Forum

Spiring af syrisk rose-frø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 16. december 2008 kl. 18.01

Jeg har købt nogle frø fra syrisk rose, som jeg over længere tid har forsøgt at få til at spire ordentligt.

Problemet er, at når frøet har spiret og er blevet omkring en cm høj, visner spiren igen. Det er som om, frøskallen ikke kan slippe kimbladene fri. Og det er også pga. den hårde frøskal, at jeg er nødt til at file hul på frøet før det kan spire.

Hvordan får jeg succes med frøene, så de ikke visner igen?

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 16. december 2008 kl. 19.48

Hej Martin...

Har selv sået en del af hårdfør hibiscus...syrisk rose...kender godt problemet.det du gør er at komme fin grus i så jordren da det gør som når en slange skal skifte ham. nemlig holde på frøskallen så kimen kan komme ud.dernæst skal du holde frøskallen fugtig så den ikke tørre indom kimen...brug en forstøver til det.så skulle problemet være ovre det var det hos mig...

det gælder også andre frø.chillie kan også være et problem...

erik

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 16. december 2008 kl. 19.54

Smid dem ud i havejorden, så myldrer de op til foråret som ukrudt.

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 17. december 2008 kl. 0.14

Lyder godt. Tror jeg vil afprøve begge dele.

Hvor meget sand/grus skal der til?

Jeg bruger også selv det med en forstøver. Filer du også frøet inden det såes?

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 17. december 2008 kl. 11.41

Hej Martin.

nej jeg filer ikke frø lige meget hvad slags...så meget sand/små grus så du lige kan mærke skarpheden når du klemmer den sammen i hånden...du kan også lægge dine frø iblød i lunken vand i 3–4 dage men husk at skifte vand hver dag da frø afgir et stof som gør at spire evnen forringes det gælder også alle frø.dog ikke de allermest fine af slagsen...de er nemmest at så på et kaffefilter som så holdes kun lige fugtig...den med haven skulle nok virke da det jo er frø fra hårdføre planter så de har sikkert godt af en kulde på virkning for at spirer optimal...prøv begge dele...

erik

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. december 2008 kl. 12.10

Gør frøkapslen våd med en vandforstøver og trak den forsigtigt af kimbladene med en pincet, det er den metode jeg bruger når frøkaplen ikke vil slippe kimbladene.

Jeg har aldrig haft problemer med syrisk rose som jeg har sået masser af.

Hvis man ikke bruger hakkejernet under sin SR vil man hurtigt få masser af nye planter, den sår sig selv meget villigt.

Mvh.Svend Høst

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. december 2008 kl. 11.25

Hej Svend

Har du prøvet at stiklingformere dem eller podet dem? Nogle siger at de skulle være lige så nemme som æblepodninger

Jeg har nogle flotte eksemplar stående i haven, som jeg har lovet at formere op og har derfor indsamlet nogle frøplanter til podning.

Mange har held med at stiklingformere dem. Hvornår tages disse stiklinger, som hel eller halvmodne eller grønne?

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. december 2008 kl. 13.45

Jeg klipper 1års skud i april 10–15 cm og sætter dem i vand et lunt og lyst sted, de springer hurtigt ud og ca halvdelen udvikler rødder i løbet af 3–4+ uger, så er de klar til at blive pottet, året efter kan de plates ud på blive stedet.

Mvh. og god jul Svend Høst

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. december 2008 kl. 17.37

Ups... og javel. Den fidus gemmer jeg lige for jeg tror nok at jeg har gjort at det som man ikke skulle og skulle det ikke lykkedes for mig, gør det sikkert hellere ikke noget. Sidst jeg lavede nogle stykker gav jeg dem lidt vand og glemte dem. Så kom der rødder på 4 af dem. Dem tog jeg også i det tidlige forår, men vistnok i juni.

Jeg kendte en ældre mand, der når han tog stiklinger af figener, satte grenene i vand og ud kom rødderne med tiden. Den har jeg også prøvet. Som regel vokser grenen, men uden rødder. Så måske skal jeg vende ryggen til dem og lade værd at værne om dem. Det er sikkert her at det går galt. Jeg mener at vide, at hvis man bruger en for god jord til dem, er de tilbageholdende med at danne rødder.

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. december 2008 kl. 17.42

Hvor stor en rolle spiller tidspunktet, hvor du tager stiklingerne. Sidst eller først og hvor meget har du med af grenen. Nogle skriver at der skal ved fra forrige år med og andre at det kun er den grønne gren eller den halvforveddet gren kan skal klippe af

Hvad gøre du?...

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. december 2008 kl. 9.44

Hej Søren!

Jeg tror ikke tidspunktet har den store betydning, du kan godt ud nu og klippe stiklinger og sætte dem i vand og de vil springe ud OSV.

Men jeg synes foråret er bedst, lyset er vendt tilbage.

Med hensyn til om der skal en "hæl" med, det har jeg aldrig brugt.

Jeg klipper stiklinger på tykkelse med en blyant eller mindre.

Du kan også bruge nedkrogning, den tager længere tid men er næsten 100% sikker.

Mvh. Svend Høst

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. december 2008 kl. 11.09

Har du erfaringer med at komme Atamon i vandet eller skal man skifte vandet hver dag, eller lader du det stå i det samme vand, i samtlige 3 uger.

Den med nedkrogninger bruger jeg selv, når jeg laver grundstammer til podning af æbler.

Den samme metode skulle man også kunne bruge ved formering af kirsebær grundstammer (bl.a. colt).

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. december 2008 kl. 11.30

Deter bedst at skifte vandet regelmæsigt for at undgå svampeangreb på stiklingene.

Mvh.Svend Høst

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. december 2008 kl. 21.05

Det skulle være fordel at sætte et par pilestiklinger ivandet sammen med. De frigør hurtigt roddannerhormon i vandet, når de selv sætter rod og bekæmper svampeangreb.

Bliver pilerødderne for store,så sæt et par nye stiklinger i vandet.

Har ikke selv prøvet,da jeg stikker i jordblandinger.

Anne Marie

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. december 2008 kl. 9.58

Det har jeg prøvet og min erfaring er, at det gør ingen forskel.

Mvh. Svend Høst

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. december 2008 kl. 12.59

Hej Anne Marie

Hvornår på året stikker du dem i jordblandingerne? Der er meget delte meninger om det...

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 27. december 2008 kl. 15.18

Hej søren.

jeg gør det at jeg tar dem om efteråret i sep mdr sætter dem i drivhus lader dem passe sig selv og de har så rødder i maj juni mdr eller jeg tar stiklinger i efter blomstring og sætter i vand med pile kviste som forklaret og planter dem så i potter når de har et godt rodnet...begge dele gir et et godt udbytte...og vil man ha nye farver såkøber jeg frø fra enten uk eller andre steder sår dem nu eller senere på foråret men de må først en tur i køleskabet for kulde påvirkning...

de er slet ikke så bøvlede.

erik

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. december 2008 kl. 17.53

Jeg har lige lag denne side ind under favoritter, for til forårets skal der ekspermenteres. Jeg forstår heller ikke at det er så bøvlet. Så skal der ligefrem være forskel på om moderplanter enkeltblomstrende eller dobbeltblomstr, men mon ikke jeg bare har være lidt uheldigt.

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. april 2009 kl. 22.03

Hej Alle

Jeg tager lige tråden op igen for at brokke mig. for nu er det 5 uger siden at jeg satte nogle stiklinger i vand og intet er sket. Inger rødder.

Jeg har været nød til at skifte vandet nogle gange, da der både kom mug, svamp og råd i vandet.

Skal stiklingerne have længere tid?

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. april 2009 kl. 9.34

Det var sørens, prøv igen, klip etårs skud med et par knopper på afkort lige over øverste knop og afkort lige over eller lige igennem en knop i bunden, det er der rødderne kommer fra, hvis de kommer.Stik dem i vand som skiftes ca 1gang om ugen,sæt dem lyst og lunt og knopperne springer ud efter 1–3 uger, efter yderligere 2–4+ uger danner ca halvdelen rødder og er klart til at blive pottet.

Dem som ikke danner rødder kan man prøve at sætte i fugtig jord og håbe på at de så sætter rødder.

Mvh Svend Høst

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. april 2009 kl. 10.53

Det er godt nok sprunget fint ud og jeg må også erkende at jeg har brugt noget "cut flower food" fra Lidl, da jeg ville undgå at få svamp i vandet. Nu har jeg givet dem rent vand.

Jeg har været udsat for at jeg hellere ikke kunne få en figen stikling til at slå rod igennem flere måneder, men at der kom blade på.

Problemet er ikke større end at jeg kan prøve igen

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. april 2009 kl. 14.01

Den der figenstikling skal bare pottes i fugtigt jord så skal den nok komme.

Mvh. Svend Høst

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 26. marts 2010 kl. 20.27

Har lige læst den gamle tråd, for jeg har nu 2 spæde spirer af frø fra en syrisk rose, taget i Schweiz sidste september. De blev forspiret 11. marts og spirede 24. marts i alm. spiremuld og uden filing af frø - ingen problemer for den første med at komme ud af frøkapslen, men jeg bruser også jævnligt. Nu er jeg spændt på, om de vil leve efter at have læst, at de skal have sand for ikke at dø 5 cm høje.

Vedr. stiklinge, så hører den vist til Lavatera-familien, og jeg har ofte taget stiklinge af min Poppelrose (Lavatera cachmeriana), de fleste tager jeg, når jeg beskærer den midt i april, og da kan de stikkes direkte i havejord. Mit stiklingebed er udvalgt lige nord for æbletræet, det får sjældent fuld sol og bliver aldrig gødet.

Jeg har dårlige erfaringer med at tage stiklinge sidst på sommeren. Juni er dog også fin. Jeg tager de små sideskud direkte fra stammen, altid nogen uden ansats til blomst (det tager jo energi). Jeg tager helst ikke med hæl, for den kan blive lang og skade planten (poppelrose er en plante, ikke en busk). - Mine poppelroser er iøvrigt slemt skadede efter denne vinter, hvor de endda ikke var dækket om roden. Efter den første hårde frost væltede de som siv og nogle grene er flækket af og er kommet til at ligge UNDER sneen og er derfor de eneste, der har knapt nok visne blade. Så jeg må snart tage stiklinge, for måske kommer der ikke liv andre steder, selvom jeg faktisk tror, at stammerne kan skyde fra roden og de nederste, so også har været beskyttet af sne. Vi får se. Lang smøre blev det til.

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 27. marts 2010 kl. 17.02

Syrisk rose tilhører hibiscus-familien.

En lavatera kan som regel skyde fra bunden, så længe roden i jorden er uskadt. Og den kan nemlig godt tåle frost.

Nyt svar til emnet »Spiring af syrisk rose-frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Spiring af syrisk rose-frø

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider