Forum

Dyrkning uden drivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 10. januar 2009 kl. 18.22

Ja det er mit spørgsmål – hvad kan jeg dyrke i min have uden at have et drivhus!

Jeg har fået linket til barney.dk af en bruger herinde og jeg har allerede fundet de første 20 ting jeg gerne ville udforske! Men når det så er sagt så synes jeg der mangler lidt info på siden – om det kan dyrkes på friland eller skal i drivhus. Jeg har to gode sydvendte mure hvor jeg de sidste par år har haft tomater i selvvandingskasser mv. og det har virket fint.

Men ting som peberfrugt, agurk osv. kan man overhovedet dyrke det på friland?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 11. januar 2009 kl. 12.17

Hej Lise.

Helt enkelt vil jeg svare "det meste"
Lige netop agurker kan det nok knibe med (måske i en mistbænk), men peberfrugter burde kunne lade sig gøre.

Men det kommer jo helt an på hvad du vil dyrke.

Kartofler, salat, gulerødder, porrer, majs, ærter, græskar, squash o.s.v. o.s.v. o.s.v. er alle frilandsplanter. Og som du selv skriver, så kan man godt dyrke tomater på friland, hvis man vælger de rigtige. Der er så mange forskellige slags, så her er du nok nød til at spørge dig frem hos forhandlerne.

God fornøjelse

Hilsen Randi

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 12. januar 2009 kl. 13.03

Hvis du køber frø i Danmark, står der altid på posen om det er til friland eller drivhus.

Læ, vand og sol kan sagtens findes på friland.

Du kan f.eks. dyrke chili, men alt kommer an på mikroklimaet. Det er vigtigt om der er læ, og hvor tør jorden er. Min genbo har typisk forårsblomster nogle uger før mig, fordi hans grund ligger højere oppe, får mere sol og ligger i læ.

Det betyder også noget, hvor i landet du bor. En tommelfingerregel er, at kystnære områder er varmere end inde i landet.

Men egentlig er en af glæderne ved at dyrke have vel at prøve sig frem. Når noget slår fejl et år, kan der være mange grunde, prøv igen. God fornøjelse!

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 12. januar 2009 kl. 21.58

Anne-Mette: Du har helt ret mht. en af glæderne er at prøver sig frem – mine fingrer bliver mere og mere grønne... Jeg har til d.d. kun haft et lille drishus på hjul hvor der ligne kunne være en plantesæk og to planter. Men nu skal det være – jeg vil ha et drivhus! Gemalen var ikke nem at overtale – så jeg må spendere end del mere og få et "pænt" et af slagsen, et seks kantet.

Sidste forår havde jeg et helt værelse med spirer mv. som drev ham til vanvid ;-D

Jeg vil prøve mig frem – ser nu et projekt i øjnene hvor to højbede skal flyttes for at drivhuset kan få pladsen, og de højbede blev etableret i juli sidste år, ak! Men sådan er det jo... ;-)

Og det hele startede ud i sommeren 2007 med to bitte med bede i haven til krydderurter og det griber sørme om sig!

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 13. januar 2009 kl. 17.33

Held og lykke
Et godt råd: det er lidt af et projekt at sætte drivhus godt op, prøv at læse tråden om det. Det er derfor en kæmpe fordel, hvis din gemal har lyst til projektet.

Min er ikke specielt haveinteresseret, han var mere vild med ideen om at sidde og varme sig og slikke sol i februar og drikke en øl.

Så mit råd går ud på et drivhus af en vis størrelse, hvor der også er plads til øldrikkere med hjælpsomme arme. At de ved der altid er plads til dem, trods alle de spirer:-)
Og det er bare dejligt når de gider være der (kaffedrikning kan også gå an)
Jeg tror aldrig man vil fortryde et stort drivhus, men de fleste fortryder et under 10 m2.

Det er en sand lykke at ha drivhus, når man har det der med spirerne!

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 13. januar 2009 kl. 17.38

Anne-Mette:

Gemalen er langt fra haveinteresseret, han kan på ingen måde gå op i det. Dog har jeg en helt fantastisk far der gerne træder til og en gudfar der har stilt mange hundrede drivhuse op – så der er god hjælp og assistance.

Mit kommende drivhus er lille, 4,5 m2 mere kan vi ikke få plads til... der skal gennems lidt af vejen netop fordi gemalen synes det er grimt... til trods for jeg må investere en mindee formue og få et 6-kantet da det er mindre grimt mener han... når det nu skal være.

Så jeg nøjes – vil ikke op i 15–20.000 for et drivhus (da jeg er lidt kræsen og ikke vil have et af de alm.)

I første omgang var det et vægdrivhus der var på tale, me jeg ved at 1,33 m2 bliver alt for småt!

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. januar 2009 kl. 13.46

Ja små drivhuse kan kun give bekymring-mit er også lidt for lille og det er 50m2!

Et drivhus i din størrelse vil ALTID og VEDVARENDE blive for lille!

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 14. januar 2009 kl. 14.11

Hehe Lilium, ja det kan jeg godt se... jeg tror også meget hurtigt det kan gribe om sig med de grønne fingre jeg er ved at få ;-)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 14. januar 2009 kl. 16.14

Ja. Jeg overdriver ikke, når jeg røber at mit hedeste ønske er et drivhus på 1500 m2. I en god kvalitet. Tænk hvad man kunne der!

Så også en udsendelse med en mand der havde bygget hus i et enormt drivhus. Hans have var altid ca. 24 grader varm og så er det ikke engang løgn. Han sad ude i en liggestol midt om vinteren. Han brugte jordvarme, solvarme og regnvandsindsamling. :-)

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 14. januar 2009 kl. 19.30

Hvad var det for en udsendelse? Lyder rigtig spændende.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 15. januar 2009 kl. 0.04

Det kan jeg desværre ikke huske, og det er længe siden. Kunne også godt tænke mig at se det igen. Måske kan man finde noget på nettet om det, for det er da lidt usædvanligt.

Nyt svar til emnet »Dyrkning uden drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Dyrkning uden drivhus

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider