Forum

Podning… hjælp!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren, 17. marts 2010 kl. 22.13

Hej!

Jeg er fuldstændigt pode-nybegynder :)
Men i år vil jeg dog prøve at pode »mit« vildtvoksende, fantastisk søde æble, der står i en nærliggende skov, på et af mine egne æbletræer.

Hvornår skal jeg gøre dette?
Og hvilken metode skal jeg bruge?

Jeg vil ikke ompode mit træ fuldstændigt, men blot lave et par grene af den vilde sort på det… kan det overhovedet lade sig gøre?

Podekvistene har jeg samlet. (i slutningen af februar, mener jeg det var).

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. marts 2010 kl. 22.26

Jeg skal være ærligt og indrømme at jeg til trods for at jeg har podet i nogle år, stadig kan blive lidt forvirret , når jeg læser alle disse gode råd , som mange kommer med . Nu er æbletræer heldigvis en af de nemme at starte med og så er chancen for succes større .

Jeg vil derfor sige at du kan godt pode æbler fra januar og frem til april -maj måned . Jeg selv gør det helst omkring april . Her er vejret varmere og der er ikke så lang tid til at man kan se resultatet .
I gamle dage , hvor der var flere producenter af frugtræer blev der podet træer i førnævnte periode .

Det vigtigeste er at du har opbevaret dine podekviste rigtigt, for at det vil lykkedes .

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. marts 2010 kl. 22.30

Apropro metode så er der mange måder at pode på , men jeg ville nok benytte sidebarks podningen , hvis den gren du vælger er noget større end podekvisten . Du kan sikkert finde en illustration, hvis du søger på "ompodning" .

Nyt svar til emnet »Podning… hjælp!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Podning… hjælp!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider