Forum

Tomat

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael, 13. marts 2008 kl. 14.17

Jeg hat for første gang sået mine egne egne tomater, men jeg synes de bliver noget så langstilket! Er dette et problem? hvornår skal jeg så potte dem op i en større potte? Der må være nogen af jer der har prøvet at så tomater før der ved, om jeg har været for tidligt ude. Men de spirede altså noget hurtiger end jeg havde regnet med. Det to vel kun en uge?!

De står i øjeblikket i et nyligt anskaffet minidrivhus i ved vinduet. Jeg har mulighed for at sætte dem på en lukket altan, men er i tvivl om det er for tidligt for der kan stadig godt være 8–10 grader om natten derude?!

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 13. marts 2008 kl. 15.46

Ja du har været lidt for tidlig ude, derfor får du sådan nogle lange nogen som vokser efter lyset, men der sker ikke noget ved det. Du skal potte dem om i større potter, men du må ikke tage dem ud endnu, det er alt for koldt. Normalt siger man at tomate ikke må komme ud frilands før Grundlovsdag, men din lukket altan kan jo nok blive ligeså varm som i et drivhus. Vent til der ikke er så stor fare for nattefrost, det er som regel hen i april.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 13. marts 2008 kl. 17.46

Så dem indendørs omkring 7–14 marts.

Når de er spiret skal man holde dem mellem 15 -20 C.

Hvis de har tendens til at blive ranglede får de enten for lidt lys eller der er for varmt.

Hvis det sidste er tilfældet kan man " komprimere " planternes vækst ved at udsætte dem for moderat kulde (åbne et vindue 10–15 min dgl. og give dem et moderat kuldeshock).

Dette er nok til, at man ikke ender op med en halv meter tomat plante i maj-som er umulig at have med at gøre.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Hansen, 14. marts 2008 kl. 8.01

Når skaden er sket, og de små tomatplanter er blevet lange og ranglede, kan man roligt plante dem dybt med meget af stænglen under jorden. Der dannes rødder på den del af stænglen, der dækket af jord, så man opnår en plante med et meget kraftigt rodnet.

Jeg har haft lange tomatplanter plantet udendørs i ½ meter dybe plantehuller omkring 1. juni, og rodnettet blev så veludviklet, at tomatplanterne om efteråret ikke kunne trækkes op, men spaden måtte til hjælp.

Sommeren igennem havde planterne givet et meget flot udbytte, også fordi jeg var heldig at undgå kartoffelskimmel.

mvh Lars

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 14. marts 2008 kl. 10.54

Lars, det plejer jeg også at gøre, men foreslog det ikke til Michael, da han jo skal have dem på sin altan, og så er det svært at grave dem ned. Så enten må han have en lang bambuskæp til støtte ellers må han så igen.

Helle – www.helleshave.dk

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. marts 2008 kl. 14.15

Man kan også klippe toppen af tomatplanten(ca 20–30 cm) og sætte den i vand og placere den lyst, ikke sol, den sætter meget hurtigt rødder og er klar til potning. Resten af planten vil hurtigt skyde fra bladhjørnerne og man lader det bedste skud vokse op som ny stamme, hvis man vil udvide sin tomatplante bestand lader man de andre sideskud vokse til de er 15–20 cm og så klipper man dem af og sætter dem i vand o.s.v.

Mvh. Svend Høst

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 14. marts 2008 kl. 19.06

Fantastiske svar, mange tak. de skal nu ikke stå på altanen til sommer, men skal plantes ud i kolonihave. jeg har ca 100 småplanter så jeg håber også at kunne afsætte en del til famile og venner også :-)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 21. marts 2008 kl. 8.12

Hvis nu en tomatplante har fået lidt for meget kulde og ser ud til at være gået i vækststandsning, vil den så begynde at skyde igen? Jeg har jo sået en del forskellige tomatfrø og den ene slags ser ud til at være gået i stå i forhold til de andre. Måske den slags ikke har kunnet tåle tiden på altanen?!

Det ser ellers fint ud. Jeg har en hel skov af småplanter. Og længdevækst ser ud til at være afløst af bladvækst :-)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. marts 2008 kl. 9.06

Hvis en tomat har fået frost viser det sig ved at bladene bliver slatne og senere næsten sorte, planten er færdig. Men det er klart at en varme og sol plante som en tomat er, så vil væksten gå i stå i en kold periode. Nu er ikke alle tomatersorter lige hårdføre, så nogle vil klare en kold periode bedre end andre.

Mvh. Svend Høst

Nyt svar til emnet »Tomat«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tomat

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider