Forum

Kiwi?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christopher Mortensen, 9. marts 2008 kl. 14.24

Hvordan får vi lavet en ny kiwiplante – med frø eller stilklinger?

Kan en sådan plante gro i Danmark?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Sejer, 9. marts 2008 kl. 20.36

Hej,

I kan sagtens formere kiwi, både ved frø, eller ved urteagtige stiklinger. Planten kan også gro i danmark, en varm, sydvendt mur hvor den kan espaljeres ville være optimalt. Det er en plads krævende plante, der kan bliver meget stor (en slyngplante), og hvis man vil være sikker på at få frugter, er et drivhus nok løsningen.

Man skal være opmærksom på at Kiwi, består af han og hun planter, hvor det er "hunnerne" der sætter frugter. Der vil også gå mange år før planten begynder at sætte frugter, eventuelt op til 10.

På planteskolerne findes sorter der har både han og hun blomster på samme planter, og de er podet, hvilket vil sige de kommer med frugter indenfor 1 til 2 år.

Jeg vil som alternativ nævne en "fætter" til den almindelige kiwi, der hedder stikkelbærskiwi (Actinidia arguta), den sætter små frugter på størrelse med stikkelsbær, men de smager ligesom kiwi (spises med skræl) og så kan de gro som frilandsplante i vores klima.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Holm, 15. marts 2008 kl. 20.38

Du har vist ikke fået svar på hvordan.

Jeg googlede på kiwi sowing og fandt en vejledning fra det kendte firma Thompson-Morgan.

Se selv på seeds.thompson-morgan.com/uk/en/product/7770/2

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 16. marts 2008 kl. 23.09

Jeg vil tilføje, at Kiwi er en plante der snildt når op i 30 meters højde, så skal den styres i et drivhus kræves massiv beskæring.

Har selv en. Den er nu 6 år og har endnu ikke blomstret.

Dens vækstkraft er imponerende – årsskud når let længder på 3–4 meter, er er man ikke over den med saksen, sprænger den alle rammer.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne Larsen, 2. april 2009 kl. 19.55

Man kan i dag købe selvbestøvende kiwi planter (aldersvile planteskole – - 98,– kr) der giver frugter efter 3 år og kan blive op til 7 meter lange. de skal stå i fuld sol eventuelt op ad et hegn.

jeg har 8 stk stående jeg selv har lavet via stiklingsmetoden og lidt roddanner.

det er en nem plante der allerede omkring 1 april begynder at få grønne blade. de smager godt frugterne

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 3. april 2009 kl. 0.19

Jeg har sået små kiwiplanter fra frø taget fra en købt kiwifrugt. De står en ca. 8 småplanter i en lille potte, og har gjort det siden jeg såede dem, og har også overvintret sådan ved stuetemperatur.

Men der er ingen tegn på noget som helst på småplanterne nu her hvor dagslængden bliver længere og længere.

Vil det hjælpe hvis jeg potter dem om? Er det nu, der skal gøres?

Håber jo på nogle livskraftige planter som beskrevet tidligere...

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Hansen, 19. april 2009 kl. 21.58

I botanisk have i København findes også en flot kiwiplante som danner et espalie henover stien. Den står lige vest for det store væksthus. Der er også mange frugter på om sommeren.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne Larsen, 20. april 2009 kl. 7.49

Hvis man selv laver kiwi af frø skal du ikke regne med du får noget ud af dem. et frø er ikke det man regner som en kopi af planten. det kan det være men du skal jo have en HAN og en HUN plante ellers et det spild af tid. du ved ikke om det er en han eller hun før om MANGE år.

kiwi planter laver man som vegetativ formering d.v.s man klipper en 15–20 cm gren stump af og dypper i roddanner og sætter i et drivhus med høj fugtighed i SKYGGE. eller med en pose over der skal af i 5 minutter hver dag for at den ikke skal rådne.

eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/minikiwi.html
se under klima og bækst.

de sælger selvbestøvende mini kiwi for ca, 98 kroner og du kan kontakte dem her

www.planteskole-ringen.dk/default.aspx?site=2880&func=article.view&menuAction=select&menuID=898&id=791

m.v.h

Nyt svar til emnet »Kiwi?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kiwi?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider