Forum

Hjælp til frugthaven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 27. august 2010 kl. 15.35

Hej

Vi har en have med 5 store frugttræer, (4 æbletræer og 1 pæretræ). Vi har også haft en Reine Claude blomme, men den døde for os.
De tidligere ejere havde beskåret den kraftigt og den rådnede væk. Ærgerligt.

Vore æbletræer er gamle på nær et, men det er desværre mest madæbler og vi vil vældig gerne have gode spiseæbler i vores have.

Vi har en Belle de Boskoop og en Rød Ananas. Så har vi et virkelig flot kæmpetræ med enorme æbler, som jeg synes mest ligner Virumgård.
Uden at have ret meget forstand på det.

Det sidste er et nyere træ med æbler der ligner Terndrup, Ulderup eller sådan noget lignende.
Vi ved ikke om de to sidst nævnte madæbler kan gemmes.

Det er store flotte træer, med en masse frugtbæring hvert eneste år, men frugten blæser altid af i utide, vi kan ikke nå op og plukke dem der bliver tilbage og de er altid meget stukne og fyldt med orm, ørentvist og andet kravl.

1. Vi har en kæmpestor kompostbunke under det yngste æbletræ, dannet af flere års nedfaldsæbler og andet haveaffald og jeg tænker på, om det måske er med til at inficere vores æbler med kravl??

2. Vi har også græs helt ind til stammerne på træerne, er det særlig godt?

Jeg drømmer om at få podet mine meget smukke træer, med store og søde, saftige spiseæbler.
Nogen der sidder godt fast og kan modstå den kraftige blæst vi tit har, før frugten bliver klar til plukning.

Nogen der ikke er alt for syreholdige. De må også gerne være gode til most og nogle af dem til at gemme længe.
Vi vil gerne også fortsat dyrke økologisk.

Jeg kunne godt tænke mig, at få træerne beskåret, så de kommer ned i en god nåhøjde, 1,50 m eller sådan noget, men er bange for at ødelægge dem fuldstændigt,
både udseendet, men også bange for de dør af det. Jeg kan slet ikke tænke mig at fælde dem.

Vi har ingen erfaring med beskæring og podning, men vi kender måske en, som kan hjælpe os.

Hvad kan vi gøre?

3. Kan man godt del-beskære, så det kun er enkelte hovedgrene, der skæres ned ad gangen og podes med nye æbler? Kommer det nogensinde til at se ordentligt ud?
Vores Ananastræ må dog godt blive hel-beskåret.

4. Kan man pode pæretræet med nye kviste af det samme træ, bare i 1,50 højde under barken og så skære det ned, når de grene er godt i vækst?
Pæretræet er rigtig højt, med kun én tyk enkeltstamme og vi kan slet ikke nå pærerne. De bliver ødelagt alle som én, af at falde så langt.
Men det trænger hårdt til beskæring. Vi ved ikke nøjagtigt hvad det er for en pæresort, men de er små til middel- store og bliver rødlige på solsiden og falder af/modner aug/sept. så vidt jeg husker. De ligner alm gråpære, mest af alt.

Vi har godt nok en rigtig god, lang frugtplukker, men ingen af os kan holde til at bruge den.

5. Kan man godt beskære om efteråret og pode om foråret, eller i en arbejdsgang, eller hvad gør man?

Vi forestiller os at vælge mellem disse sorter til podning:

Discovery, Lobo, Guldborg på Ananas’en
Aroma, Gul Gråsten, Rubinola på den store Virumgård
Ahrista, Filippa, Rogers Macintosh på Belle de Boskop
Bodil Neergaard på den lille Terndrup, eller hvad den nu hedder.

Forsøgt fordelt efter hvor kraftigt de hver især vokser og så de passer i vækst til modertræet, for et nogenlunde harmonisk udseende. Vi håber Guldborg og Gråsten kan bestøve hinanden, de er jo begge meget tidlige, ikke?

6. Kan I fortælle os, om det er gode valg til vores træer??
Er det helt skørt, er det alt for mange på en gang?

Ved godt det er en masse spørgsmål, men vi håber I vil forsøge at besvare dem alligevel.

Med venlig hilsen
Bente Poulsen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. august 2010 kl. 17.42

-du må gerne ringe til mig ,så kan jeg besvare det meste - jeg synes det er lidt besværligt at svare på skrift - ring 23447163 -
M.M.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 27. august 2010 kl. 19.43

Hej Mogens

Vi følger dit råd og planter nye i stedet for, mange tak for hjælpen og fordi jeg måtte ringe til dig ;)

Venlig hilsen
Bente Poulsen

Nyt svar til emnet »Hjælp til frugthaven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hjælp til frugthaven

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider