Forum

Knibehjælp til Basilikum begynder!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tvedt, 3. maj 2009 kl. 11.38

Jeg har læst mig til at basilikum planter bør knibes når har vokset sig 6–7 cm høje.

Mine planter er ved at nå denne højde og har 2 blad-par bestående af 2 større blade og 2 mindre blade.

Hvad er det præcis jeg bør knibe af?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. maj 2009 kl. 7.32

Hej Tvedt

Det som skal fjernes er topskuddet. Der skal være så meget afstand mellem øverste bladpar og topskuddet, at du kan komme til at skære / klippe / knibe det af uden at beskadige de små, endnu uudviklede skud, der sidder i hvert bladhjørne på de bladpar, der er udviklede.

Topknibning af dine basilikum med to bladpar burde altså give fire skud – dvs en mere busket plante med mange blade og blomster.

Det med højden på 7 cm er nok ment som en vejledning – planterne udvikler sig forskelligt afhængigt af temperatur, lys, vind og vand. Men to bladpar er nok det mindste, som kan sikre at planten har grokraft nok til at sætte gang i de omtalte uudviklede skud i bladhjørnerne (Jeg venter til der er 3 bladpar).

God fornøjelse – pesto'en venter forude :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tvedt, 4. maj 2009 kl. 8.22

Super.

Så venter jeg et par dage endnu...

Mange tak for hjælpen

Nyt svar til emnet »Knibehjælp til Basilikum begynder!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Knibehjælp til Basilikum begynder!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider