Forum

Figentræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: . K., 20. april 2010 kl. 20.07

hej, jeg bor i et mildt kystområde (800 meter fra stranden) og tænkte på at plante et figentræ i midten af vores gårdsplads, det er en trelænget gård og åbningen vender mod syd.
jorden inde i gården er rigtig dårlig, men du skulle figner jo åbenbart godt kunne lide.
først ville jeg høre om der er nogen som ved hvor hurtigt sådan et figentræ vokser, de første par år er jeg mest interesseret i vækst og ikke frugt, kunne jeg blande jorden rundt om træet op med noget godt jord? har læst at det hæmmer frugtsætningen og styrker væksten,
og hvor meget vand skal det have? vil det have godt af at jeg vander det i tørre perioder?

jeg har også læst at dens rødder kan gå ind under bygninger og ødelægge fundamentet? jeg ved at der er nogle af de andre arter i figen slægten som har meget kraftige rødder som kan ødelægge huse. men synes ikke rigtigt det hænger sammen med at der er nogle som planter figen op af mure.

og en tredje ting, tænkte på om træet har nogle giftige dele? blade, stængler eller rødder?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: . K., 20. april 2010 kl. 20.09

men det* skulle, ikke du :)

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. april 2010 kl. 20.49

Hej Jonas Kragebær

Prøv at søge i de artikler, som findes i arkivet her på Havenyt - der er svarene på nogen af dine spørgsmål. Bare skriv "figen" i søgefeltet øverst, så dukker de op.

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. april 2010 kl. 21.43

Hej Jonas.
På Bornholm står der mange gamle figentræer op ad gamle husmure. En bornholmerfigen kan nemt vokse 1 m. om året. Bland ½ alm. havejord med ½ af den dårlige jord, det er nok. Vand godt i meget tørre perioder. Den hvide saft i grenene kan give hud udslæt.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: . K., 20. april 2010 kl. 22.25

har godt læst nogle af artiklerne herinde, men syntes ikke rigtigt at de sagde noget om hvor hurtigt de voksede :)
sådan en bornholmerfigen, hvordan ser den ud? for jeg er ikke særlig vild med de figner som har stærkt indskårende blade, kan bedre lide dem der er sådan lide mere "runde og tykkke" i det, for det er hovedsageligt for udseendets skyld at jeg vil dyrke det, men det ville da heller ikke gøre noget hvis man kunne få sig en lille figen eller 2 :)

en anden ting, hvor tidligt plejer figen at smide sine blade?

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 20. april 2010 kl. 23.52

Ficus carica "Precose de Dalmatie" (bornholmerfigen) og Ficus carica "Brown Turkey", er de spisesorter der normalt sælges i planteskolerne.

Hvis du vil have et billigere figentræ, kan du købe et af dem der bare sælges som 'ficus carica'. De har altså kun det latinske navn og ikke et sortsnavn vedhæftet. De giver som regel ikke spiselige figner, med de er fine som prydplanter.
Plantorama har ficus carica på tilbud lige nu til 139 kr. for et opstammet træ.

Hvis du ikke kan lide fligede blade, så er det nok ikke et figentræ du skal købe.

Måske et helligt figentræ (ficus religiosa) ville være bedre :D
Jeg ved så ikke hvor egnet det ville være, men det kan da godt tåle lidt frost.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: . K., 21. april 2010 kl. 0.04

kan såmænd godt lide de fligede blade, men har bare set at nogle er meget indskårende med meget tynde "fingre" og andre er knap så indskårende med tykkere "fingre" :)
den i plantorama, er den uden sortsnavn?

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 21. april 2010 kl. 15.02

Kære jonas, dit figentræ vil vokse meget bedre i læ af en mur end midt ude på gaardspladsen!

Mvh Eivin (^_^)

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: . K., 21. april 2010 kl. 15.16

nu er det jo ikke fordi at vores gårdsplads er helt så stor, nok en 10-15 meter bred og 15 lang :) og huset er en 8 meter højt vil jeg tro. så den stor da lidt i læ :)

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 21. april 2010 kl. 23.52

Ja, det er uden sortsnavn.
Du kan se tilbudet på forsiden af denne uges tilbudsavis:
ipaper.ipapercms.dk/Plantorama/Uge1avis5blad2010/

Hvis du vil spare de 60 kr. skal du skynde dig, tilbudet gælder kun til og med i morgen :)
Normalprisen er 199 kr. (og koster så nu 139 kr. på tilbud)

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 22. april 2010 kl. 8.08

Jamen - vil det sige at dét figentræ (opstammet= PlantOrama har på bud er at af dem der ikke giver spiselige figner?? For så er det jo ret misvisende det billede....

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. april 2010 kl. 16.36

Nej - jeg vil da bestemt mene, at der kommer frugter på det!

Men spørgsmålet kan være, om det er lige så frugtbart og hårdført som de to andre, Søren nævner. Det kan jo være nok så interessant, hvis vi får en vinter mere som den seneste...

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 22. april 2010 kl. 22.27

Anja og Lise
Ja, der kommer selvfølgeligt frugter på dem, men som regel ikke spiselige/gode frugter. Som regel bliver de bare til nogle små grønne og halvhårde frugter. Grunden til dette er (tror jeg) at de figentræer der ikke sælges med sortsnavn enten er frøplanter, eller bare stiklinger taget af helt tilfældige træer, uden hensyn til frugtsætning og spisekvalitet.

Jeg har selv to, over 10 år gamle, eksemplarer jeg købte i botanisk have i København. De sætter i hundredvis af frugter, men de bliver bare som beskrevet tidligere.
Jeg ved at mange har gjort samme erfaring som jeg.

Jeg har dog også de to tidligere nævnte sorter (Precose de Dalmatie og Brown Turkey). De giver hvert år masser af dejlige søde frugter. Brown Turkey er min favorit, men det er jo en smagssag.

Så hvis man skal bruge figner til spisebrug og ikke som prydplante, så køb en navngiven sort. Det betaler sig i sidste ende, og de koster som regel ikke ret meget mere end de unavngivne planter.

Lise: Hvis du er interesseret i Precose de Dalmatie og Brown Turkey, så har jeg set at Gug planteskole har begge sorter til 150 kr. stk. Det havde de i hvertfald i efteråret - så mon ikke de stadig har dem, eller kan bestille dem hjem.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 5. maj 2010 kl. 12.21

Jonas, hvis du ser andre udeplantede figen-træer her på vor breddegrader, ja da vil du hurtigt kunne konstatere at sådanne træer er mestensdels er plantet ret op og ned af husmure. Husk nu på, at et sådant figen-træ, ja det er nu jo da engang langt hjemmefra heroppe i vores lille danske land, hvor godt det end nu måtte forekomme os, og det er der vel delte meninger om, men det er en anden snak.
Nå ,men grunden hertil er, at træet jo da har hjemme omkring middelhavet, hvor klimaet alt andet lige er et andet end her. Dette kan til nogen grad (men ej fuldstændigt) udlignes ved en placering op ad en hus mur. Gerne med masser af sol-lys.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Figentræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Figentræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider