Forum

Anlæg af græsplæne – spagnummuld?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene, 19. maj 2008 kl. 14.52

Vi skal til at anlægge græsplæne og undrer om nogen har erfaring med hvad ekstra jord/spagnummuld gør for den nye græsplæne?

Vi har tænkt at købe 3 m3 letgødet spagnummuld og fræse det i jorden inden såning.

Kan det betale sig eller er det penge ud af vinduet?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. maj 2008 kl. 19.29

Hej Lene
Bemærk at Spagnum er mosser, der har været under tryk – og det indeholder stort set intet, der kan gavne andet end rent midlertigt. Afhængig af hvilken type jord du har, vil det næsten altid være bedre at få fat i champignonmuld – eller champignonkompost, som det retteligt er, men du skal få fat i det i løs vægt, ellers koster det en formue. Her er et stort indhold af halm, hestemøg, kalk som holder længe og bliver til humus i jorden. D.v.s. du får en langtidsvirkning af at blande det i jorden.

Jeg har selv prøvet at gøre forsøget, da jeg anlagde ny have i 1985 – med forrygende resultater.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene, 28. maj 2008 kl. 19.37

Hej Boi,

Tusind tak for dit svar.

Nu har jeg bestilt 3000 liter champignonkompost til fordeling over vores grund. Så kan det fræses i jorden inden der sås græs m.m.

Jeg håber, det vil give resultater :-)

Mvh. Lene

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 28. maj 2008 kl. 20.15

Hej Lene
Det vil du opdage, det gør og husk også at give grøntsagsområdet. Det eneste, der ikke må få, er surbundsplanter, som lyng og rhododendron. Til dem er der for meget kalk i komposten.

www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Anlæg af græsplæne – spagnummuld?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Anlæg af græsplæne – spagnummuld?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider