Forum

Dyrkning af bønner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Newbie., 7. november 2008 kl. 20.09

Hej

Jeg har planer om at dyrke bønner næste år. Det er noget med at man ikke må så bønnerne før jorden er 14 grader. Hvis man gerne vil starte tidligt, kan man så indendørs i feb/marts. Men hvornår må man plante ud? Skal jorden også være 14 grader som det normalt er i maj? Eller kan planterne tåle lidt lavere temperatur?

Jeg er også lidt usikker på udbytte. Er ca 10 planter (klatre bønner) nok til en lille familie?

hilsen
Yes

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 10. november 2008 kl. 10.05

Så til sct.Hans – jeg tror ikke 10 planter er nok.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. november 2008 kl. 10.41

Hej Yes

Du kan få en hel masse at vide ved at klikke dig ind på emnet køkkenhaven og skrive søgeordet "bønner".

Din idé med at så inde i februar eller marts er ikke så hensigtsmæssig. Vent til starten af juni med at så dem inde – altså kun et par uger før du skal plante dem ud. De små planter har godt af en tilvænningsperiode på en lille ugestid, hvor du sætter dem ud om dagen og tager dem ind om natten. Efter tilvænningsperioden kan du plante dem i haven i en lun periode lige før midsommer.

Bønner kan være svære at få til at trives – så hvis du har god plads i din køkkenhave vil det være smart at vælge to eller tre forskellige sorter – og starte dem på lidt forskellige tidspunkter. Min bankrådgiver kalder det "risikospredning" :-)

Klatrebønner kan give en meget stort udbytte – men de kan også mislykkes totalt, hvis det bliver koldt en periode, hvis de mangler vand eller hvis jorden er gødet for kraftigt.

Om 10 planter er tilstrækkeligt til en lille familie – tja...

Hvis dyrkningen går skidt: NEJ
Hvis det går godt kan udbyttet blive meget stort og du skal til at tænke på muligheder for saltning/ frysning / rigtig mange gæster til minestronesuppe

God fornøjelse med bønnedyrkningen!

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Dyrkning af bønner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Dyrkning af bønner

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider