Forum

Overvanding af agurk i selvvandingskasser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thom, 7. juli 2008 kl. 11.01

Jeg har gennem forsommeren undladt at fylde vand i mine selvvandingskasser. Årsagen er at der de tidligere år har været tendens til at vandet står for længe i kasserne og bliver uappetitligt. Derfor har jeg i år besluttet at der først skal vand i kasserne til juli hvor væskebehovet stiger. Men nu har jeg fyldt vand på kasserne og ser at mine agurker mister farve og liv. altså ikke planterne men afgrøderne. Jeg kan se at hele jorden også den omkring stilkene er fugtig, hvad kan jeg gøre?

Helt ærlig overvejer jeg meget at smide de selvvandingskasser ud, det virker ikke mine planter trives dårligt med løsningen, det er også derfor jeg i år har ventet.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Skovholm, 7. juli 2008 kl. 12.06

Jeg har en agurk og to basilikum i en kapilærkasse; i to andre kap.kasser dyrker jeg tomater og basilikum. Jeg undrer mig over, at kassen med agurkplanten bruger vandet dobbelt så hurtigt. Er det normalt? Det skal nævnes, at jorden til tomaterne er økologisk og tørrer helt ud ved plantens stængel, så jeg dagligt vander med ugødet vand ovenfra.

Et spørgsmål mere; skal agurkplantens blade, der sidder på stammen fjernes for at give mere kraft til afgrøden?

M.v.h. Susanne

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Fra Hillerød, 7. juli 2008 kl. 13.17

Thom, måske blev det lidt meget KOLDT vand til de små planterødder – chok-effekt pga temperatur?

Susanne- agurkeplanten bruger rigtig meget vand på at producere agurker og vokse, så det er ikke mærkeligt.

Tror det vil være en dårlig ide at fjerne bladene medmindre de er syge. Men der er en fin artikel et sted herinde om beskæringsmetoder.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thom, 7. juli 2008 kl. 14.27

Måske fryser de men jeg tror ikke det er årsagen til problemet! Jeg tror det er de våde stængler.

Kan jeg forhindre at stænglerne bliver våde med selvvandingskasserne?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Skovholm, 7. juli 2008 kl. 17.33

Tak Malene. Jeg har læst artiklen og vil rette mig efter det.

Thom – for at forhindre, at stænglen på agurkplanten bliver våd, har jeg skrabet jorden væk omkring rodhalsen; det virker udmærket.

Hilsen Susanne

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thom, 7. juli 2008 kl. 23.33

Mange tak til jer begge!

Det er bare lidt sjovt at agurker altid leveres med den pasus, at de skal plantes lidt over den omkringliggende jord for at forblive tørre...

; men det giver mening at tage jorden væk.

Jeg forsøger.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 8. juli 2008 kl. 17.27

Du kan også klippe bunden af potten og plante agurken med den bundløse potte.Det virker for mig.

Nyt svar til emnet »Overvanding af agurk i selvvandingskasser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Overvanding af agurk i selvvandingskasser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider