Forum

Flytning af hortensia

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Louise Strand, 12. marts 2008 kl. 18.37

Hej.

Jeg har fire store hortensier i potter som sidste år ikke stod så flot som førhen. Jeg mistænker lidt at det er fordi potterne er blevet for små – eller rødderne er blevet for store til potterne;-) Jeg tænker at flytte dem over større potter og evt klippe nogle af de rigtig gamle trykke grene af. Er der nogen der har erfaring med dette eller kan give nogle gode råd til hvad jeg kan gøre for at få dem flotte igen?

Med venlig hilsen Louise

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 13. marts 2008 kl. 15.49

Du skal ikke klippe dine Hortensiaer før hen i april og knopperne er blevet større ellers kan der ske det at de ikke vil blomstre. Klip lige over en knop og pot dem om i større potter eller sæt dem i jorden.

Helle – http///www.helleshave.dk

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 14. marts 2008 kl. 23.45

Hej Louise,
Hvis du vil begrænse væksten kan du udmærket klippe de ældste skud af, og samtidig reducere roden ved at klippe en nogenlunde tilsvarende mængde større rødder væk.

Du skal ikke vente til efter blomstring, da det er lige NU at behovet for vækst (og plads) er størst, og netop nu at dine planter har overskud til at sætte nye små rødder.

Det Helle taler om er god latin i haven, men ikke nødvendigvis i krukker med begrænset plads. Er så bare min mening.

Vil du istedet potte om i større krukker, og herved få større planter, er det også nu.

Nyt svar til emnet »Flytning af hortensia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Flytning af hortensia

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider