Forum

Oliventræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Krogh, 30. april 2008 kl. 17.09

Jeg opdagede igår at mit oliventræ, som jeg har haft i mange år, pludselig har sat en masse små frugter. Noget jeg aldrig har set før. Er der nogle, der har erfaringer her? Hvordan skal jeg forholde mig. Fortsætte som intet var hændt eller ændre pasningen? Er der nogen, der ved besked?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. april 2008 kl. 21.19

Hej Martin – glæd dig!

Men regn ikke med, at du kan komme til at høste modne oliven, som du kan lægge i saltlage og derefter i olie for til sidst at nyde dem til en ostemad.

De fleste tilløb til frugt vil højst tænkeligt tørre ind og drysse af træet inden de når modenhed.

Der er vel næppe grund til at ændre på pasningen af træet, når det nu er i stand til at blomstre og forsøge at sætte frugt :-)
Jeg havde samme oplevelse for et par år siden med et 15 år gammel træ på 2½ meters højde, der står i et "gulvhul" i et uopvarmet, men frostfrit glashus.

Venlig hilsen
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Larsen, 4. maj 2008 kl. 15.44

Mit oliventræ er cirka 4 år gammelt, og bære for
første gang masser af oliven, jeg vil prøve at
lægge dem i saltlage derefter i olie.

Det er da noget der skal prøves.

det har stået ude i år, men tæt på huset, nu har
vinteren også været mild.

Venlig hilsen
Sonja Larsen

den.04–05–2008

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsa Dolberg Møller, 16. maj 2008 kl. 8.28

Også jeg har et oliventræ. Det er ved at vokse ovenud af drivhuset, kan jeg beskære det? i så fald hvordan og hvornår? Venlig hilse Elsa Dolberg

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. maj 2008 kl. 14.06

Hej Elsa

Klip bare – jeg har set hård beskæring af oliven i Norditalien midt om sommeren et sted, hvor målet var at "genopdyrke" en gammel olivenlund, som var helt sammengroet og hvor der ikke havde været høstet oliven i mange år. Og det var ikke en hobbyavler, der var igang med stige, sav og saks!

Vedligeholdelsesbeskæring for at opretholde en særlig form på kronen (som en cylinder ovenpå stammen) udføres i forårsmånederne – ses mange steder ved middelhavet.

Det må være en stor fornøjelse at have så frodig en vækst i drivhuset!

Venlig hilsen
Lone

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsa Dolberg Møller, 12. oktober 2008 kl. 10.12

Hej igen. Ja- jeg må erkende at det ikke blev til nogen beskæring af mit oliventræ i foråret. Mon jeg kan gøre det nu? jeg vil jo gerne kunne lukke vinduerne i drivhuset i vinter. Vil jeg evt. kunne flytte det? Der er oliven på træet nu. Med venlig hilsen Elsa

Nyt svar til emnet »Oliventræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Oliventræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider