Forum

Bornholmer figner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Krull Hansen, 25. august 2010 kl. 16.35

har i juni købt en bornholmer figen( håber jeg da, planteskolen lovede de) og det er så 2. gang, 1. træ er utrolig stort og flot, nu 5 år gammelt, jeg har fra starten fjernet alle sideskud, så stammen blev små 2 mtr. og herefter kronen, som er blevet
holdt i en ikke for stor omkreds, træet er flot og frodigt, med mange frugter, de bliver bare ikke modne.
Er det nogen der ved om jeg har gjort det rigtigt eller forkert ?og hvad skal jeg gøre for at mit nye træ for de bedste betingelser?
det gamle træ må jeg desværre nok fælde da der ikke er plads til dem begge i min gårdhave, som ligger i Marstal på Ærø
håber der også er en ekspert på dette område. hilsen michael

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. august 2010 kl. 20.57

Dit 5 års træ er nok ikke en bornholmer siden frugterne ikke modner, men en sydlandsk som ikke kan nå at modne i vores korte sommer. Normalt giver bornholmeren frugter efter 3 år. Ærø har et godt klima til figner, har selv taget stiklinger med hjem fra øen. Det nye træ skal du bare plante et lidt lunt sted med mest sol og i alm. havejord og evt. vande i meget tørre perioder og ingen gødning.
Fotoet viser et bornholmerblad til venstre og et af de sydlandske.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Krull Hansen, 25. august 2010 kl. 22.00

hej Mogens.
tak for meget hurtigt svar, har du også lidt om opstamning-beskæring- espaliering ?
på forhånd tak
hilsen michael

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. august 2010 kl. 6.25

Du kan stort set altid få svar på det meste, hvis du bruger søgefunktionen her på havenyt - her lidt om figner:

www.havenyt.dk/soeg/?q=figen

mvh
Anja

Nyt svar til emnet »Bornholmer figner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bornholmer figner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider