Forum

Hjælp til stikling

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steen Andreasen, 22. maj 2008 kl. 8.01

Hej alle

Har lige læst alle indlæg om stiklinger, men er stadig lige forvirret. Jeg har aldrig prøvet at lave stiklinger før, men kunne rigtig godt tænke mig at prøve det. Har en Hortensia, en sommerfuglebusk og en rose uden torne, som jeg rigtig gerne vil have lavet nogle flere af. Men hvordan gør jeg det? Findes der ikke nogle sider med billeder af prosessen, for da jeg som sagt er total nybegynder, kan jeg hverken se nye skud på Hortensia'n eller øjne på rosen. Eneste jeg kan se på Hortensia'n er en masse små nye blade.

Så hvis nogen kunne hjælpe mig med en udførlig anvisning (Helst med billeder) Eller nogle link til sider med billeder. Så vil jeg være meget taknemlig.

MVH

Steen Andreasen

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 22. maj 2008 kl. 8.15

Hej Steen
Du går på biblioteket og låner bogen:
Politikens bog om planteformering. Desuden skal du bruge noget spagnum, groft sand eller grus og evt. lecaperler, desuden en kasse – gerne genbrugs flamingokasse og noget hvid plast.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 22. maj 2008 kl. 8.51

Politikens bog om planteformering er supergodt – der finder du alt hvad du bør vide.

hortensia og sommerfuglebusk er meget nemme at formere. knib ca 10 cm af et topskud -fjern bladene på nær de 3–4 øverste – stik skudene i en potte med fugtig spagnum langs kanten rundt – tryk spagnummen godt sammen – hold potten fugtig men ikke våd – stil potten i skyggen.

roser er forholdsvis svære at stiklingeformere – især de moderne roser – men kan lade sig gøre med lidt snilde og tålmodighed.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Kragelund, 23. maj 2008 kl. 13.02

Hej – jeg har en drøm om at lave min egen bøgehæk – kan man godt fremavle den selv ved at tage fra et bøgetræ?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. maj 2008 kl. 14.03

Hvis det er stiklinger du mener så er svaret nej, bøg skal såes.

Mvh Svend Høst

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Kragelund, 23. maj 2008 kl. 14.45

Ok, så må man jo kunne "samle" bøge frø på en eller anden måde – ved du det?

Mvh Rikke

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. maj 2008 kl. 21.55

Bøgetræets frø kaldes bog, og ligner hasselnødder. Du kan finde dem i en bøgeskov og de spire nemt i alm. havejord. Træet trives ikke godt i stiv lerjord. Bøgetræet kan blive op til 40 m. højt i DK. hvis det ikke holdes nede inden da.

Et stort bøgetræ smider ca. 200.000 blade hvert år, og det suger 125 liter vand op i døgnet.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 26. maj 2008 kl. 8.31

# 3: bøgetræer kan ikke stiklingeformeres, du skal gå i bøgeskoven til efteråret og samle bog, som du skal så med det samme. Men det tager lang tid før du har en bøgehæk på den måde.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Kragelund, 26. maj 2008 kl. 10.03

Tusinde tak for de gode råd – jeg tror faktisk at jeg prøver at samle bog til efteråret. Vi har ikke så travlt med hækken.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend, 5. juni 2008 kl. 22.44

Efter at have set en udsendelse om plantedyrkning i grus/sand savner jeg litteratur om emnet.

Hvor findes det?

Nyt svar til emnet »Hjælp til stikling«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hjælp til stikling

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider