Forum

Fra skalperet gammel have til yndefuld rosenhave?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: De Nye, 23. juli 2008 kl. 14.01

Hej :)

Jeg håber nogen rosen kyndige mennesker herinde kan hjælpe mig.

Vi har købt et gammelt hus, med en gammel have – haven havde passet sig selv i ca 25 år, og var så grim og tilgroet af bambus og grantræer, at vi valgte at skalpere den fuldstændig.

Vi har bibeholdt græsplænen, thats it!

Behøver jeg fortælle at den er ganske forfærdelig og tøm at kigge på?

Vi ønsker os en "gammel" rosen have, som ligner en der har været der de sidste 100 år.

Vi har derfor plantet Hybenroser, (rosa rogusa) hvide og lyserøde som hæk.

Kan desværre læse at de er langsomtvoksende – selv om vi fik af vide at de ville vokse og brede sig som lynet på den planteskole vi købte dem.

Det var bare sådan nogle tøre pinde med rødder på vi købte – dog er det ikke alle der er kommet
:(

Derfor har vi plukket hyben og vil plante kerner også – så vi hurtigst muligt får en hæk af hybenroser.

Har nogle nogen tip til at få dem til at vokse hurtig op?

Vi har plantet klematis – og 6 forskellige slyng/klatre roser om vores taresse, som består af pileflet hegn – ønsker at de roser så kan kravle og helt indhylde hegnet så det er helt dækket.

Men hvor længe vil det ca tage?

2 år 5 år, eller hvad?

Vi flyttede ind i april og ordnede haven herefter, vores roser er stadig forholdsvis små – ca 60 cm, med de har blomstret så flot :)

Vi er har INGEN erfaringer med at holde have –

vil dog lige sige at vi har plantet masser af lavendler omkring roserene, det skulle vist hjælpe på lus og dyr i roserene?

Hjælp vi vil så gerne have en smuk VILD have.

VH Anja

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. juli 2008 kl. 23.44

Til Anja...du vil gerne have en vild have, det får du meget hurtigt med vilde hybenroser. Men de breder sig voldsomt meget til alle sider, kvæler alt og er svære at udryde, de bliver idag sammenlignet med bjørneklo som er til skade for den danske natur.

Dine klatresoser og klematis får en pæn højde efter et par år. Ellers kan jeg anbefale dig Nevada rosen (hvid) som hurtigt bliver stor og blomstre to gange. Lykkefund rosen (gul) bliver også hurtigt stor og dufter skønt, de bliver begge meget store og breder sig ikke.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: De Nye, 24. juli 2008 kl. 6.33

Hej Mogens.

Tak for dit svar – ja vi har jo netop plantetn de vilde hybenroser fordi de skulle brede sig og vokse meget hurtigt – det er det indtryk jeg havde fået af dem.

Men vores vokser nu ikke særlig hurtige!

Trods det at de står i en super god jord, i fuld sol og jeg daglig vander grundig.

Faktisk talte min mand og jeg om i aftes, at fjerne dem til næste sommer og sætte dem om på den anden side, og så i stedet sætte "rivenet" i 2 meters højde op langs vejen, og plante det til med kæmpe klatre roser?

Vi har en meget stor grund og bor på landet, så derfor vil hybenroserene ikke være noget problem – derfor plantede vi dem også, de her meget meget god plads til at brede sig på, det går bare alt for langsomt, da man kan se lige ind til os.

Jeg har faktisk en lykkefund rose om min terasse, den blomster lige nu og har haft 5 blomster indtil nu – og ja den dufter som en drøm :)

Nevaden må jeg lige have fat i her i weekenden, så håber jeg at jeg kan holde mine roser fine og pæne i mange år – kan forstå det kan volde folk en del problemer med svamp, sygdomme m.m

Hvordan undgår jeg dette?

Mange hilsner fra Anja

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. juli 2008 kl. 23.28

Til Anja. både Nevada og Lykkefund er meget hårdføre roser, og de kan klippes kraftigt ned om foråret hvis du har lyst. Svamp og utøj kan du læse om i alle havebøger, det fylder for meget her på siden. Det er en god ide med rionet på kraftige stolper, gravet godt ned i jorden. Det vil være flot med klareroser på. Vedr. de vilde roser, til efteråret tager I en tur til stranden hvor der gror hybenroser, og grav små skud af dem op, (gratis). Det er den bedste årstid at plante roser på. Det man planter om sommeren kan komme, det man planter om efteråret skal komme.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: De Nye, 25. juli 2008 kl. 10.16

Tak for hjælpen Mogens :)

Det vil vi gøre.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. juli 2008 kl. 22.16

Hej Anja

Det lyder som om I er på vej mod Jeres drømmehave – det er en spændende proces!

Kom til at tænke på, at I måske kan have rigtig meget glæde af at få faglig rådgivning, så I undgår at få plantet noget, som senere skuffer jer / skal flyttes / skal kasseres – Det kan jo let gå hen og blive en dyr affære sådan over nogle år ;-).

Der kan være ret stor forskel på, hvilke roser, der trives på hvilken jord og under de forhold, som iøvrigt er i Jeres for tiden lidt nøgne have. En havekonsulent kender virkningerne af blæst, skygge, fugt, ler, muld osv osv...

Overvej, om I vil melde Jer ind i Haveselskabet og benytte jer af deres konsulentrådgivning og få lavet en haveplan, som I kan følge etapevis de næste mange år. Årskontingentet er 475 kr – medlemsprisen for havebesøg og haveplan er 780 kr pr time + startgebyr på 500 kr.

Jeg ønsker Jer al god fornøjelse med projektet!

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Fra skalperet gammel have til yndefuld rosenhave?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Fra skalperet gammel have til yndefuld rosenhave?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider