Forum

Kalk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael, 20. november 2008 kl. 21.52

Hej alle jer.

jeg skal til at omdanne et bed fra surbundsbed til noget mere alm jord. -har derfor tænkt mig at sprede noget kalk ud på området...-men er der nogen der har erfaringer med hvor meget der skal bruges. evt pr KvM.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 21. november 2008 kl. 0.06

Hej Michael.

På alm. dyrket jord bruger vi 3 t. pr ha. (10000m2) hvert 5–6 år. Det er til vedligehold af jordens reaktionstal. Du skal nok passe på ikke at give alt for meget, da nogle haveplanter ikke bryder sig om alt for højt reaktionstal. Det kan også fremme visse sygdomme og kalken binder visse mikronæringsstoffer, så der kan opstå mangelsymtomer. Det helt rigtige ville være, at få taget en jordprøve. Hvis du prøver med sticks, skal det reagere svagt sur. Rt 6,0–6,5, hvor 7,0 er neutral.

Mvh. Hans

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. november 2008 kl. 13.44

Hej Hanna

jeg tror ikke at det betyder noget at mikronæringerne bindes, for de vil stadig kunne optages af planterne. Det er være, hvis de udvaskes. Derimod er kalken også en katalysator og gør at bl.a. kvælstof lettere optage af planterne. Men du har ret i at de fleste planter helst vil have en ph på ca 5,5–6,5.

Men igen handler det også, hvilket jordtype, der skal opgødes. Hvis det som her er en surbunds -jord vil jeg nok kalke den over nogle år, hvis ph er meget lav

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 21. november 2008 kl. 15.29

Hej Søren.

Det er sådan, at for meget kalk binder bl. a. mangan. Det har med at gøre, at et højt Rt. giver løsere jordstruktur hvorved manganen iltes og derfor går over i en uoptagelig form. Senere års forsøg viser desuden, at et lidt lavere Rt giver en bedre udnyttelse af kvælstoffet, hvorfor den anbefalede tilførsel af kalk er blevet halveret.

Mvh.

Hans

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 21. november 2008 kl. 17.49

Jordprøver kan vitage selv, til en lav pris ved at købe en pakke plastic- eller papirstrimler, til samme formål hos materialister eller planteskoler. Det er ret spændende og planter kræver forskellige ph værdier. håp

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. november 2008 kl. 21.54

Hej Hans.

Det er rigtig at for meget kalk skader mere end det gavner. Vi kan ikke bare slynge kalkmængder ud, uden at vi kender de faktiske forhold og uden at kende ph værdien. Derfor nævner jeg også lige ph-værdien, som gerne må ligge et sted i mellem 5,5 til 6,5 for mange af de planter vi dyrker. Men der er også undtagelser.Men uden at starte en længere diskution, om hvilket planter der skal have hvad, vil jeg varm anbefale alle, som vil lærer mere om gødninger, at læse Erik Kiels gamle og gode bog om gødningslæren. Det handler jo også om, hvor meget at planterne forbruger, samt jordbunds forholdet. det er meget vigtigt at hvis man dyrker professionel, at man også følger en gødningsplan. Men de fleste der dyrker på hobby – basis får stort set ikke fortaget en jordbunds -analyse, men gøder mere på slum.Går det hel gal må vi ind og se i lærerbøger, under mangelsymtomerne

Lidt af den samme gælder når man diskutere om man skal tilsætte kalk til komposten eller undlade det. Her sker der en forsurning sted m, men efetr at ph -værdien falder, stiger den igen senere. derfor vil man møde modstander og tilhænger. der er sågar dem, som mener at der sker en større udvaskning sted

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 22. november 2008 kl. 16.49

Tak til jer begge.

Nu drejer det her sig ikke ligefrem om flere ha, men om ca 25 m2. Men med en lille omregning må det vel blive ca 300 g pr m2 der skal bruges. -derefter kunne man vel med et simpelt indikatorpapir se om Ph har ændret sig.

Men hva så hvis Ph derefter ligger oppe på de 7? skal man så til at tilføre svovlsur ammoniak :)
og hvor meget skal der så til?. -jeg ved godt at det sikkert ikke er nødvendigt, men jeg blev bare lige nysgerrig hvis det modsatte opstod, eller bare vil gøre en jord sur uden brug af rhododendronjord.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. november 2008 kl. 17.24

Uden at blive alt for teknisk, vil jeg foreslå dig at blande alm. havejord godt sammen med spagnumen. Da alm. havejord langsomt nedbryder spagnum er det nok den sikreste måde at få en neutral ph. Du kan evt. lave en prøve i en spand med ½ fugtig jord + ½ fugtig spagnum og så prøve reaktions tallet.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 22. november 2008 kl. 18.21

Spagnum er mosejord = sur jord, og sænker der for ph værdien, hvilket måske så kan kræve indikatorpapir, som tidligere nævnt. Mange havebøger oplyser netop om dette, hvilket er ret interresant. DEN ØKOLOGISKE HAVE af Mette Østergaard er en god rettesnor. Den er nok på biblioteket. Det er nok lige en kæphest for dette forum. Jeg har en kompostkværn og fire kompostbeholder. Jeg bemærker mig at ph værdierne ligger meget tæt på 7 i jorden altid, så det er åbenbart ikke det jeg får sved på panden af. Men det er heller ikke alle planter der vokser lige godt, f. x. Sellerierne har aldrig den størrelse som ses i butikkerne, så mon ikke disse får rigeligt med kunstgødning. Jeg stoler ikke på økologiske varer der sælges, så jeg dyrker mine egne. Gad forøvrigt vide om KM har de oplysninger vi kredser om her. Prøv. håp

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 23. november 2008 kl. 11.11

Hvis man går ud fra deklarationen på de alm. plantesække, som har ph værdien 5,5–6,5, er der tilsat 5,5kg kalk pr. m2 som skrivekridt og dolomitkalk (magnesiumholdigt). Så kan enhver regne på ens egne forhold.

Mvh.

Hans

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 23. november 2008 kl. 13.09

Det skulle selvfølgelig være pr m3.

Hans.

Nyt svar til emnet »Kalk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kalk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider