Forum

Kuldebehandling af hvidløg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ahmed Akrami, 6. januar 2009 kl. 4.01

Hej
Jeg har fået at vide at hvidløg skal være et sted i -10 grader for næsten to måneder for at dele sig. Derfor skal man sætte dem i god tid i oktober måned. I dag har jeg læst at man kan med fordel kuldebehandle hvidløgene og så sætte dem om foråret. Jeg har søgt og spurgt om hvordan man kan gå i gang med kuldebehandling af hvidløg men forgæves.

Håber en kan hjælpe?

På forhånd tak.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2009 kl. 11.26

Hej Ahmed

Det er rigtigt at de helst skal have en periden med kulde. Om det er for at dele sig ved jeg ikke. Men jeg tror ikke at du skal hænge dig i de -10 grader bare de får kulde. Sidste år havde vi ikke det så koldt som i år og jeg dækker altid mine til med ca 30 cm halm,allerede i september- oktober måned, da jeg har erfaret at de nemt spire op igennem i løbet af februar måned. og jeg undgår at skulle fjerne ukrudt hele sommeren I år har jeg nogle tilbage fra slovakiet (som desværre ikke smager af ret meget) og vil prøve at sætte dem her i foråret. Jeg har dem liggende i drivhuset, så de får kulde. Det kunne være sjovt at prøve at tage nogle direkte fra køleskabet og se, hvordan at de ville teg sig.

Håber at du lan bruge lidt af min erfaring...

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. januar 2009 kl. 1.02

Hej Ahmed

Hvidløg går i dvale efter optagning og tørring. Dvalen brydes, når temperaturen igen kommer under 8° C.

Hvis man sætter dem allerede i september, spirer de frem i løbet af efteråret eller tidlig vinter, når jordtemperaturen når ned på 8° C.

Så snart jorden er til at bearbejde her i det tidlige forår, kan du lægge hvidløg. Du kan allerede nu lægge dem ud i et koldt udhus, så vil de begynde at forberede sig på at spire. De kan godt tåle lidt frost.

Man bør sætte hvidløg senest i første halvdel af marts, hvis de skal nå at få en nogenlunde god størrelse. De bliver større ved sætning i efteråret – normalt i oktober.

Nyt svar til emnet »Kuldebehandling af hvidløg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kuldebehandling af hvidløg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider