Forum

Podning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 2. oktober 2008 kl. 17.52

Hej.

Jeg har aldrig prøvet at pode træer før, men vil gerne igang.

Er der nogen som kender nogle gode bøger eller links på nettet om hvordan dette gøres bedst og hvilke materialer man bør bruge?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder, 2. oktober 2008 kl. 23.49

Hej Steffen.

Jeg ved at ejeren af planteskolen De Gamle Sorter Boi Jensen, kører nogle podekurser om foråret, du kan eventuelt prøve at kigge på hans hjemmeside.

Med venlig hilsen

Peder

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 3. oktober 2008 kl. 19.35

Hej Steffen og Peder
Jeg takker for anbefalingen – og kan supplere at har du selv mod på at gå i gang, start med at læse bogen "Politikens bog om planteformering" udgivet år 2000 – så er du godt i gang. Den anden mulighed med et kursus mener jeg som holder kurserne – også er en mulighed, for her kommer lidt flere tips, som du normalt ikke kan læse dig til.

www.de-gamle-sorter.dk

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 3. oktober 2008 kl. 20.40

Hej Boi.

Ja jeg har bestilt bogen, så den nærlæses så snart den kommer ind af døren.

Så må vi se om jeg får tid til et kursus også...

Ellers må jeg jo prøve mig frem, øvelse gør jo som sagt mester!

Man blir aldrig god kun ved at læse teori.

Jeg skal pode ægte kastaine og valnød, så det burde ikke være de sværeste at få til at lykkes.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 3. oktober 2008 kl. 21.54

Hej Steffen
Jo – du har fat i noget af det svære, så det bør du ikke starte med.

Læs afsnittet om podning af birk og se så hvordan du kan pode valnød – de skal have 25 grader omkring podestedet i 4 uger – ellers lykkes det ej.

Ægte kastanje lykkes bedst, hvis du har planterne i potte, ellers er deres rodvækst for kraftig til at podningen lykkes med en bare nogenlunde procent.

Prøv med æble, pære, tjørn og røn først, det lykkes nemmest. Når du så har lært teknikken, kan du prøve det sværere senere.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 3. oktober 2008 kl. 22.27

Hej Boi.

Så vidt jeg kunne forstå på Lars Westergård poder han valnød i forået på friland, så de 25grader de kræver opnås ihvertfald ikke.

Men jeg skal ikke kunne sige det.

Men alle mine podninger, blir på vildsået grundstammer i potter.

Har desuden ingen andre træer at forsøge mig med.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. oktober 2008 kl. 8.45

Hej Steffen
Du kan også bruge den udførlige anvisning her på hjemmesiden,hvis du søger på podning.

Forskellige grundstammer kan man ofte tiltuske sig produktionsplanteskoler,men man skal lede efter dem. Mange af dem kan du samle frø af nu og så til foråret, så de er klar om 1–2 år.

Held og lykke
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Podning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Podning

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider