Forum

Inden de kolde nætter sætter ind…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 13. september 2009 kl. 19.46

Hvad gør I så?

Her tænker jeg på figner, citrustræer, oliven mv. der ikke tåler kulde/frost?

Jeg har to figner i krukker, en Petrovaca og en anden jeg ikke husker navnet på, samt et cotron træ (alt er købt dette forår) og jeg ønsker at skåne det mest muligt.

Jeg har drivhus – og vil høre hvornår tiden er for at sætte det derind? Der varsles jo ned til 3 grader i den kommende uge...

Hvad gør i?

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. september 2009 kl. 20.29

Hej Lise.

Dine to krukker med figner ville jeg sætte indendørs et svalt sted, da de alligevel taber bladene til efteråret og går i dvale, og så meget lidt vand en gang om måneden, indtil de igen skal udendørs. Placer citronen samme svale sted nogle dage, derefter ind i stuen ved et syd vindue (langt fra en radiator) og vand den som du plejer + lidt vand forstøvning på bladene en gang imellem, helst med regnvand.

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. september 2009 kl. 21.56

Lise, lige en ting til, din citronplante skal helst vendes i samme retning mod solen som den stod udendørs, ellers kan den finde på at tabe frugterne.

Jeg kan give dig alle tiders gødnings opskrift til b.la. citron hvis du skriver din mail adr.

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 14. september 2009 kl. 14.24

Min figen som ikke er bornholmsk bliver ude, mange kan sagtens overleve en mild vinter. Ligeledes med oliven, den står endda på et vindomsust hjørne ;-)

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 15. september 2009 kl. 17.32

Mogens: ldn@scum.dk
Min figen er i øvrigt ved at blive noget så flot – 8 blade præsterer den nu at bære ;-)

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 21. september 2009 kl. 17.35

Mogens – lige en ting til – har du taget dit citrontræ ind? Jeg overvejer nemlig om det ikke skal ind nu her?

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. september 2009 kl. 20.17

Hej igen Lise.

Mit citron og appelsintræ står indendørs hele året, så nyder vi blomster duften i hele huset, og jeg tror at de kan tilrane sig mere utøj udendørs. Det er en god ide at tage citronplanten ind nu, inden radiatorerne buldrer løs med tør luft, for det er citrus ikke glade for.

Har du ikke modtaget mine fotos af kæmpebladene på citronen. Jeg har fået en figenstikling med gule frugter, de smager godt men har en for tyk skal. Aner ikke hvad navnet er.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 22.02

Hej Mogens jeg gætter på at at din figen er af fransk oprindelse, muligvis fra Dronning Ingrid. De havde en gul frugtet sort, men jeg kan ikke finde navnet på den, nu hvor jeg skal bruge den. Hvor har du fået den fra?

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 22.08

Jo her var den, navnet er White Marseille og skulle være den eneste sort med gule frugter. Eller er de lige fra mørkelilla, grønne eller brune. Jeg har evt Brown tyrkey at bytte med, ligesom jeg har den Bornholmske

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. september 2009 kl. 22.15

Hej Søren.

Du er faktisk inde på noget af det rigtige. Jeg har fået stiklingen fra en kolonihave ejer hvis far havde været gartner på Fredensborg slot (hvor jeg selv har gået vagt, og passet på Ingrids have) og på Google beskrives den som Figus Marseille. Det vil så vise sig om 3 år om de bliver gule.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. september 2009 kl. 22.26

Jeg har selv 2 bornholmske hvor den ene er 4 m. høj. Kan du smage forskel på bornholmeren og brown tyrkey, jeg syns de minder meget om hinanden, det har forøvrigt været et formidabelt figen år. Der går lige nogle år før du kan få en stikling af den gule. Jeg fik ellers kraftig udslæt på hånden, fra saften af en knækket figengren forleden.

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 22.30

Jeg kan godt forestille mig at de er tykhudet. Dem som man kan købe i foretningerne er sikker den, som kaldes brun tyrker, men på Westergårds planteskole www.westergaards.dk/figen.html under figner har de også nogle spændende sorter. Jeg fandt nogle andre sorter i Bulgarien, men fik aldrig rod på dem. Selvom det skulle være så nemt. Disse havde også anderledes blade

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 22.34

Jeg har været nød til at pine min brune tyrker (hvis man da må skrive sådan) får at få den til at sætte frugter, så jeg har ikke smagt den. Jeg har skåret megt af den af og rod beskåret den. Det har fået den til at sætte anlæg til figner. Så jeg håber at få frugt at mine arbejde med den. Jeg tror at fejlen ved den er at den har haft det alt for godt og så gider den ikke sætte frugt.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. september 2009 kl. 22.44

Figner gror faktisk bedst i dårlig murbrokke jord. Se de steder de gror sydpå, i sandjord og i klippe spalter. En bekendt af mig har et hus 50 m. fra stranden, i hans sandjord gror en meget gammel bornholmer figen i bedste velgående.

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 22.49

Det samme så jeg på Socopos i Bulgarien, nogle af figerne var kæmpestore og stod meget tæt ved vandet. Mine figner at fået for meget gødning, hvilket har resulterede i for meget gren og bladeværk og alt for lidt frugter. Derforprøver jeg at pine dem. der er også noget som tyder på at den tørke vi har i øjeblikket stresser dem til at sætte frugt

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. september 2009 kl. 23.00

Figner skal helst ikke have noget vand medens de modner. Jo mindre man gør ved planten jo bedre trives den. Mit figen problem er myrerne, de er vilde med frugterne. Forøvrigt står det største figentræ i DK. hos havnefogeden i Bogense.

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 22. september 2009 kl. 11.59

Mogen: Jo, jo tak for mailen – jeg er ret imponeret over de citrus blade, dit tip må prøves :-)
Jamen så tror jeg at jeg slæber min citrus ind idag – det vil den sikkert blive glad for.

Min lille figen figther "petrovaca" jeg stjal i Kroatien kommer også ind inden weekenden.

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 7. juni 2010 kl. 10.55

Kære Lise,
Jeg skriver for at høre hvordan din Petrovaca har klaret vinteren 09/10. Jeg har selv én der kommer fra Banja Luka og det har helt klart været den mest hårdføre af alle sorterne. Stort set ingen frostskader på trods af ekstremt udsat plantested. Meget mere hårdfør end både Brun Tyrkisk og Tidlig Dalmatiner. Kunne være interessant at vide om det er den samme sort som din. Venlig hilsen Lars. www.westergaards.dk

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Connie Rytter, 16. oktober 2011 kl. 19.32

Jeg har lige købt ebn bornholmsk figen. Den er plantet i en krukke og står nu på min overdækkede sydvendte terrasse.
Mit spørgsmål er om jeg skal "frostsikre" krukken med rokwool eller andet, så rødderne på planten ikke fryser. Er der nogen som har erfaring med med?
Connie

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 16. oktober 2011 kl. 19.41

Det hjælper næppe meget at " frostsikre" en krukke, da denne frostsikring kun indebærer forbigåend frost.
Sidste år havde vi -22 og lange perioder med daglig frost og selv min 20 årige figen som stod i drivhus frøs væk.
Så mit råd vil være at opbevare den frostfrit-i et udhus eller lignende eller tage den indendørs i meget kolde perioder.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Ulvbjerg, 14. november 2011 kl. 9.05

D. 14-11-2011.
Hej!
Jeg har et (lille) avokadoblomst, som jeg gerne vil bevare, men jeg har desværre ikke plads til det indendøre, men min mand har et værksted hvor tempraturen ikke kommer under 5 grader, kan det tåle at komme derind i vinter?
P.S.den står i et uopvarmet drivhus om sommeren!
Alice

Nyt svar til emnet »Inden de kolde nætter sætter ind…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Inden de kolde nætter sætter ind…

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider