Skrevet af: Guy, 18. maj 2009 kl. 15.06
Har et par flotte blå Allium, tæt og mindre tæt bomsterhoved. De indeholder jo rigtig mange sorte frø. Hvorledes skal de behandles for at kunne udvikles til enkelte løg?
Har forsøgt alm. strøning i beddet, lagt i indendørs potter, ingen resultater. Skal de evt. udsættes for mere frost end den, der kommer i meget korte perioder i jordoverfladen om vinteren?
Skrevet af: Boi Jensen, 18. maj 2009 kl. 17.09
Hej Guy
Når du ikke har oplevet noget spiring kan det skyldes at det er en hybrid (en krydsning), der er steril. I nogle plantegrupper optræder sterilitet ved krydsning af visse planteslægter og det sker også i løggruppen.
Eller skulle løgfamilien, hvortil også porre og spiseløg hører være nemme at frøformere uanset om det gøres efterår eller forår.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Randi Lauridsen, 18. maj 2009 kl. 20.09
Hej Guy.
Sidste år tog jeg nogle af kuglerne med frøstande og det hele, og smed på jorden et sted hvor vi sjældent luger, da bevoksningen kommer hurtigt og skygger.
I år kunne jeg se nogle "tuer" af små strå der hvor jeg smed frøstandene. Jeg har absolut intet gjort for at arbejde frøene ned i jorden eller på anden måde nurse dem. Blot er det vigtigt at frøene er modne, inden du tager frøstandene af planterne. (Det er de når de små sorte frø bliver synlige.)
Jeg er meget spændt på hvor mange der kommer næste år. Jeg regner med at det varer 4 år før de første blomstrer, og måske skal de graves op og spredes lidt til næste år, så de ikke står og kvæler hinanden i "tuen"
Det skal siges at jeg ikke har prøvet det før, så jeg ved ikke hvad sandsynligheden for at få blomstrende prydløg.
Hilsen Randi
Skrevet af: Hrlena L, 18. september 2017 kl. 12.11
Hvilket tidspunkt på året skal jeg drysse frøene udendørs?
Nu i sep?
Eller skal jeg vente til foråret nu?
Er der bedre succes med såning i potte?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Allium – Hvorledes behandles frøene for løg