Forum

Hvornår spiring af tomat frø?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 4. januar 2009 kl. 12.05

Jeg plejer hvert år at køe mig et par dejlige tomatplanter i et byggemarked... men i år vil jeg forsøge mig selv men den helt fantastiske sort Kirsebær tomat – jeg har været så heldig at tillokke mig et par frø af en bruger herinde ;-)

Men... hvornår er tiden? Jeg har prikle jord osv. men går ud fra det er liige tidligt nok endnu. men man kan jo lige så godt forberede sig.

Planter man i "mini driv/væksthuse" som jeg har et par stykker og prikler dem videre over i potter osv.

;-)

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. januar 2009 kl. 14.34

Jeg bredsår tomat frø i en bred ikke dyb plastbøtte omkring 20marts-1april,når tomaterne er kommet op skal de prikles i hver sin potte og placeres så lyst som muligt, helst et syd vindue,temperaturen omkring 20 gr. helst ikke varmere da tomaterne så da vil blive ranglet.

Husk at vande i solrige perioder.

Mvh. Svend Høst

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 4. januar 2009 kl. 19.19

Jeg havde problemer med tomatplanterne sidste år, som blev for lange inden der kom blomster på. Jeg tror de stod for varmt indenfor.

Apropos – er det samme såtidspunkt for agurker?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. januar 2009 kl. 19.26

Hejsa Lise.

De ca. 2o frø som du har modtaget skal du bredså som Svend Høst beskriver, men med en pincet skal du holde en afstand af 4–5 cm. mellem frøene, så rødderne senere får god plads. Jeg bruger en flad flamingobakke fra frost kød, og så med alm. havejord i. En 20 cm. pind i jorden i hvert hjørne af kassen med gennemsigtigt plastic over, så har du et lille drivhus. Husk lige lidt vand inden. Når planterne er omkring 10 cm. høje skal de i potter og så går det stærkt. Inden de vælter bindes de til en pind, og så meget lidt flydende gødning en gang om ugen. Små tomat planter tåler ikke tobaks fingre. Husk nu, først i midten af marts. Når de engang skal ud den fri natur skal de langsomt tilvendes til solen.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 4. januar 2009 kl. 19.49

Hmm bredså. det ord har jeg ikke hørt før, altså før i denne debat! Men jeg kan næsten finde mening i ordet – og når du Mogens beskriver at du såer i en flamingo bakke. Jeg selv havde forestillet mig et mini væksthus – men tror jeg vil forsøge mig med din teknik.

Hmm. midt marts – der er lææænge til! Jeg går lige nu i drivhus tanker, vil så gerne have et drivhus, fremfor mig 0.8 m2 drivhus med hjul :-(Der kan kun være to planter i. Men det er lige det med at finde pladsen når også køkkenhaven skal udvides med endnu et højbed eller to!

;-)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. januar 2009 kl. 20.07

Bredsåning er lige som når du strøer salt på fortorvet. Ved bredsåning af plantefrø er det med små frø, en god ide at blande sand og frø inden det smides ud på jorden, så bliver frøene bedre fordelt, og du kan bedre have det hele i hånden. Tomaterne vil altså smage meget bedre hvis du dyrker planterne på friland og så i fuld sol.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Krogh, 5. januar 2009 kl. 12.32

Jeg sår hvert år omkring den 28. december i minicap indendørs i ca 20. grader varmt fyrrum. Når planterne kommer op og er 3–4 cm høje planter jeg om til enkeltpotter, som sættes lyst og varmt. I februar/marts flyttes de små potter i meget kold med frostfri udestue, således at de får masser af lys, men ikke særlig meget varme. På den måde undgår jeg at planterne rangler. Sidste år opnåede jeg meget flotte høstresultater, men du kan sikkert sagtes vente et par måneder eller tre og stadig have tomater til sommer. Jeg synes det er sjovt at gå tidligt igang.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 5. januar 2009 kl. 18.02

Martin: Det jele kribler i mig for at komme igang! Lige nu drøner mine tanker omkring et lille fint 6 kantet drivhus på bare 4,5 m2 som jeg har forelsket mig i, ak! Men gemalen er ikke med på drivhus ideen – han synes det er en grimt ting... ;-/

Tror jeg venter til midt marts... der gik jeg også igang med forspiring af ærter og jeg havde de fineste ærter allerede i maj ;-)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Søgart, 14. marts 2015 kl. 16.43

Ved godt det er længe siden, men hvor dybt skal frøene i jorden

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. marts 2015 kl. 18.38

Ca. ½ cm

Nyt svar til emnet »Hvornår spiring af tomat frø?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvornår spiring af tomat frø?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider