Forum

Hvide peberkorn/frø… (til kværn).

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. H., 23. august 2003 kl. 9.34

For et par måneder siden såede jeg hvide peberkorn, som et forsøg, i en altankasse. Nu er planterne ca. 5cm høje. De har stået en måned i drivhus og en måned ude i det fri. Dufter skønt af peber. Efterår og vinter nærmer sig og jeg synes det kunne være rigtigt spændende at få planterne til at overvintre, men hvordan gør jeg, hvis projektet skal lykkes til små peberbuske/træer? Hvor stammer hvide peberkorn egentlig fra? Håber nogle af jer derude, kan hjælpe mig. God eftersommer! Venlig hilsen Jeanet

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 23. august 2003 kl. 12.33

Peber (Piper nigrum) er en tropisk plante. så du skal i hvert fald have den ind et frostfrit og lyst sted. Men jeg har ingen dyrkningserfaring overhovedet med peher. Måske andre har. Fortæl os, hvordan det går med dyrkningen.

Sort peber er den umodne, uskallede frugt.

Hvid peber er den modne, afskallede frugt.

Grøn peber (Madagascar-peber) er den umodne frugt, behandlet således at den oprindelige, grønne farve er bevaret.

Rosa peber (Schínus terebinthifólius)er en helt anden plantefamilie.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 26. august 2003 kl. 6.42

Jeg er kommet frem til at Piper Nigrum kan være en udmærket stueplante, selvom det bliver til en umådelig lang slyngplante.

Den kan blive op til 15 meter lang & tåler beskæring.

Måske skal den nok holdes ved stuetemperatur og kun evt. komme ud om sommeren.

Peber skulle også holde meget af fugtig luft, som kan være et problem om vinteren inde. Et mini-drivhus kunne være en fugt-løsning i vinter perioden

Allerede nu efter 2 måneders vækst har jeg beskåret planterne lige over næste bladsæt og vil forsøge at ''tvinge'' dem til at buske sig istedet for slyngvækst.

Iøvrigt en meget tørstig plante.

Med venlig hilsen

Jeanet

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 26. september 2003 kl. 13.21

Nu en måned efter,hvor jeg har eksperimenteret lidt med at stille planterne i forskellige vinduer...oplever jeg...planterne har det bedst i et østvendt vindu. Planten formerer sig selv meget hurtigt med nye skud og rødderne er på vej ud af potterne selvom de blev omplantet for en måned siden. Men jeg siger jer...sikken en duft, når man rører ved et blad. Een af planterne er gået til, den fik mindre lys end de andre, dvs. ca. en meter fra vindu. Det var sidste nyt om (peber)Piper nigrum!

Med venlig hilsen

Jeanet

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Pedersen, 24. januar 2004 kl. 23.57

Peber dyrkes gerne som 2. afgrøde i kaffeplantager, hvor den trives i skyggen under og imellem kaffebuskene.

I slægten er der flere typer, der anvendes som potteplanter.

Meget interessant indlæg, jeg har selv prøvet at spire flere forskellige frø og vil straks prøve peber.

Prøv i øvrigt kernerne fra "stjernefrugt", det bliver en køn og sart lille busk, der holder af rigeligt varme.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Georgsen, 23. april 2004 kl. 12.06

Hej

Jeg har læst Jeanet's indlæg fra d. 23.august – og vil gerne vide – hvor har du fået det hvide peberkorn fra? Er det bare fra peberkværnen, for jeg har ikke kunne finde et sted jeg kunne købe frø.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 24. april 2004 kl. 7.35

Hej...

Dem har jeg såmænd købt i super Brugsen. Kvickly & special krydderi forretninger har dem også. Hele hvide peberkorn til kværn i en lille pose, men kan også købes i glas. Ofte i rød embalge.

Hilsner Jeanet

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Paaske, 23. december 2006 kl. 18.46

Peberbærene stammer helt klart fra Central-Asien!

Da jeg selv har familie i Mongoliet, ved jeg, at mange mennesker betegner peberbusken som ukrudt derovre.

Desuden er jeg træt af folk som ikke kommer med relevante svar, til det faktuelle emne, her på havenyt.dk

Mvh. Martin

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lassetoto, 2. august 2007 kl. 22.43

Øøøhhm bliver det til et "træ" en "busk" eller noget der slynger sig og har blug for det eller er det lige som en vindrue

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lassetoto, 2. august 2007 kl. 22.46

Øøøhhm bliver det til et "træ" en "busk" eller noget der slynger sig og har blug for det eller er det lige som en vindrue

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Van L., 26. februar 2012 kl. 10.23

tak for indlæg om peber.
er der andre erfaringer med dyrkning af eksotiske frø/bær ?

Nyt svar til emnet »Hvide peberkorn/frø… (til kværn).«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvide peberkorn/frø… (til kværn).

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider