg synes at, ideen om grøngødning er rigtig god, men vil det ikke smide en masse frø, som kommer op som ukrudt i hele haven?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. januar 2008 kl. 10.36

Hej Rolf

Velkommen i flokken – håber dukommer til at opleve masser af grønne glæder i de kommende år!

Der er efter mine erfaringer (35 års økologisk urtedyrkning) ikke særlige problemer ud over med sennep (hvis den får lov at sætte frø) og hvidkløver (sætter frø som bare p...).

Men prøv dig frem – og find gode fiduser under rubrikken DYRKNINGSMETODER i bjælken herover.

Et andet tip – der kan kombineres med anvendelse af grøngødning – er anvendelsen af jorddækning.

Få dit bibliotek til at skaffe Ruth Stout's lille bog "Den nemme have" ISBN 87–7560–730–1.

Med venlig hilsen
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rolf T., 7. januar 2008 kl. 21.46

Hej Lone.

Mange tak for et meget grundigt svar. Jeg har bestilt bogen på biblioteket. Det lyder som en udmærket bog. Jeg tror, jeg holder mig fra hvidkløver og raps i første omgang.

Med venlig hilsen
Rolf

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 10. januar 2008 kl. 21.30

Hej Rolf
Jeg vil, ligesom Lone, ønske dig velkommen til de grønne glæder!

Hvis du bruger grøngødning rigtigt (det kan vi altid diskutere, men så mest optimalt da, med henblik på gødningsvirkningen), klipper du den lidt (cirka 1/3 ned) inden den begynder at blomstre. Altså vil den ikke kunne nå at sætte frø og derfor ikke blive et problem.

Dette var den superkorte udgave af brugen af grøngødning, men jeg kan også anbefale en bog. Den hedder Grøngødning og har bl.a. Jens Thejsen som forfatter, udkom vistnok i 2006. Den er meget grundig.

Du er også velkommen til at ringe på Den Økologiske Haves hotline 86545401, ma-ons 10–13. Dog kun åben fra medio marts til november. Du kan også ringe til Den Økologiske Have på 86545400 og trykke for faglig rådgivning, så får sandsynligvis mig i røret. Endelig er der også muligheden for at sende mails.

Der er mulighed for at få svar på alverdens havespørgsmål direkte – nogle gange er det nemmest pr telefon.

Rigtig god fornøjelse og arbejdslyst!

Venlig hilsen
Hanne, gartner og konsulent i Den Økologiske Have

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Havemanden, 10. februar 2008 kl. 16.11

Hej Hanne.

Så fik jeg tygget mig igennem Jens Thejsen's bog. Den henvender sig måske mere til landbruget end til den lille køkkenhave ejer som mig, men en god bog med masser af ideer til brugen af grøngødning.

Jeg lægger forsigtigt ud med noget jordforbedring i nogle af bedene, da det er første år, jorden skal dyrkes økologisk. Det bliver en blanding af blå lupin, alexandrinerkløver, vintervikke, boghvede, blodkløver og honningurt (i øvrigt købt hos Den Økologisk Have). Så må vi se hvordan det går.

Tak for rådene.

Med venlig hilsen
Rolf

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 10. februar 2008 kl. 19.19

Nu I er ved økologisk havebrug, åbenbart med experter, er der noget jeg tit falder over. Hvor meget betyder det egentligt om frøet er økologisk fremstillet?

Nyt svar til emnet »Grøngødning og spredning af frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Grøngødning og spredning af frø

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider