Forum

Hvornår skal jeg så mine lavendelfrø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 29. august 2008 kl. 9.03

Er der nogen der har erfaring i at så lavendler? Jeg har i mange år haft en sort lavendler som jeg har taget rigtig mange stiklinger af med stor succes. For et par år siden købte jeg en anden sort og lige siden har jeg haft lavendelfrøplanter som ukrudt allevegne. (jeg ved ikke om det er den nye sort eller om det er fordi der nu er 2 slags som kan bestøve hinanden?) Når nu de er så spirevillige har jeg så tænkt mig at prøve at gøre den kunsten efter – jeg har høstet de små sorte frø, men spørgsmålet er så hvornår og hvordan de skal sås.

Jeg vil blive glad hvis der er nogen der kan dele deres erfaringer. Er der evt. også nogen der ved om frøplanterne er en krydsning eller om de er den samme som moderplanten?

På forhånd tak
Rikke

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. august 2008 kl. 11.06

Hej Rikke

Jeg misunder dig at du kan dyrke lavendeler. Dem har jeg af uforklarlige årsager ikke held med. Det er nok umuligt at sige hvilket plante dine frøplanter stammer fra men der skal være en han og en hun tilstede. Jeg ved ikke om der er både hanner og hunner tilstede i samme plante hos lavendeler. Dette afhænger sikkert også af sorterne. Det er meget vanskelig med frøplanter at sortsbestemme dem for de vil altid afvige lidt fra moderplanten i blomsterfarve og er der tale om forskellige blad farver/former kan de derfor have lidt med fra begge forældre.

Dette kendes fra bl.a. danske vilde orkideer, der kan være svært at artsbestemme, hvis de har krydset sig indbyrdes.

Jeg tror at jeg vil potte nogle af de planter om jeg har og så mine frø i april/maj måned og se, hvad jeg for ud af det og derefter vegetativ (stiklingeformere) den eller de planter jeg syntes bedst om. Det andet får du sikkert kun søvnløse nætter af. Held og lykke.

PS jeg har i foråret selv købt en lavendel som var rosafarvet. Dette er en frøplante, der sikkert er krydset imellem en hvid og så en lilla, eller en lilla,der har skilt sig væsentlig ud. Men efterfølgende er den brevet stiklingformeret da frøplanterne vil være uensartet.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 30. august 2008 kl. 21.46

Hej Søren
Mange tak for dit gode svar, jeg gemmer frøene til foråret og prøver mig frem.

Det bliver sjovt at se hvad der kommer ud af dem. De to sorter jeg har er noget forskellige. Den ældste er stiv og opret i formen hvor den nye lægger sig ud til siden. Den nye er varmere i farven og kan finde på at blomstre 2. gang.

Hilsen Rikke

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 1. september 2008 kl. 20.08

Hej Rikke,

Jeg købte lavendelfrø for to år siden og fulgte beskrivelsen på pakken. Præcist hvornår jeg såede dem ved jeg ikke – vel sagtens i marts måned. Det foregik i hvert fald i vindueskarmen med udplantning i start juni.

Planterne blomstrede ikke (noget videre) det første år, men i år har de været rigtig flotte og rigtig lavendel-agtige og bredt sig fint. Så jeg kan kun anbefale, at du gemmer dem og prøver til foråret.

hilsen Jane

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 1. september 2008 kl. 21.24

Hej Jane
Også tak til dig, jeg glæder mig til at se hvad de bliver til.

Hilsen Rikke

Nyt svar til emnet »Hvornår skal jeg så mine lavendelfrø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvornår skal jeg så mine lavendelfrø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider