Forum

Troldhassel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Regina, 7. april 2008 kl. 10.46

Hejsa

vi skal til og lave vore have om, hvor næsten alt skal væk, men jeg har en troldhassel jeg vil gemme, den er ikke særlig stor, så jeg tænkte på om jeg kunne plante den i en stor wicsky tønde, da jeg ellers ikke har andre steder den kan blive plantet, lige nu stor den midt i græsplænen,

på forhånd tak

Regina

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 8. april 2008 kl. 19.27

Hej Regina

Det er udmærket at plante den i tønden, bare du sørger for der er dræn fra tønden, og det er en god kompostrig jord, du sætter den i.

Sørg for at få en god klump med, når du graver den op.

Venlig hilsen, Knud

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Regina, 13. april 2008 kl. 11.16

Hej Knud

mange tak, det vil jeg gøre. :-)

venlig hilsen Regina

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Nielsen, 2. januar 2009 kl. 12.15

Hej Knud

Jeg har en troldhassel der er ca. 30 år gammel. Stor og flot.

Her i sensommeren smed den pludselig bladende på ca. 80% af grenene.

Den begyndte at sætte nye skud helt nede ved roden.

Mon den kommer igen til foråret, eller skal den skæres helt tilbage for at starte forfra?

Det ville ærgre mig voldsomt, for den er virkelig flot.

Afventer spændt din kommentar.

Venlig hilsen
Henning

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 4. januar 2009 kl. 17.13

Hej Henning

Du kan prøve at knække et par grenspidser og derved se, om der er liv i dem. Er de brune og tørre og knækker let, er de døde, og så skal de skæres tilbage dertil, hvor du kan se de er saftiggrønne. Men du kan bare vente til foråret og se, hvordan den teer sig.

Du skal i hvert fald ikke skære den tilbage nu.

Venlig hilsen, Knud

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. januar 2009 kl. 17.36

Hej Henning

Jeg tror at de skud, der kommer op nu er vanrisen eller grene fra grundstammen. Du kan gøre som knud skriver eller ridse lidt i barken på en af de krogede grene og se om ikke at barken er grøn, gerne mørkegrøn, hvis ikke, er den død. Jeg ved at de kan få svamp (gul monilla) eller nogle skadedyr. Det kan også skyldes tørke,men det er som regel sjældent at det sker. Ellers tag en gren med ned til den lokale planteskole og lad dem se på sagen. De kan sikkert også komme med et bud

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Nielsen, 27. april 2009 kl. 11.17

Hej Knud

Så kom foråret og det gjorde min gamle troldhassel også.

Jeg skal kun skære max. 15% af grenene tilbage :-)

"Snylterne" (moderplanten?) har jeg skåret af 10 cm. under jorden og dækket/stampet med jord. Håber så de opgiver ævret.

Tak for hjælp og gode råd, også til Søren.

vh
Henning

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 29. april 2009 kl. 7.10

Hej Henning

Det er dejligt, når foråret kommer, og vi kan se, der er liv i vores planter. Jeg har en stor halvgammel busk(navnet har jeg ikke fået fat i) der får de smukkeste blomsterskærme. Tidligt på sommeren sidste år blev den fyldt med bitte små larver, der ribbede den totalt for blade. Jeg havde håbet den ville nå at skyde igen senere på sommeren, men den forblev nøgen, så jeg var spændt på, hvordan den ville reagere på foråret. Men den kommer fint, kun grenspidserne er visne og skal studses.

Nu må jeg holde bedre øje med den i år og komme efter larverne i tide- om ikke fuglene vil -for larverne vil jo nok komme igen.

Håber du må få en ny dejlig havesæson!

Hilsen Knud

Nyt svar til emnet »Troldhassel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Troldhassel

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider