Forum

Abrikos

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 15. juni 2008 kl. 10.32

Min bror var været i Ungarn og der købte han et par kg af noget han troede, var lækre mandler. Nu har jeg "sået" et par stykker, og har 2 fine små planter. Jeg mener, at det er abrikos, men er det ulejligheden værd at bruge energi på, eller er chancen for et fint træ for lille?

mvh Carina Juul

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 15. juni 2008 kl. 11.33

Hej Carina
Du kan faktisk ikke se forskel på mandel og abrikos planter, hvis du har sået dem. Chancen for at det bliver noget velsmagende, er forsvindende lille, men har du plads nok, så plant dem bare ud. Helst et beskyttet sted, for de er kommet langt nordpå, i forhold til hvor de trives bedst.

Normalt skal de altid podes for at det bliver noget med kendte egenskabet.

Jeg har flere gange taget fejl af abrikos, mandel og ferskentræer, når jeg har set dem og siden fået kontakt med ejerne.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 15. juni 2008 kl. 11.39

Hej Boi.

Jeg troede også kernen var en mandel, men jeg kunne smage forskellen, ikke se den. Måske er det heller ikke en abrikos.

Jeg forventer så ikke noget frugttræ, men måske et med smukke blomster, bare det ikke varer 20 år, før jeg får set det. Jeg vil lade potten stå i drivhuset i vinter – og så se...

mvh Carina

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 15. juni 2008 kl. 12.35

Hej Carina
Fint med første vinter i drivhuset og regn med, at der går omkring 10 år før træet blomstrer. Og rigtigt – der er heller ikke nogen forskel at se på kernen. De ligner også hinanden.

Nyt svar til emnet »Abrikos«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Abrikos

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider