Forum

Aske som gødning.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Frederiksen, 22. februar 2009 kl. 22.33

Hejsa. Lige et gødningsspørgsmål.

Jeg har en fin lille brændeovn, og fyrer udelukkende med bøg og ask brænde. Det giver jo også en del aske og nu tænkte jeg at det vel kunne bruges som gødning. Det er jo det samme princip som når savannen i afrika står i luer, så blomstrer der jo snart et helt mylder frem efter sådan en brand.

Men er asken meget stærk gødning og hvor meget skal der så smides i urtehaven? håber der er nogen der er lidt mere vidende end mig på dette punkt.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. februar 2009 kl. 10.36

Hej Christian

Træaske indeholder ca. 7% kalium samt 1,5% fosfor, altså ca. halvt så meget af de to gødningsstoffer som der bl.a er i en handelsgødning, f. eks Nitrophoska. Der er ikke kvælstof i træaske.

Kalkindholdet er ca halvdelen af jordbrugskalk.

For ikke at få for høj pH-værdi (for stort kalkindhold) i jorden er det ikke tilrådeligt at anvende mere end ca 5 kg aske pr 100 kvadratmeter pr år. Altså ca en halv spandfuld til et stykke på 10 gange 10 meter.

Og så er det jo nødvendigt at tilføre kvælstof til de samme 100 kvadratmeter på en anden måde. Der er flere muligheder: kvælstofsamlende efterafgrøder / luzernemel / komposteret husdyrgødning.

Der kan være en anden grund til, at det ikke er en god idé at anvende træaske: Træer opsamler tungmetaller og det er ikke uden en teknisk analyse at vide noget om indholdet af disse betænkelige stoffer i det brænde, man har i sin stak. Tungmetalophobning afhænger af træets alder og voksested.

Høj alder og et forhøjet indhold i jorden (og måske også i luften?) af de uønskede metaller (af f. eks cadmium) giver større sandsynlighed for at træets bark, rod og ved indeholder uønskede stoffer, som ikke forsvinder ved afbrænding.

Bragt ud med aske på jorden kan disse stoffer med regnvand transporteres ned i jorden og senere optages af de urter, der dyrkes – og spises...

Jeg synes, man kan tænke over, om der areal man ønsker at gøde med aske er hæk / vedvarende buskads / staudebed / græsplæne eller urtehave – og også tænke over, om man kan forvente, at havearealet fremover (om 20–70 år) anvendes på samme måde.

Herudfra kan man så tage sine valg... Og vide, at uanset om man henter kunstgødning, komøg, hønsemøg eller andre gødningsstoffer ind i sin have, så kan man ikke sikkert vide, at der ikke følger uønskede mineraler og metaller med...

Din sammenligningen med savannebrand er sådan set i orden – men skal den "holde hele vejen", så kan du kun afbrænde, hvad du kan dyrke at træ på egen grund – og kun brænde det af med 5–10 års mellemrum (som det kendes fra svedjebrug – agerbrugets tidlige udviklingstrin)... Og det blir's... nok lidt koldt om fødderne i din stue så ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 23. februar 2009 kl. 12.26

Der er vist også noget med, at man en gang om året kan sprede lidt træaske på sin græsplæne. Det er nok om foråret, så vidt jeg husker.

Vi kasserer al asken bortset fra det, fordi det de fleste steder ellers frarådes at bruge asken. f.eks. i den udmærkede bog Jord og Kompost af Harald Kratschmer fra Politikens håndbøger.

Men da hele vores hus opvarmes med brænde, ville jeg ønske at man kunne bruge asken bedre.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. februar 2009 kl. 14.58

Jeg har brugt aske fra min brændeovn til at gøde jorden med i 30 år, især hækken har fået, men også resten af haven har nydt godt af et tyndt lag aske. Der er naturligt cadmium i jorden som bliver optaget af træer og andre planter,dvs. at når vi spiser et æble så får vil et cadmiumtilskud som ikke er sundt,Men vi spiser stadig æbler. Aske indeholder 0,03- 0.3 mg. pr. kilo aske, alså meget lidt. En tomat som har fået aske som gødning indeholder ikke mere cadmium end andre tomater(som kan måles). Hvad med fisk fra Østersøen, dem spiser vi stadigvæk, men de indeholder masser af cadmium.

Mvh. Svend Høst

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. februar 2009 kl. 22.35

De fleste vil nok blive overrasket over at vide, at der findes mange tungmetaller fra støvet i støvsugerposer. Jeg har i mange år puttet indholdet i komposten, da jeg af kommunen er blevet anbefalet det, via deres kampagner om at begrænse vores affald.

Men så læste jeg at dette var at gøre miljøet en bjørnetjeneste...

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 25. februar 2009 kl. 9.11

Vores ekspert Sten Porse har givet et meget detaljeret svar på netop spørgsmålet: Kan jeg bruge træasken i min køkkenhave?

www.havenyt.dk/spoergsmaal/goedning/140.html

Med venlig hilsen
Karna Maj

Nyt svar til emnet »Aske som gødning.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Aske som gødning.

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider