Forum

Bliver lerjord bedre af et lag sand/grus?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 27. december 2003 kl. 16.48

Jeg har en god lollandsk lerjord, som jeg efterhånden har fået rigtig god ved hjælp af kompost og hestemøg. Men mer vil ofte have mer, og jeg overvejer med års mellemrum – jeg har haft haven i 25 år – om jeg skulle bestille en lastbil fuld af grus og tilføre hele køkkenhaven et godt lag, inden det igen bliver dyrkningssæson. Mest for at gøre den dels lettere at bearbejde, dels for at kunne gøre det på et tidligere tidspunkt i foråret og senere i efteråret.

Men det er et knokkelarbejde, og jeg har en tvivl gnavende, som siger, at efter to år kan man sikkert slet ikke se nogen virkning mere.

jeg vil derfor gerne høre nogle erfaringer fra haveejere, som har prøvet det i praksis – også meget gerne fra nogle, som har set virkningen over en længere årrække.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 28. december 2003 kl. 6.37

Der skal ret så store mængder til. Blandingsforholdet skal være meget tæt på 40 procent groft grus og 60 procent lerjord.

Det præcise blandingsforhold svarer til, at et 15 centimeter tykt lag lerjord skal blandes med et 10 centimeter tykt lag groft grus.

Grus og jord skal blandes, så hvis man af principielle årsager fravælger en fræser, skal der knokles godt og grundigt med en kultivator.

Jeg vil meget kraftigt opfordre dig til at gøre et forsøg i en begrænset del af køkkenhaven.

Etabler for eksempel et par bede på 2 x 1,2 meter.

Jeg vil som læser se frem til spændende beretninger om resultatet i det kommende år.

Med hensyn til holdbarheden tror jeg, at man skal regne med en fortsat proces.

På min hjemlige matrikel har jeg en meget let sandjord, der kunne vinde i bonitet ved at blive tilført 5–10 procent lerjord.

Alt efter din beslutning vil jeg overveje et modsat rettet forsøg.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 29. december 2003 kl. 0.20

Hej Karna.

Jeg bor også på Lolland. Hvert år når vi skifter bunden i vores hønsegård bliver det "brugte grus" kørt ud i et bed i køkkenhaven (et nyt bed hvert år). Men for at være helt ærlig, så har jeg aldrig kunnet mærke forskel på de bede der har fået grus og dem der ikke har. Måske skulle jeg til et år prøve at plante 2 rækker gulerødder; 1 række i bedet med grus og 1 række i et bed der aldrig har fået. Det kunne muligvis vise en forskel?

MVH
Karin Petersen

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 29. december 2003 kl. 6.55

Jeg tror ikke et øjeblik på, at man på mærkbar måde forbedrer noget som helst ved en tilfældig sammenblanding af lerjord og groft grus/sand.

Det, jeg har kunnet læse mig til om emnet, indikerer, at der ikke er mærkbare resultater, hvis blandingsforholdet er under 35 procent og overstiger 40 procent groft grus/sand.

Det, jeg opfordrer til, er et målrettet forsøg, der i sagens natur først kan evalueres om et års tid.

Det er bestemt en udfordring at løse opgaven.

Det er ikke et problem at tilføre eksempelvis et 10 centimeter tykt lag groft grus/sand ovenpå, men det kræver en sikker hånd, at det blandes godt og grundigt med 15–18 centimeter den underliggende lerjord.

Men alligevel skulle det være en overkommelig opgave at lave et forsøg, der omfatter et bed på 1 x 2 meter.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 6. januar 2004 kl. 1.16

Ja, et forsøg på 1 x 2 meter kunne være interessant.

Men jeg ville bestemt ikke risikere at ødelægge en ellers godt plejet lerjord.

Jeg har vist berørt dette emne i tidligere indlæg. Men aldrig prøvet at tilføre de mængder, Ole Nielsen nævner. Og eftersom mine erfaringer med at tilføre tørret hønsemøg, kompost og vinterdække har givet langt bedre resultater end grus og sand, har jeg besluttet, at jeg absolut kun vil tilføre grus/sand i små mængder efter skøn.

Mine iagttagelser af andre steder i haven, hvor man tidligere har smidt opfej fra vejen af grus/sand, giver ikke lyst til mere. Tung, gold jord uden tilstrækkeligt muld. For andre iagttagelser af strømninger af vand, smeltet sne osv. viser jo, hvor jorden konstant udvaskes for de fine partikler.

Istedet tror jeg på, at bedste middel til at gøre tung lerjord lettere, er en konstant tilførsel af kompost, gødning samt gravning, gerne flere gange årligt. Hos mig er det med greb. Og på gode dage i foråret med efterfølgende thai-massage, dvs. begge hænder frem og tommelfingre som plov, det giver en lækker lerjord. Det er ikke slemt, for jeg tager et bed ad gangen, på enten 2 eller 4 m2. Det gør en forskel hos mig.

At tilføre store mængder sand/grus på de steder, jeg tænker på, vil blot medføre, at sand/grus klumper sig ligesom ler før har gjort det. Det vil give dræn for at fine partikler vil sive ned og væk med vandet, så der konstant skal tilføres større mængder kompost/gødning.

Jeg har ikke nogen videns-belæg for at skrive dette, kun en fornemmelse og en følelse af lidt erfaring. Selv på mine plejede, opdæmmede urtebede, ligger sandkorn jo tilbage øverst efter regnskyl. Her må halvt formuldede plantedele være bedst til at hindre yderligere nedskylning. Altså jorddække. Jeg tror, vi skal være glad for lerjorden.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Engsig, 10. marts 2006 kl. 17.08

Jeg er lige flyttet til Als fra Vestjylland, hvor jeg er vant til sandjord; men her er det lerjord (hård som beton) jeg vil gerne have en lukket have, hvad kan jeg plante, det må gerne være noget som vokser op, så udsigten til erhvervsbygninger bliver dækket; men ikke så meget at solen bliver holdt ude. Jeg vil gerne have at fuglene kommer på besøg, dem er der ikke så mange af, nok fordi de ikke har nogle gemmesteder. Haven er ikke så stor. Jeg er alene og har ikke så mange armkræfter, så hvordan gør man så jorden bliver til at arbejde med?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 11. marts 2006 kl. 6.32

Mig bekendt er der lavet forsøg hos Det jydske Haveselskab med diverse jordtyper, så det er måske en ide at tage kontakt hertil.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 11. marts 2006 kl. 21.24

Lerjord er som bekendt en massiv og tætpakket jordbestanddel, altså fint materiale. Faglitteraturen anviser at behandle det med bakkegrus, altså groft grus for at skaffe luft i porerne/jorden. Det samme gør også kompost/møg som selvfølgeligt forgår i omsætningen til gavn i mente. Lerjord holder på det nødvendige vandindhold til planter. Så alting har gavnligt formåenhed på ethvert formål. Ler og bakkegrus forgår selvfølgeligt ikke, så der skal bare kompost til hele tiden, hvilket jo er så sjovt og berigelsesmæssigt.

Min sandmuld her i Middelfar er også blevet mørk af komposten. Det er jeg vild med og forbrændingen næsten arbejdsløs, så vi er vilde med hinanden. håp

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Baynes, 17. april 2006 kl. 6.45

Jeg overtog for 2 år siden en have hvor jorden nærmest var som beton når den tørrede ud om foråret. jeg har derfor lavet højbede – afgrænset af en række fliser på højkant. I disse lagde jeg ca 10 cm grus/sand og blandede ned med en greb. Et godt lag kompost blev kultiveret i og jorden er nu fin. Mine skorzonerrødder blev lange og pæne sidste år, så jeg tror det hjælper. Inden jeg blandede sand i kunne jeg ikke engang dyrke guldrødder, de blev kun nogle små knortede gevækster. Held og lykke med det.

Margit

Nyt svar til emnet »Bliver lerjord bedre af et lag sand/grus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bliver lerjord bedre af et lag sand/grus?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider