Forum

Formering af efeu

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Boesen, 21. februar 2009 kl. 0.25

Er der mon nogen der har erfaring med formering af efeu. Jeg har et gl. æbletræ der er dækket af efeu, og nu kunne jeg godt tænke mig at lave planter til mit overdækkede tørrestativ!

Er det som lavendelformering eller mere som mynte, eller skal jeg skære en plante af som med jordbær og vente til den gror selv!

Hilsen fra en med forårslængsler, Charlotte

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Søndergaard, 22. februar 2009 kl. 10.06

Du kan gøre sådan:

Du tager en lang forveddet stikling – klipper den i 4–5 cm. stykker (det der er vigtigt er, at der er et blad på hvert stykke). Stiklingen planter du i en potte med muld (jeg blander halvt pottemuld halvt grus) sådan at kun bladet er over jorden – vander og stiller potterne et sted i skyggen. Sørg for at jorden holdes fugtig...og vent :o) Du kan tydeligt se, når der er kommet gang i planten.

Du kan også sagtens tage af de stiklinger, som kryber langs jorden og allerede har slået rødder.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 22. februar 2009 kl. 12.00

Jeg kunne faktisk også godt tænke mig at høre meget mere om denne plante, som jo både er sjov og usædvanlig. Lad alle med efeu komme til orde her, så lover jeg, at jeg sidder klar med notesblokken. Måske man kunne være heldig at nå at konstituere en væg med efeu.

Mvh Eivin (^_^)

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Boesen, 23. februar 2009 kl. 19.06

Tusind tak, det lyder som rimelig nemt – jeg tænker at det kan gøres netop nu,

Hilsen Charlotte

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Søndergaard, 23. februar 2009 kl. 20.14

Hov Charlotte... det er bladet + bladets stilk, som skal være over jorden – og ja det er super nemt – gælder for begge metoder :o)

Mange hilsner
Annette

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Michael Jensen, 27. oktober 2019 kl. 5.37

Hvornår på året kan jeg lave stiklinger af efeu?

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. oktober 2019 kl. 10.27

Hvis du gør det nu, skal det gøres i drivhus eller inde lyst, og det kan være svært at huske passende vand (ikke for meget, og ikke for lidt).
Men ellers, når den begynder at få forårsfornemmelser i februar marts. Vejret på det tidspunkt afgør, hvornår det er passende.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. oktober 2019 kl. 16.24

Hvis efeu er lige så taknemmelig som figen stiklinger kan du prøve og sætte nogle over nu og så bare holde dem med vand, lidt men ikke meget som Lars skriver og så håbe at de klare vinteren. Jeg er næsten sikker på at de nok skal klare det man kan ikke love noget.

Min lokale Planteskole formere mange af sine planter om foråret, dvs i februar måned og i et koldhus. Så har du mulighed for at få mere sol under rod udviklingen.

Hvis der er tale om efeu til indendørs, så vil jeg også vente til foråret selvom det sikkert godt kan lade sig gøre nu.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. oktober 2019 kl. 23.38

Her er en skrivelse fra idé nyt, der minder lidt om det vi skriver.

Vedbend er nem at stiklingeformere: Klip en stikling med to blade. Klip derefter lige under det nederste blad, og fjern det. Stik så stiklingen i en lille potte eller bakke med fugtig spiremuld, og stil den frostfrit.21. dec. 2010

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. oktober 2019 kl. 7.37

Da jeg lavede mine første satte jeg nogle ½m lange skud i en spand vand under en busk i skygge og glemte dem.Næste sommer var der rod på dem alle.
Nu bekæmper jeg dem. De tog magten i haven og jeg kommer aldrig af med dem igen.
Er allergisk over for saften.
Anne Marie

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. oktober 2019 kl. 14.15

Der findes forskellige arter efeu. Vi har... eller har haft mange forskellige arter og nogle skulle bare væk, andre med moderat vækst er fine og dem holder jeg af.

strikingeshave.blogspot.com/2016/09/efeu-elsket-og-forbandet.html
Ingeborg

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. oktober 2019 kl. 16.26

Efeu kan hurtigt tage overhånd.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. oktober 2019 kl. 21.24

Tør ikke tænke på hvordan at tagrenderne på sådan en hus har det. Det bliver sikkert også svært at sælge huset når den tid kommer.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. oktober 2019 kl. 22.09

Men det isolerer sikkert godt.
Har engang været inde i et gammelt hus, hvor efeuen var groet igennem dårlige fuger i vægene.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susie K., 2. december 2022 kl. 10.56

Efeu vedbend er en virkelig god nektarplante på en tid af året hvor der ikke er så meget andet at komme efter for insekterne.
Der er en mur i Grønnegade i Vejle, som er dækket af vedbend, og hvorfra der lyder et fuglekvidder når man går forbi.
Vi har en som har omklamret et gammelt moreltræ i haven.
I starten hadede jeg vedbend og bekæmpede den, men den har fået lov til at overtage moreltræet for det har givet en fin hule at sidde under og lytte til bier og svirrefluer om efteråret.

Nyt svar til emnet »Formering af efeu«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Formering af efeu

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider