Forum

Min basilikums blade visner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Josephine Mortensen, 5. marts 2008 kl. 14.06

Jeg har forgæves prøvet at dyrke basilikum i mit sydvendte vindue og hver gang sker det samme.

De er selvfølgelig plantet i rigtig så og prikle jord fra planteskolen og vandes efter alle kunstens regler der står aldrig klart vand i underskålen og jorden får ikke lov til at tørre ud.

De kommer fint og ser fine ud og sætter det første bladpar men... så når de er 7–10 cm høje så går det galt bladene begynder af visne fra spidsen og ind for tilsidst af dø og de mindre spirer bliver brune lige ved jordoverfladen og dør i løbet at nogle få dage.

Noget er helt galt i min dyrkning. Vandes de for meget så de rådner? eller hvad er det der går galt

Jeg elsker basilikum vær sød at hjælpe

Med venlig hilsen

Josephine

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 5. marts 2008 kl. 15.08

Jeg tror, at du vander for meget og for tit. Men basilikum kan heller ikke tåle at tørre ud, så det er en balancegang. Prøv at lade jorden begynde at blive lidt tør, inden du vander igen. Ved hyppig vanding fylder du alle jordens hulrum op, så der ikke er luft i jorden.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 5. marts 2008 kl. 18.33

Har prøvet det samme som dig og er overbevist om at det skyldes overvanding,forstået på den måde at det bliver FOR fugtigt.Har også observeret at det typisk sker mens planterne er forholdsvis lave.Store basilikum tåler langt bedre en lidt rigelig vanding.I øvrigt bryder de sig ikke om direkte bagende sol-,det er mere varmen der er vigtig når de først er spiret.Har også dyrket masser af basilikum i vindueskarm som du,så det er ihvertfald ikke det der er problemet.

Venlig hilsen Sanne

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 5. marts 2008 kl. 18.58

Det skyldes måske Fusarium.

Prøv en anden jordblanding-foreslår Rød Pindstrup, som ikke har denne svamp. Du skal selvfølgelig ikke overvande-som anført.

Desværre kan også frøene være inficerede.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 6. marts 2008 kl. 9.52

Måske er solen for stærk for de små planter i en sydvendt vindueskarm, så de bliver svedet af? Jeg plantede i sidste uge to små potter med basilikum – som var købt i et supermarked, og hvor jeg havde brugt alle de store stilke, men hvor der stadig var en masse småplanter tilbage – over i en stor potte og stillede den i en sydvendt vindueskarm. Mange af bladene fik svidningsskader, da der et par dage efter var stærk sol. Nu ser det dog ud til, at planterne er kommet sig, og de gror fint.

Nyt svar til emnet »Min basilikums blade visner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Min basilikums blade visner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider