Forum

Såning af Skærmlilje (Agapanthus)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Per Kj., 28. februar 2008 kl. 15.24

Jeg ønsker mig nogle flotte blomstrende Skærmliljer i min have til sommer. Jeg har set løg der koster ca. 40 kr. stk. og synes det er lidt dyrt!

Overvejer derfor at købe Skærmlilje-frø og så dem selv, da de koster ca. 20 kr. fra 20 stk. frø.

Nogen der har erfaring med at så Skærmliljer og kan jeg forvente blomster den første sommer?

Hvis jeg ender med at købe løg, er der så en der ved hvor mange løg man skal ligge i fx. en krukke på ca. 30 cm i diameter? Ved ikke om et løg giver en blomst? :o) Mon de kan trives i mindre krukker?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 29. februar 2008 kl. 8.32

Jeg har sået frø taget fra egen blomst.De har nu i 2–3 år stået med grønne blade og ingen blomst og jeg ved ikke hvor lang tid det tager,
Det siges at man ikke skal være for ivrig med at plante gamle planter om, da de blomster flittigst når de bor lidt trangt.

Ved ikke om du kan bruge dette til noget.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Kj., 29. februar 2008 kl. 8.42

Tak for input!

Nogle planter skal stå x-antal år inden der kommer blomst!. Måske gælder det også for Skærmliljen, da den skal have dannet et løg inden den kan blomstre?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Kj., 29. februar 2008 kl. 13.58

Har du planterne i krukker?

Er lidt i tvivl om hvor mange løg man skal ligge i hver krukke.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 8. august 2008 kl. 7.32

Har hjemtaget frø "lånt" i en privat have i Australien.De blomstrede flot efter 4 år- ved omplantning springer de 1 år over.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis H Hansen, 22. september 2008 kl. 9.15

Jeg har nogle Agapanthus, som har blomstret i sommer og sat frø.

Frøkapslerne er grønne. Ved nogen, hvornår jeg skal fjerne frøkapslerne og hvordan de opbevares?

De grønne kapsler ser omodne ud, men omvendt kan frosten jo snart sætte ind og jeg må have krukkerne ind.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2008 kl. 12.29

Hej Dennis.

Selvomde er grønne kan du godt være modne. jeg har en afrikansk vandlilje som sætte grønne bulbiller/frø og som jeg sået året efter, hvor de alle spirede lystig. Så gem dem kølig og så dem til foråret. Det kan være at Erik fra Esbjerg har erfaring i at så disse liljer og bedre kan vejlede dig i det.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2008 kl. 12.41

Såning: Disse frø kræver megen varme for at gro godt. Efter såning skal frøene stilles ved min. 22 graders varme. Det er vigtigt at jorden hele tiden holdes fugtig.

Normal anbefales det at man deler moderplanten, da frøplanter kan være flere år om at blomstre og med tiden se ud af noget.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie Larsen, 27. april 2009 kl. 20.27

Hej

Jeg kunne godt tænke mig, at dyrke blå skærmlilje men opdagede, at disse er lidt dyre. Er jeg heldig, at nogen har ekstra, som de ønsker et nyt hjem til.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 27. april 2009 kl. 20.29

Jeg forstår godt at du vil have en. De er meget fine!

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Såning af Skærmlilje (Agapanthus)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Såning af Skærmlilje (Agapanthus)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider