Forum

Tomat Moneymaker

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 15. februar 2009 kl. 11.28

Jeg har netop i dette øjeblik sået tomaten Moneymaker. Er der nogen der har erfaring med denne tomat. Hvordan er dens smag? Den skal gro på friland i en krukke!

Kunne ikke helt styre mig, så jeg forspirede også lige at par høje tallerkensmækkere og nogle lyserøde mamelukærmer. Nå ja også lidt dild og rucola som jeg måske kan klippe lidt af til køkkenbrug :-)
Mon andre også er begyndt at forspire lidt?

Venlig hilsen Lone

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 15. februar 2009 kl. 11.44

Hej Lone,

Jeg har ikke erfaring med Moneymaker – men sidste år "opdrættede" jeg en ampel/krukke tomat fra WEibulls (frøfimaet) og jeg må indrømme at jeg var pænt skuffet, der var absolut ingen smag, de var nærmest sure og havde sær bitter eftersmag. Men lille flot og bukset var den – så den gav stor fornøjelse som fryd for øjet.

Jeg har netop (igår eftermiddags) sat de allerførste ting til forspiring – jeg har delt mine afgrøder op i to kategiroer iår – dem der skal forspires nu og dem der først skal igang midt marts.

Igåt blev der sat gang i:

– Kartofler – Primula. Som er sat til spiring, kun den første ½ del af sækken, de sidste sættes til spiring lidt senere.

– Peber – Corno di toro (tyrehorn), Rød snackpeber, Big red, Mini chokolade peber og Makconi Red Italien.

– Basilikum
– Kruspersille
– Rabarber – Victoria.

Resten lader jeg vente 2–4 uger som er agurker, tomater og meloner. Har ca. 3 sorter af hver som skal prøves iår hvor jeg er så heldig at få mig et drivhus ;-)
Jo og så skal de sidste kartofler sættes til spring midt marts... så der er kartofler hele sommeren.

Jeg har spændt tilset mine to minidrivhuse som står lunt og ikke for lyst ved ca. 23–25 grader. Basilikum frøene er svumlet op og har skiftet farve fra sort til mørk grå... de andre ting er under jorden...

Jeg har længe ventet på at kunne forspire – var lidt i tvivl om jeg er lidt forhurtigt ude – men tager mine forholdsregler og venter lidt med agurk, tomat og melon... da de andre planer er langsomt voksende... Så må vi se ;-)

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 15. februar 2009 kl. 12.00

Hej Lise
Tak for dit uddybende svar! Heldigvis har jeg flere tomat frø, som jeg kan så lidt senere. så kan jeg jo bruge dem der er bedst. Tænk at du selv har forspiret rabarber...det lyder interesant!

Kartoflen primula...er det en god fast sort?

Lone

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 15. februar 2009 kl. 12.09

Hej Lone,

Jeg har nogle rabarber frø tilovers hvis du er interesseret? Victoria skulle være rigtig god... lidt hen af vinrabarber... men sødere.

Kartoflen primula er en meget gammel sort – mine svigerforældre har haft dem i mange år og de er efter min smag de bedste! Det er en tidlig til middeltidlig sort, ovale, gulligt kød og faste i det. Udbyttet er rimelig pænt... ikke overdrevent men heller ikke lille... sådan midt imellem.

Jeg er rimelig ny mht. køkknehave og drivhus men har brugt de lange vinteraftener på at gøre mig klogere... og suget af mine forældres mange årige køkkenhave erfaringer...

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 15. februar 2009 kl. 12.24

Hej Lise

Jeg vil da vældig gerne have et par rabarber frø. Min mailadresse er lone@schneiders.dk...du kan så få min adresse...

Måske jeg har nogle frø du kan bruge!

Lone

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 15. februar 2009 kl. 12.26

Hej Lise

Adressen ser lidt forkert ud...her er den rigtige.

lone@schneiders.dk

Lone

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 15. februar 2009 kl. 12.36

Fint – jeg sender dig fluks en mail ;-)

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 22. februar 2009 kl. 14.07

Hej Lise
Jeg har netop sået de frø jeg fik af dig. Jeg kan se at rabarber kan sås direkte på voksestedet i maj måned. Hvornår sætter du så de forspirede planter ud? Bliver de meget store inden de kommer på friland...hvordan passer du dem indtil da?

Hilsen lone

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 22. februar 2009 kl. 17.32

Hej Lone

Det er godt med go i rabarberne – jeg såede dem sidste lørdag og de var spiret på 6 dagen... de er nu 4 cm høje og lidt ranglede... Det er mit første år med rabarber.

Jeg har spiret dem i minidrivhus – 4 frø i en 6 x 6 cm potte. De har stået forholdsvis dunkelt og oven på gulv varme.

Så snart spirerne var fremme – og det var de faktisk alle indenfor samme dag flyttede potten ned i et noget køligere rum (16 grader) hvor de står i en sydvendt vindues karm – og jeg kan se de spinkle spirer strækker sig ivrigt efter lyset.

Min plan er senere, (når den lille 6 x 6 cm potte er for lille) at plante dem over i større potter ca. 15 x 15 eller noget i den stil og så lade dem vokse indtil de skal plantes direkte ud på deres kommende voksested ca. midt maj.

Jeg købte en rabarber for nogle år siden på en planteskole – de tvar midt juli. Der var rabarberen ca. 15 cm høj med 3–4 blade...

Jeg har jo plantet 4 – og det ser ud til de alle er kommet pænt fra start. Så hvis alle arter sig beholder jeg de to og forærer de to andre væk – hvis nogle ellers gider have dem :)

Du kan følge mine rabarber og frø på www.havealf.dk ;)

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Vermeij, 9. marts 2009 kl. 17.05

Jeg prøver også den hårdføre engelske sort moneymaker første gang i år. Men du er godt nok tidligt i gang. De kan vel ikke pklantes ud i drivhus før om een måned og på friland om to måneder. Jeg lavede sidste år planter i Pindstrup mini kap. Den er ganske enkelt fantastisk. Der kan være 60 planter i hver, og man skåner jo rødderne enormt, når man ved omplantning blot forsigtigt kan skubbe hele planten op med rod og jord.

Kender du " Den lille røde om Tomater". Det er en særdeles inspirerende bog, og en af forfatterne ejer gartneriet Toftegård ved Køge. Det er et uhyre delikat sted, hvor de sælger tomatplanter og meget andet. De sender også De har ca- 300 sorter.

Godt forår og
med venlig hilsen
Helle Vermeij

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 9. marts 2009 kl. 17.17

Helle:
Tidligt...?! Jeg såede min tomatfrø i fredags og jeg vil mene at det er nu det er tid... og kan vel trækkes 14 dages tid hvis man vil...

Planterne kan først komme ud i drivhuset midt maj (der plejer jeg i hvertfald først at rykke dem ud) og min. 2 måneder før udplantning virker i hvertfald for mig. Så bliver de hverken for store eller for små... og kan klare sig.

Jeg sår i 6 cm potter – bredsår, synes ikke minidrivhusene fungere – da nogle frø har længere spiringstid end andre.

Helle: Hvornår går du da igang med at så tomater?

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Vermeij, 9. marts 2009 kl. 17.18

Jeg skrev vist en forkert mail adresse for lidt siden.Nu kommer den korrekte!

Nyt svar til emnet »Tomat Moneymaker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tomat Moneymaker

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider