Forum

Froe fra Spanien

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen, 26. februar 2008 kl. 12.57

Jeg sidder pt i Spanien og har fundet et sted at koebe billige froe, bl.a forskellige meloner, forskellige salater og andet godt.

Ved nogen, om der kan vaere problemer med at dyrke disse spanske froe i DK naar jeg kommer hjem?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 26. februar 2008 kl. 15.56

Nej frøene får du ikke problemer med. Køb du bare løs., men kig lige på udløbsdagen, de kan nemlig godt finde på at sælge for gamle frø til os turister. Meloner kan du jo kun få til at gro i drivhus herhjemme (medmindre vi får en kanon sommer)Fortsat god ferie.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. februar 2008 kl. 7.41

Hej Steffen og Helle

I åbner for en spændende problemstilling – det kunne der måske komme en fyldig erfaringsudveksling ud af her i Forum...

En tanke efter at jeg i flere år har handlet frø hos www.impecta.se :
Der er udviklet sorter til forskellige klimazoner i Sverige.

Det vil undre mig en del, hvis der ikke også i Spanien er sket det samme – der er jo ihvertfald meget forskellige klimaforhold i det store land.

Måske vil der derfor være sorter udviklet til atlanterhavsklima / middelhavsklima / bjergegne, som ikke trives ret godt i visse egne af Danmark?

Hvem ved mere?

Venlig hilsen
Lone

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen, 27. februar 2008 kl. 10.01

Det var netop det eventuelle problem, jeg tilsigtede: At froeene maaske udvikles til specifikke klimaer saaledes at eksempelvis spanske porre- froe udvikles til at have brug for en laengere vaekstperiode og en hoejere temperatur for at udvikles rigtigt...

Og som Lone skriver: Hvem ved mere?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 27. februar 2008 kl. 10.58

Jeg ved ikke, om jeg ved mere, men noget ved jeg da. Jeg har som almindelig turist taget frø med hjem fra både Thailand og Spanien, og har fået foræret frø, indkøbt på Azoerne og i Italien, og hvis det ellers er frø af planter, som kan gro og trives i DK, så er der ingen problemer med det. Jeg har fx haft flotte tomatplanter, som stammede fra frø købt på Tenerife. Frø er som regel ikke er så dyre, så jeg synes, at det er sjovt at købe et lille udvalg med hjem og så se, hvordan det går. Og det er for det meste gået godt.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 27. februar 2008 kl. 11.03

Jeg skrev det ikke var noget problem, fordi jeg selv får frø fra hele verden. Selvfølgelig kan det være svært at få eksotiske frø til at spire og gro i Danmark, hvis man ikke har udestue eller drivhus., men dem Steffen nævnte er der altså ikke problemer med, så køb du bare løs.

Helle – www.helleshave.dk

Nyt svar til emnet »Froe fra Spanien«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Froe fra Spanien

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider