Forum

Newbiscus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Leif Hansen, 18. september 2008 kl. 13.40

Ja denne blomst er jo overvældende og flot- men hvordan får jeg den til at overvintre. Jeg købte en sidste sommer. men den gik til sidste vinter. Jeg satte den i drivhuset det eneste jeg fik ud af det var en indtørret plante. Hvad gør jeg forkert

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. september 2008 kl. 14.32

Hej Leif!

Jeg købte også en Newbiscus sidste sommer og satte den i en stor krukke på friland, den stod flot med store blomster i 3–4 uger, sidst i september satte jeg den i drivhus indtil den første frost kom, resten af vinteren stod den i frostfrit vinterhave, i april tilbage til drivhuset, hvor den stod til blomsterne viste sig i august, efter 3 uger på friland er den nu tilbage på i drivhuset. Jeg har klippet den helt ned undtagen et skud og brugt grenene som stiklinger, den er let at formere både ved frø og stiklinger.

Når frosten kommer bliver den flyttet til frostfrit vinterhave osv.

Jeg tror ikke du har gjordt noget galt, den skulle være vinterhårdfør i DK. den visner helt ned om vinteren og starter forfra med nye skud i foråret.Måske skulle du have givet planten en chance før du smed den ud.

Mvh. Svend Høst

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Hansen, 28. september 2008 kl. 9.27

Kære Sven
Ja du har nok ret i dine udlægninger – Men den tåler IKKE frost og jeg tror det det, den har fået, da den stod i drivhuset. Men så vidt jeg erindrer stod der på planten (vedh. mærkat) at den tåler frost eller er vinter hårdfør.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Klastrup, 11. november 2011 kl. 8.56

Jet købte en Newbiscus sidste år og plantede den ud i et bed. Kort efter visnede den fuldstændig ned, så jeg tænkte det var så den plante. Til foråret skød den fint op igen uden problemer og den har blomstret godt sent her i efteråret.
Jeg bor på Samsø, så der er selvfølgelig ikke så koldt som andre steder i landet, men sidste vinter havde vi da omkring 15 graders frost.
Måske skal den bare i jorden og ikke overvintre i drivhuse,

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Kristoffersen, 11. september 2021 kl. 16.14

De står i potter på terrassen hele, ca. 150 meter fra Lillebælt. Om vinteren dækker vi dem med lidt gran efter de er klippet helt ned. I år er de foreløbig oppe en en højde af 198 cm og blomsterne er gennemsnitlig 24 - 28 cm. Vi vander dagligt og er opmærksomme på at de ikke får for meget og at bladene hindrer regn i els at finde vej ned i potterne.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. september 2021 kl. 17.47

Problemet med Hibiscus Moscheutos eller Hardy Hibiscus som de rigtig hedder , er ikke kolde vintere de er vinterhårdføre ned til minus ca 25 C , men at vores sommer er for kort og som regel for kolde til at de kan fuldt ud lykkes her i DK på friland , men på terrasser eller drivhuse dyrket i store min. 12-15 Liter krukker spande og lign. kan de godt blicve flotte , jeg dyrker dem på friland og i øjeblikket har en af de høje nået en højde på mere end 220 cm , med masser af blomsterknopper som springer ud hver morgen , med de fleste har en naturlig højde på 60-150 cm .
De er utrolige lette at stiklinge formere , og sætter også mange frøstande af , en rigtig let plante at dyrke bare man husker at det er moseplanter som kræver at stå vådt .

Nyt svar til emnet »Newbiscus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Newbiscus

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider