Forum

Gødning af potteplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 11. januar 2010 kl. 15.47

Ville lige høre hvad i andre gøder jeres potteplanter med??

Jeg har gennem årene brugt akvarievand, det er virkelig effektivt!
Men har solgt alle mine akvarier gennem efteråret, så skal have fundet noget andet som virker!
Gerne nogle stiks eller noget ligende som opløses i jorden, så de hele tiden har det de har brug for...

Nogen ideer??

1 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. januar 2010 kl. 16.54

Jeg kan anbefale Greenworld flydende blomstergødning, som til tider fås i Netto. 3 liter for 45,- i en stor grøn plast flaske. ½ skruelåg til 10 l. vand. Den er god og billig og strækker længe. NPK = 7+1+5 med mikronæringsstoffer.

2 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. januar 2010 kl. 17.07

Man kan købe forskellige slags flydende økologisk gødning - og vist nok også nogle øko-sticks mrk. Biobact.

Jeg ved ikke lige, hvor man kan få dem, for jeg har normalt ikke planter inden døre - kun lige nu, hvor jeg er ved at drukne i småplanter i mængder...

Men det ville være fint, hvis vi alle begyndte at efterspørge øko-produkter til potteplanterne også. De findes jo som sagt - og så må planteskolerne bare se at få dem hjem!

3 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. januar 2010 kl. 17.27

Jeg kan hel bestemt tilslutte mig Mogens mærke . Den har jeg også brugt engang i mellem. Den kan også benyttes udendørs. Den er god til potteplanter og altankasser.
Jeg anbefaler næsten altid den, da de fleste ved hvor den kan fås . Eller også den 5 liters som enten bygge marked eller Bilka annocere med .

Jeg har prøvet flere organiske gødninger indendørs , så det vil jeg fraråde . Ikke på grund af lugtgener , da de er minimale men det er vaskeligt at få en god virkning, der muligvis hænger sammen med temperaturen indendørs

4 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. januar 2010 kl. 17.40

Det er bl.a Biobact og Isabella Smiths flydende organiske gødninger . Ellers kan man også bruge Farmers flydende økologiske lupin gødning . Bayer reklamere også med at deres drivhusgødning er organisk . Efter at have kontaktet dem fik jeg at vide at de havde tilsat en lille smule melasse , resten var kunstgødning . Den er også dyr at benytte .

Problemet med organiske gødninger er også at de dels er for dyre og dels skal have længere tid for at virke . Det er ofte ikke alt gødningen, som er tilgængeligt for planterne .

Hvis man vil vide hvor man kan købe bl.a Biobact skal man kontakte www.fausol.dk/ , som importere det fra Sverige , hvor det fremstilles . Biobact er "affald" fra papir -industrien . Det sige at det er godkendt til økologisk brug i Sverige .

5 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. januar 2010 kl. 18.01

Ku' vi ikke få nogen på banen her, som bruger økogødning til potteplanterne?

I betragtning af at de fleste har en del planter indendørs, synes jeg, at det er et ret væsentligt område at få gjort giftfrit.

Det er jo ret energikrævende at producere kunstgødning, så jo mindre der bliver brugt af den slags, jo bedre!

6 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. januar 2010 kl. 18.10

Kære Anja

Hvis de økologiske gødninger nu ikke kan bruges efter hensigten , hvorfor skal vi så bruge dem? .
Den eneste gødning som kan bruges indendørs og er godkendt til økologisk drift er Farmer økologiske lupingødning . Den koster den nette sum af kr. 65,- og en liter rækker til 20 liter vand . Ok , den kan så fås billiger hvis man køber 10 liter af gangen .

Som jeg skrev tidligere der problemet med organiske gødninger, at de også er for dyre og dels skal have længere tid for at virke . Det er ofte ikke alt gødningen, som er tilgængeligt for planterne .

Så med mindre at du også æder dine potteplanter skal du være hjertelig velkommen til at bruge det .

7 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 11. januar 2010 kl. 18.18

Da jeg startede tråden, var det for at finde noget effektivt gødning da det var det jeg var van til det.
Så økologisk gødning er jo udelukket da det ikke er specielt effektivt.
Ved godt at den flydende gødning nok er den mest effektive, men fås der en på pille eller stick form som også har nogle kræfter??

8 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. januar 2010 kl. 18.56

9 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 11. januar 2010 kl. 19.03

Ja det ville være perfekt hvis de så også virkede rigtig godt.
Da jeg begyndte at bruge akvarievand blev planterne meget mørkegrønne og fik en noget tykkere og kraftigere vækst.

Før brugte jeg flydende gødning fra substral, så akvarievand var tydeligt bedre end deres flydende gødning.

Så skal altså have fat i noget som virker, men måske jeg skulle prøve Greenworld som i anbefalder...

10 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. januar 2010 kl. 19.53

Hele havenyts grundlag er økologi - og da jeg på et tidspunkt har set, at der findes forskellige økologiske midler, er det vel ret meget på sin plads at bringe dem frem netop her?

Det kunne da være rigtig interessant at høre, hvordan folk rundt omkring løser den med potteplanterne...

11 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. januar 2010 kl. 20.36

Ecostyle fik for år tilbage lavet nogle piller , der var fremstillet af tørrede omsat gylle . De kan fås enkelte steder bl.a på planteskoler, der ligger inde med et restlager .
Hellere ikke disse har været nogen succes . De var lidt bedre men også for dyre . Jeg brugte dem bl.a. til mine udplantnings planter . Biobact har også lavet nogle gødnings stænger . Men erfaringen siger mig at også de er for dyre og for in-effektive .

For 8 - 10 år tilbage var der nogle som solgte kompost i dåser . Her var der tale om kompost fra kompostorme og en lille dåse med ca. 300 gram kostede den nette sum af Kr.53 ,- i Kvickly . Også dette var et flop .Man skulle så hellere ikke bruge mere end 1- 2 skefulde .

Har man kompostorme og udsigt til at kunne høste fra dem vil jeg hel klart foreslå at man høster herfra når der er muldet og dufter af skovmuld , lader det tørre i solen og ellers sigter det (som var det guld) og så bruger det som plantegødning .
Man kan også komme komposten ned i en engangs thepose, ligge den nederst i potten, lidt jord over og så planten tilbage . Kompost fra disse orme ligger på ca 2, 2 % ren kvælstof . Man kan også blande min kompost i forholdet 1:4 (en del kompost til fire dele pottemuld . Her vil man bedre kunne udnytte dels sin egen kompost og del spare penge .

Er man i tvivl om komposten er færdig så man noget karse, fugle eller andet frø i det og bliver det gul er det ikke færdigt , gror de uden videre er det ,som det skal være .

12 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. januar 2010 kl. 21.18

Jeg kommer lige i tanke om at der i den kompostorme blanding også var finmalet hornmel og lidt kalk.
Hvis man vil have mere kvælstof kan man tilsætte 10 - 20 gram fintmalet hornmel , men det er ikke streng nødvendigt.

Det vil give 1,4-2,8 gram kvælstof over en 3 årige periode.
Hormel består af 14 % ren kvælstof . Ellers kan man benytte hår, hunde eller kattehår , negle eller skæg . Alt sammen gode kvælstofkilder og blandet i jorden lugter det hellere ikke .

Hvis ikke man lige er til den slags kan man også benytte cacaoskaller, kaffegrums eller finmalet lupinfrø, der ligeledes har et høj kvælstofindhold . Men det har til gengæld den ulempe at det lugter som ... og både cacaoskaller og lupinfrø kan tiltrækkerspy-fluer hvis ikke det blandes godt og så er det ingen garati for at man slipper for lugten .

Det er vigtig at man har lidt kompost i sin jord , er omhyggelig med at vande og at planterne får en del varme så den organiske gødning kan blive omsat . Man kan vælge at bruge dette i foråret og frem til sensommeren , hvor potteplanterne kan stå ude . Vælger man at forsøge med dette skal det nok ikke være de dyre og sjældne potteplanter man benytter , men mere hårdføre . Både altankasser og baljeplanter kan sagten tåle dette .

13 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Laulund, 13. januar 2010 kl. 23.47

Hej Steffen.
Jeg bruger Animix flydende drivhusgødning, på flasken står der at det er naturlig organisk. 2 liter gødning rækker til 400 liter vand. Jeg har, hele sommeren `09 brugt det til tomater, peberfrugter og blomsterkrukker og stueplanter med vældig godt resultat. Jeg har købt produktet i Silvan, pris omkring 65 kr.

14 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. januar 2010 kl. 11.53

Animix er ikke en organisk gødning . Den indeholder en meget lille del melasse og resten er kunstgødning

15 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. januar 2010 kl. 12.09

I de organiske gødninger vil du ikke kunne opnå så høj en procent af plante tilgængeligt gødningstoffer . Animix er den aller dyreste gødning du kan benytte, af flydende kunstgødninger da den mænge du får herigennem højst rækker til det halve af hvad de andre flydende gødninger rækker til pr liter .
Hvorfor man så har puttet melasse ( som er en slags sukker)heri , ved jeg ikke men det kan skyldes at det skal være her for ikke at blive beskyldt for vildledende markedsføring. Måske har melasse en virkning på mikroorganismerne, da det kan optræde som en kulstof forbindelse . Men som gødning har det ingen effekt

I deres Animix -havegødning er der tilsat lidt grønmel og horn mel som kan give en meget lille muld effekt på jorden .
Men det har intet med økologi at gøre eller organisk dyrkning at gøre .

16 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 14. januar 2010 kl. 19.44

Jeg har en del knogler som jeg tidligere, også, kom i komposten. Men formulder bestemt slet ikke. De er sikkert gode som kompost. Jeg har og bruger meget min gode kompostkværn, jeg sliber selv dens knive, men kvier mig med at afprøve den med knogler, hvis knivene brækker? Knoglerne bliver nok heller ikke malet - selvfølgeligt, nok heller ikke hvis de saves i stk. først. Den som afhjælpe problemet får en flødekaramel til jul. håp

17 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. januar 2010 kl. 21.33

Jeg selv har også smidt en masse knogler i komposten og senere ud i bedene og har tænkt på hvad mon de mennesker, der engang laver en udgravning her, mon tænker . De vil erfare at lørdagskylling ikke kun var noget man fik om lørdagen .

Normal er det ikke så godt at smide mad i komposten af hensyn til rotter, men jeg har gjort det med knogler og det tror jeg ikke giver problemer . Efter et stykke tid, hvor kompostorme og mikro organismer har været i gang er de meget rene .
Men knogler forgår ikke lige så let og kan sagten ligge i komposten i en del år . Knogler er den samme som benmel og jo mere kværnet (fin )det er , jo hurtigere vil det blive omsat . Benmel (og knogler) indeholder ca 5 % kvælstof og en 9 % fosfor .

Dog vil det tage længere tid før planterne kan få glæde af det . Men ligger man forårsløg og i sær Påskeliljer er det en af de bedste gødninger at bruge . En god stor håndfuld knuste knogler og så løget oven på og så vil der blive frigivet en smule gødning over de næste mange år .

Men hensyn til at kværne det har jeg erfaret at at det kan man godt . Jeg har en model fra Lidl jeg jeg har været rigtig glad for og hvor jeg i de andre år har kværnet juletræer og selvom de med deres harpiks kan være hårde imod kværnen har der ikke været nogle problemer . Min kværn har en valse , der knuser grenene og knoglerne og skær dem så i mindre stykker . Men hel fin bliver de ikke .

Der har været en diskution for år tilbage omkring det at bruge benmel som gødning , af hensyn til Kreutzfeldt-Jacobs syge eller kogalskab som den også hedder men bruger man knogler fra grise og høns bør der ikke være problemer . Det er som ofte de dyr vi for flest knogler fra .

18 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 6. april 2014 kl. 17.25

Godt nok en ældre tråd, som jeg stødte på, da jeg søgte på økologisk gødning til potteplanter.
Jeg vil gerne gøde mine tomatplanter mm økologisk - også mens de står indendørs. Jeg har høns, og jeg spekulerer på, om jeg kan lave en meget fortyndet flydende hønsegødning. Er dog lidt nervøs for at svie planterne og for lugtgener. Har nogle af jer erfaringer med det - eller kommentarer?
Andre måder at lave det selv på? Kan man sammensætte en passende gødning ved at tørre planter og hønseklatter henover sommeren - måske lægge et tørret smuldr nede i potten (med jord over for at undgå lugtgener), som planten så vil nå ned til efterhånden, som den vokser. Andre ideer/muligheder -eller er tanken bare håbløs?

19 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. april 2014 kl. 17.59

Pindstrup skulle efter sigende sælge en økologisk gødning .
Men jeg har ikke kunne finde den .
Ellers har farmer gødning en lupinsaft gødning som er 100 % økologisk .
Hvis du vil blande dine egne gødninger med planter kan du nok ikke indgå lugtgener . Kaffe indeholder en stor mængde kvælstof og kalium Måske er det værd at gøde med. Solsikken sælger også organiske gødninger , som er lavet på bl.a fisk og tang .

20 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. april 2014 kl. 18.18

Jeg fik ikke svaret på dit spørgsmål.....

Jeg tror ikke at du kan undgå lugtgener , for bl.a hønsemøg lugter . Men du lvil sikkert kunne lave en god organisk gødning af tørrede hønsemøg brændenælder, kaffegrums og kalk . Erstat evt kaffen med kompost . Erstatter du med kompost behøver du ikke kalk .

Hvordan af blandingsforholdet skal være ved jeg ikke, men jeg vil tro at det skal være 25% af hver . Laver du udtræk af kompost undgår du lugtgener . Kompost udtrækket er velegnet til at gøde alle slags planter med . Forudsat at komposten er velomsat .

21 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. april 2014 kl. 18.26

Se også udvalget her: www.genbyg.dk/have_husholdning/oeko_jord_og_goedning/
Jeg ved ikke, om de er billigst, men du kan jo google produkterne.

22 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. april 2014 kl. 20.10

Om sommeren laver jeg nældevand, men det stinker usandsynligt dårlig henad råddent kød. Derfor bruger jeg det kun, når potteplanterne er på sommerferie udendørs.

Man klipper en god armfuld stor brændenælde, lægger dem i et net (fx fra kartofler)- så skal de ligge i vand en uges tid (jeg bruger min regnvandstønde), så fiskes nettet op (og det lugter rigtig dårligt!) og tømmes ud på komposten. Vandet skal tynes op ca. 1/4- men med regnvandstønden (80 liter) behøves det ikke.

Især roser og andre kvælstoshungrige planter- kan lide det.

Resten af året bruger jeg en FY! Flydende gødning indkøbt i Netto.

Det bliver alt for kompliceret hvis alt (og især) potteplanter skal være økologiske. Hvor får man øko-pottemuld? Øko-urtepotter?
Min egen muld er ok, men jeg bryder mig ikke om regnorme i potteplanterne. (Regnormene vil sikkert også helst være fri).

Mvh
Tine- det der rådnevand STINKER!

23 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. april 2014 kl. 20.19

Forresten- i Netto købte jeg noget (uhyggeligt dyrt) klovafklip- det lugtede rigtig meget af kostald. Men sepalierpæretræerne kunne lide det, de står nu også i ren grus- og op mod en solstegt sydmur.

Hvis man har hest/kender nogen, kan man nok få hovhorn billigt!

Mvh
Tine

24 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. april 2014 kl. 21.00

Hej Lene

Ja, potteplanterne, det er en af udfordringerne, som er tilbage, men...

Hvis du bruger hønsemøg i din kompost og blander din egen pottemuld er der rigeligt med gødning til planterne kommer i drivhuset, hvor de får mere jord mellem rødderne. Kompostblandingen lugter ikke, men, jo, der kan godt være krible, krable i - et kvalitetsstempel :-)

Det kan også undgås, jeg har en portion, som er tørret langsomt i drivhuset i en bunke - efterhånden som bunken tørrer ind flygter dyrerne og på et passende tidspunkt snupper du komposten og blander din pottemuld og fugter den op igen. Voila!

Se evt. Anden tråd/ artikel her på hlavenyt om at blande egen jord.

25 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 7. april 2014 kl. 17.30

Som jeg forstår kommentarerne skal jeg via komposten for at få et brugbart produkt. Lige nu bruger jeg Hornum, som bare er fantastisk - men når jeg nu køber økologiske frø og i det hele taget prøver at få så meget økologi ind i haven som muligt- skal jeg have fundet en anden løsning.

Tak for svarene.

26 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. april 2014 kl. 19.17

27 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Østervang, 2. juli 2015 kl. 12.33

Brændenælde vand. The one and only. I stedet for at gøre det på den lugtende måde køber jeg brændenældete i Helsebutikken, lader det trække 2 dage og begynder at bruge af det - uden at fortynde det. Voilá. Smukke og sunde planter.

28 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juli 2015 kl. 16.32

Det må vel også kunne laves af hjemmetørrede brændenældeblade?

29 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. juli 2015 kl. 16.41

Ift friske brændenælder til brændenældevand: Er der andre end mig, der oplever nælderne pible frem, hvor I har gødet m brændenældevand?

30 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 2. juli 2015 kl. 18.51

Nælder er ret kvælstofkrævende, derfor vil de også komme op, hvor der er nok næring. Frøene er der allerede i jorden, derfor!

Vi oplever pt, at der kommer hvidtjørn op mærkelige steder, men de er fredede pr definition. Derimod er jeg ret træt af ask, mirabeller- og brombær.

Mvh
Tine- dont talk to me about blackberries...

31 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 2. juli 2015 kl. 19.45

Til Freya
Jeg sætter min brændenælde gødning over i maj, inden de har sat frø, - jeg oplever ikke, at der kommer brændenælder "op over alt";)
Men, hvis jeg skal lave mere i år, så vil det nok kræve en meget fin si ... eller måske kan vandet sies igennem et klæde, for at holde frøene tilbage...!?

Prøv det :)

mvh JR.F.

32 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. juli 2015 kl. 22.24

Synes ellers ikke, jeg har taget planter med frø. Og de har fermenteret virkelig længe, fordi jeg manglede tid.

Men nu pibler de op alle steder, hvor jeg har brugt det (Bla midt i køkkenhaven, hvor de ikke har været de foregående to somre, vi har boet her). Men de kan selvfølgelig luges væk, når de er små.

Og nej Tine - vi har ikke - og ønsker ikke - brombær i haven.

33 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 2. juli 2015 kl. 23.35

Brændenældethe fra helsekostbutikken er nok ikke ligefrem en miljømæssigt overlegen løsning. Det samlede energiforbrug før et gram kvælstof når frem til potteplanten på den måde er givetvis langt højere end for den almindelige vandingsgødning.

34 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benjamin Bording, 6. november 2016 kl. 12.20

Hej.

Jeg blev blot nysgerrig. Hvor ofte bær man bruge akvarievand som gødning? Hele tiden eller fra tid til anden og hvis ja hvor ofte.

35 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. november 2016 kl. 14.45

@Benjamin

Hvis det er vand med lidt bundslam fra et sundt akvarie med alm. pelagiske fisk, og planterne også er alm. planter i god vækst med aim. gødningsbehov, kan du - efter min vurdering - vande med vandet hver gang i vækstsæsonen.

Nyt svar til emnet »Gødning af potteplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gødning af potteplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider