Forum

Bestøvning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 2. maj 2009 kl. 20.06

Honningbierne sover endnu. Humlebierne leder efter gamle museboer i jorden. Vi må selv bestøve blomsterne. Det skal åbenbart gøres med en bløde mårhårspensel, fra blomst til blomst.

Jeg stødte på en langhårs radiatorpensel med langt skaft. Det gik rimeligt geligsent, penslen gled oversødisk fra blomst til blomst.

Der er masser af blomster, derfor denne "dovenskab". Vi har extrem videnskab i disse spalter, hvad tro I. Der er heldigvis også mange andre med megen erfaring, erfarer vi. Er den metode godt nok tro I?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 3. maj 2009 kl. 7.48

Jeg tror du holder lige så uendeligt af din have som alle os andre herinde og er sikker på din metode med bestøvningen vil lykkes dig, uanset om det var den ene eller den anden pensel du har anvendt.

Hvilke blomster er du igang med at bestøve?

Jeanet

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael P., 3. maj 2009 kl. 9.37

At honningbierne skulle sove på denne tid er vist ikke helt sandt. Tværtimod har dette forår hidtil været utroligt godt for udviklingen af bifamilierne. Desværre har bier ikke de bedste vilkår i den danske "natur", hvor markerne dyrkes alt for intensivt. Bare tænk på den skandaløse oppløjning af brakarealerne sidste år. Jeg kan derfor kun anbefale alle der har mulighed for det til at plante træer, buske og blomster der kan være med til at skabe en alsidig og varieret natur. Lad ukrudtet stå! Og lad for gud skyld være med at pløje helt ud til skel og hegn.

Har du mod på selv at starte op som biavler, så er det på www.biavl.dk at du kan finde oplysninger om din lokale biavlerforening. Har du ikke selv lyst til at kaste dig over denne spændende hobby, så kunne det være, at du bare har et hjørne af haven, hvor en af dine lokale biavlere måske kunne have interesse i at starte en bigård op. På den måde kan du få bestøvet dine frugttræer, du får sikkert et par glas honning når høsten er slynget og du gør noget godt for naturen, der ikke koster dig spor!

Det var bare en opfordring... :-) Uden bier forsvinder alt liv på jorden...ihvertfald alt interessant liv :-)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 3. maj 2009 kl. 18.25

Ja, Skovgaard, jeg er født op med honningbier. Min far havde mindst 37 stader + alle dem vi cyklede ud og servicerede hos gartnere rundt om til alle sider, og fik masser af meloner med hjem. Desværre er jeg overfølsom for bistik, sådan rigtig for alvor. Vores søn var det også. Claus blev desværre stukket af en bi på Vancouver Island, hvor der ingen læger var. Det led vi alle meget med, men det gik. Jeg følger meget med i nudagens liv, ikke mindst med bier. Jeg fornemmer der er meget langt mellem biavlerne her omkring. Jeg tænker tit på al det honning jeg tyggede ud af al det bivoks som blev skrællet af vokstavlerne inden de blev slynget fri for honningen – ved håndkraft i maskinen.

Jeg håber du har flere gode indlæg til os. håp

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovgaard, 5. maj 2009 kl. 12.34

Jeg er utrolig ked af at høre at du er en af de få der har haft bi-allergi så tæt ind på livet. Det er heldigvis de færreste der har oplevet det.

Utrolig mange mennesker har en eller anden oplevelse med eller forbindelse til bier og biavl. Enten har morfar i sin tid haft bier eller også har man oplevet når luften blev helt sort af bier, når de sværmede.

Mange kalder alt med to vinger, der summer, for bier – utallige gange er jeg blevet hidkaldt for at fjerne en "bisværm" som viste sig at være et stort hvepsebo. De fleste siger også at de er blevet stukket af en bi uagtet at det 99 ud af 100 gange helt sikkert har været en hveps! :-) Bier søger ikke det søde på sommerbordet men holder sig til blomsternes pollen og nektar.

Men glæd jer over det vidunderligste honning som danske bier indsamler i plantager, frømarker og naturen og glæd jer over al den frugt som de er med til at sørge for at der dannes. Støt din lokale biavler ved at købe dansk honning :-) Og støt danske frugtplantager ved at købe dansk frugt :-)
Hold jer fra al det udenlandske stads, som i min verden ikke har med en bæredygtig, økologisk og afbalanceret verden at gøre.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 6. maj 2009 kl. 20.52

Du, Skovgaard ved sikkert, at selv om jeg er allergisk for bigift behøver jeg ikke at være det med hvepse/bremser, hvilket jeg ikke er. Jeg bliver forresten næsten aldrig stukket af nogle af disse. Det irriterer mig at folk flygter flagrense og skrigende væk og råber bier, bier, selvom det er bremser. Det er vel også den nemmeste måde at blive stukket på. Jeg er overbevist om, at sidder der ikke, efter et stik en brod på stedet tilbage, var det en hveps. Er der en brod tilbage, med en lille blære på, skal man bestemt ikke snuppe broden med fingerene, idet blæren indeholder giften. Bedst er det selvfølgeligt at skrabe den af med en kniv eller lignende. Det er nok alm. kendt. håp

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. maj 2009 kl. 20.05

Hvorfor er nogle blomster på æbletræer rødlige, og endnu ikke udfoldet, medens de hvide har været udfoldet i flere dage? Er der tale om han og hun blomster ifølge? håp

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 9. maj 2009 kl. 22.22

Der er ikke tale om han eller hunblomster,men om at ikke alle knopper springer ud på en gang. Der er rigtig mange af vore æbler, der er lyserøde eller røde i knop og hvide når de er sprunget helt ud. Hvis du ser efter er blomsten stadig lyserød på bagsiden. Fra et æbletræ begynder at folde sine blomster helt ud til de sidste blomster er åbnet går der op til 14 dage. Dette er meget praktisk, hvis der skulle være nogle dage med køligt vejr, hvor bierne bliver inden døre for at holde varmen.

Nyt svar til emnet »Bestøvning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bestøvning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider