Forum

Dårlig bestøvning af pærer.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette, 1. september 2003 kl. 13.04

Jeg har nogle pæretræer, hvor der er en del små forkrøblede pære på. Der er også nogle få normale pære ind imellem. Er det dårlig bestøvning, der er skyld i de forkrøblede pærer?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thor Hestnes, 12. september 2003 kl. 10.45

Det kunne det være.

nogle pæresorter er i stand til at udvikle frugt uden bestøvning, men så bliver frugterne ofte små og ''vanskabte''. I vore dage skyldes dårlig bestøvning oftes mangel på bier.

jeg kan anbefale dig at begynde biavl.

det er en interessant hobby og vil kunne give dig masser af frugt og tillige honning.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Jensen,, 2. maj 2004 kl. 12.01

Findes der muligheder for selv at bestøve frugttræer?

F. eks. med berøring med en fin pensel eller lignende.

Jeg har nu haft nogle få blomster hvert år på min pæretræ, men aldrig opnået at få frugter, men i år er der masse af blometer, – jeg kan jo ikke bestille bierne til at komme, hvad gør jeg?

Med venlig Hilsen

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 3. maj 2004 kl. 12.20

Hej Hans Jensen
De fleste pæretræer skal bestøves af et andet pæretræ. Nogle skal bestøves af et pæretræ af en bestemt sort. Hvis du eller dine naboer ikke har sådan et pæretræ, kan bierne ikke bestøve dine blomster.

På denne hjemmeside kan du finde et skema over hvilke sorter, der kan bestøve hvilke sorter.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 3. maj 2004 kl. 23.21

Måske vil det hjælpe at ryste grenene kraftigt for at sprede pollenet.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 4. maj 2004 kl. 9.03

Hvis du har en bestøversort til dit pæretræ i en afstand på 100 meter, så er der ingen problemer. Der skal nok komme bestøvende insekter. Det er ikke kun bier, der bestøver. Jeg tror ikke din have kan være så uinteressant for insekter, at der ikke dukker bier op. Blomsterne kan bestøves over mange dage.

Hvis du ingen bestøversort har, så find en have, hvor du kan få en gren af en sort, som kan bestøve dit pæretræ. sæt grenen i en flaske eller spand med vannd og hæng den op i træet. Du kan se noget om bestøversorter her:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/170.html

Heldigvis ser det ud til at vi i år undgår frost i blomstringsperioden – frost er ofte årsag til ingen pærer, da frosten ødelægger blomsteranlægene.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 1. maj 2005 kl. 0.38

Besynderlig at nogle frugter ikke kan bestøves. alligevel afsætter de frugter. naboens Grev Molte pærer (ikke bestøvnings bart) fik alligevel store saftige pærer. jeg bestøvede blomsterne med fin pensel – men alligevel -? forklaring kan ikke trækkes frem på skærmen. hvem ved det?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 14.06

Hej Henriette m.fl.

Bestøvning i pærer er næsten et problem hvert år.

En metode der er sikker hver gang – er at finde en sort, der kan bestøve hvert enkelt træ – og Conference kan klare det job hos alle andre sorter. Du tager en blomst fra Conference – river kronbladene af og dupper den ind i en enkelt blomst i hver klase i sorten, der skal bestøves. Kommer der så en pære i hver klase har insekterne ikke gjort deres del af arbejdet – modsat kommer der mange pærer i hver klase – har de været aktive.

Du mangler så bare at finde en bestøversort til Conference pæren, – og det må ikke være Gråpære, Grev Moltke eller Dobbelt Philip, disse kan ingen bestøve overhovedet.

Jeg har med stort held fået pærer hvert år i det Vestjyske, hvor det ellers er vanskeligt at få bestøvet pærerne. For det første er der ikke ret mange plantede træer og bierne gider ikke flyve i det kolde forårsvejr.

Prøv også at lave en stor kvasdynge – og så humlebier – og tillægsgevinst et godt skjulested til pindsvinene, der har problemer nok i forvejen. Husk at lægge mindst et juletræ ovenpå hvert år – og det skal være klippet i stykket, så det bliver næsten tørt inderst i bunken. Det virker også.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy W., 4. november 2010 kl. 22.50

Hej
Lige ang bialv, hvordan start man lige sådan noget?

Jeg har nemlig 3700m2 med mange pære, æble og blommer på.

Og tror det ville være godt med nogen bier, da jeg ikke så særlig mange i år.

MvH
Tommy

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 7. november 2010 kl. 8.13

- prøv at finde den lokale biavlerforening - det kan da være at en biavler vil udstationere et bistade hos dig - eller vejlede dig i biavl -

Nyt svar til emnet »Dårlig bestøvning af pærer.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Dårlig bestøvning af pærer.

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider