Forum

Citrontræ.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. oktober 2009 kl. 16.57

Mit citrontræ som altid står i udestue har tabt næsten alle bladene, men der er mange frugter på. I vækstperioden gødes det med Hornum citrus og regnvand. Bladene er grønne men tørre, og uden utøj. Har du et godt bud på årsagen til bladfalet.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 2. november 2009 kl. 17.59

Kan det have frosset? Jeg har slæbt mit træ indendøre i år – og lidt efter lidt vænnet det til at stå i stuen...

Min gamle træ smed også sine blade sidste år pga. kulde og der var ikke mere af gøre – det var dødt.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Lindblad, 10. november 2009 kl. 19.49

Hvorfor krøller bladene på mit citrontræ?

Træet har stået ude i lun læfyldt gård hele sommeren og haft det fortræffeligt. Plantet i stor krukke i frisk jord.

Og bladene var bløde og smukt mørkegrønne.

Først i oktober blev træet flyttet indenfor i hus.

Men Gys! nu krøller bladene sammen og bliver sprøde.

Hvad sker der her?

på forhånd tak for råd.

venlig hilsen
Michael Lindblad

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Lindblad, 10. november 2009 kl. 19.54

Goddag Steen

Har du oplevet problemer med krøllede blade på citrontræ
plantet i stor krukke?

Træet har stået ude hele sommeren i en læfyldt lun lukket gård.

Og har haft det rigtigt godt indtil nu.

Hvad kan årsagen være?

venlig hilsen

Michael Lindblad

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. november 2009 kl. 20.38

Jeg har lige læst en amerikansk hjemmeside hvor de forklarer årsagen til bladfald og krøllede blade på citron. Når planten har stået udenfor i lang tid med en rimelig høj luftfugtighed og så bliver flyttet ind i tør luft, kan det give bladfald. En anden årsag kan være, at den lavtstående sol om efteråret kun rammer kronen af planten som varmes op, og ikke potten med jord som så er kold. Det er deres erfaring, der er nok flere.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 11. november 2009 kl. 7.46

Når temperaturen falder til under 12 C i jorden er rødderne uvirksomme og degenererer.

Bladene ser helt normale ud da der ikke er megen fordampning hvis den står udenfor.

Imidlertid forholder det sig helt anderledes når planten pludselig flyttes indendørs. der kommer en kraftig fordampning fra bladene som derfor krøller og i værste tilfælde medfører bladfald.

Man kan undgå dette ved at flytte dem indendørs FØR temperaturen udenfor om natten falder til under 12C eller opbevare dem køligt hele vinteren.

En anden ting som yderligere kan medvirke til dette fænomen er for kraftig sollys på bladene lige efter at de er flyttet indendørs.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. november 2009 kl. 19.35

Selv et citrontræ som står indendørs hele året, kan tabe bladene om efteråret fordi den lavstående sol lettere opvarmer bladmassen, end den koldere jord.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Lindblad, 11. november 2009 kl. 19.44

Jeg takker for svar.

venlig hilsen
Michael

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Johansen, 23. august 2010 kl. 14.58

Jeg har i sommerens løb fået et lille oliventræ og et lille citrontræ foræret.
De har begge stået ude i sommer, og har det øjensynligt godt. Men de står begge i meget hård og fast jord i potten. Jeg ville gerne plante dem om i større potte og løsere jord, men ved ikke hvornår dette kan gøres. Er det nu eller skal jeg vente til foråret.
Citrontræet har jeg sat ind i drivhuset nu og oliventræet står stadig ude. Lidt senere på året kommer de begge ind. Er dette ok ???
mvh. Anne

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 23. august 2010 kl. 18.36

Jeg tror nu jeg vil vente med omplantningen til om foråret for ikke at stresse planten så sent på året.
Du skriver de kommer "ind".
Er det i en udestue eller hvad?
Hvis dette er tilfældet er der mange måneders ekstra vækst omend lysforholdene forringes og en evt. omplantning vil være mindre problematisk.
Hvis" ind "er ved 20 C i en tør bolig med dårlige lysforhold er det en helt anden sag.
Som jeg har skrevet tidl. er det en noget problematisk sag at overvintre citrustræer uden at få bladfald.
Det man skal være opmærksom på er jordtemperaturen og lysforholdene.
Hvis man ikke er i stand til at holde den over 12C bør de opbevares så mørkt som muligt ( nogen opbevarer dem i en sort kælder hele vinteren ). Ved temperaturer under 12 C kan citrus ikke længere absorbere vand og under 14 grader kan de ikke optage næringsstoffer!
Hvis man kan holde over 12 C skal de have så meget lys som muligt.
Ligemeget hvad, må man forvente et vist normalt bladfald om foråret.
Mine står i en udestue ( i alt 12 forskellige ) med min 5C om vinteren.De får IKKE sollys direkte på bladene før temperaturen har været stabil i en periode og over 12 C. Selv da har jeg oplevet at enkelte planter smider alle bladene. Nogen er meget følsomme f.eks. Pomelo/ grape.
En god beskæring om efteråret kan iøvrigt være en hjælp til at planten får decimeret sit vandbehov.
Iøvrigt er der på nuværende tidspunkt ny vækst i mine som for nylig er bragt indendørs i udestuen..
Iøvrigt var jeg meget imponeret af et tidligere indlæg med en 1 år gammel frøplante af pomelo med frugt!

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Johansen, 23. august 2010 kl. 19.14

Tak for svaret.
Med ind mener jeg et køligt, nogenlunde oplyst værelse (soveværelse). Temp. ca. 15 gr.
Mvh.
Anne

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. august 2010 kl. 23.00

Oliventræet har bedst af at stå ude , og bør først tages ind hvis det virkeligt bliver vinter med temperature under minus 5-8 gr. i længere tid .
Hvis man vinter dækker det godt kan oliventræ godt stå ude hele året her i dk.
Det vil nok fryse lidt tilbage i hårde vintere men vil hurtigt komme igen.

Mvh. Svend Høst

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: <Grethe Clément, 28. september 2014 kl. 8.39

Hvad gør jeg min citrus, den har stået i drivhus hele sommeren, men skal nu ind, den skyde med lange tynde grene, den må ikke blive for stor da den skal flyttes ud og ind efter årstiden, der er to grønne citroner på nu. (den er købt i sommer)
Mvh Grethe Clément

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 6. oktober 2014 kl. 11.43

Hej
jeg var meget aktiv her forige år m lysforhold til citrus vækster og lagde billeder for at give visuelt indblik til min fortælling
jeg mødte en del bedreviden
(Helt iorden) trods billede ) som blev kommenteret :hold op hvor flot..
jeg har udviklet et mikroklima til mine : citron / blodprop og de 23 navel kerner der spirrede 20 ok 2011 med kelvin 6-12,000
Ovetbrus m blødt vand.
lys og vand gælder ligeledes mine voksne.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 6. oktober 2014 kl. 11.47

Hej igen
syntes ikke jeg vil holde min flotteste blodgrape udenfor ..
Her den Ca 30 dage fra at Være plukke. Moden
det flotte runde tunge frugter

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 6. oktober 2014 kl. 11.51

Her navle "forsøget"
Det så herligt! !
At have appelsin gener så spæde"

Nyt svar til emnet »Citrontræ.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Citrontræ.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider