Forum

Ny græsplæne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Dahlquist, 22. januar 2008 kl. 21.39

Hej

Jeg er ved at lave et gammelt bed med diverse buske,stauder og blomster om til græsplæne, jeg har gravet det meste op og fået de fleste rødder med.

Så vil jeg høre, om de sidste rødder bliver ødelagt nok til at de ikke skyder igen når jeg fræser bedet?

Eller skal der noget andet til?

Jesper

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. januar 2008 kl. 10.06

Hej Jesper

Hvad der er smart at gøre bestemmes af dit mål om, hvordan græsplænen skal ende med at være. Skal den minde om plænen på Wembley stadion eller må der være lidt flere forskellige græsarter, en smule ukrudt og småblomster i den?

Når du har bestemt det, kan du vælge den fremgangsmåde, der passer til hvad du gerne vil opnå.

HVIS der kun har været forædlede buske, blomster og stauder (og ikke noget flerårigt ukrudt) i bedet er risikoen for rodskud ikke særlig stor. Du kan til foråret tilføre kompost, fræse, planere, så græs og tromle uden at frygte en hel masse rodskud. Enkelte kan der vel komme, men en god lang kniv kan tage modet fra de få, der måtte dukke op.

HVIS der har været ukrudt og nogle bestemte arter af buske og stauder, så er det nok ikke helt så enkelt.

Har der i bedet været f. eks senegræs, tidsler, nælder eller vorterod, så kan du IKKE ved at fræse en gang eller to sikre, at der ikke kommer rodskud.

Har der været f. eks syrener eller forsythia imellem buskene kan de også sende rodskud op, selv om den øverste del af jorden har været fræset flere gange.

Hvis stauderne f.eks har været gyldenris eller solbrud – ja, så er de heller ikke lette at få fjernet helt.

Hvis noget af det, jeg her har skitseret gælder, så kan du vælge mellem mindst tre metoder:

En plæne med lidt ukrudt i er OK –
Brug – FØR du fræser – en greb og fjern endnu flere små rødder. Tilfør til foråret kompost, fræs, planér, så græs og troml den kommende plæne. Denne metode indebærer, at du får NOGLE rodskud i græsplænen af de nævnte plantearter (og måske af andre?).

En plæne, hvor der KUN er det, græs, du sår –
Overvej, om du kan skaffe "medarbejdere" i et år (eller helst to) i form af en hønseflok, der kan få overdækket hønsegård på arealet. Nyd at der er liv i haven, brug æggene, spis om et par år hønsene, fjern hønsegården, løsn jorden med en greb, planér, så græs og troml. Der vil være MEGET LILLE risiko for at der kommer rodskud i græsplænen og komposttilførsel er ikke nødvendig de første par år.

En plæne, hvor en enkelt tidsel eller to kan stikkes med kniv og der ellers (næsten) kun er det græs, du sår –
Hold jorden "sort" og helt fri for fremspirende grønt en sæson (dvs forår og sommer) ved at fræse den hver 14. dag. Inden sidste fræsning tilføres kompost, der planeres, sås græs (i august) og tromles. Der vil ved denne metode være LILLE risiko for at der komme rodskud i græsplænen.

Men sådan helt generelt er græs nemt, fordi det er en af de få planter, der tåler klipning efter klipning hele sæsonen igennem:
I løbet af nogle år vil du alene ved klipningen kunne hæmme næsten enhver anden planteart end græs tilstrækkeligt meget til, at der stort set ikke længere kommer rodskud – næsten uanset, hvor mange der var i starten.

Det er faktisk enkelt: Tilfør kompost og "luft" evt jorden med en greb – resten "ordner sig", hvis bare du et flittig nok med plæneklipperen (og ikke klipper græsset så kort, at det derfor ikke trives.)

Jeg håber, du får held med din nye plæne!

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Ny græsplæne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ny græsplæne

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider