Forum

Podning af blodbøg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lenike Brorsen, 26. oktober 2010 kl. 12.22

er der nogen som kan fortælle mig hvordan jeg skal pode blodbøg? hvilken stammen skal der bruges og hvilke gerne er bedste at tage mm.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 26. oktober 2010 kl. 16.53

Hej Lenike
Det kan jeg. Du skal bruge nogle enkeltstammede bøgetræer, helst med en lige stamme de første 5 cm, tykkelse 4-8 mm, afhængig af hvor tykke du kan finde podekvistene.

Det er måske nemmest at finde et sted hvor der sælges barrods planter - og så få lov at selv sortere nogle af et bundt hækbøg om muligt.
Ellers må du henvende dig - så skal jeg finde nogle til dig.

Podningen skal foretages i marts-april måned og podekvistene skal klippes inden midten af marts måned og gemmes køligt, evt. bare nedgravet i jorden et skyggefuldt sted indtil podning.

Du skal bruge podekviste fra grene af dette års tilvækst og vigtigt at de er forholdsvis tykke, d.v.s. bedst at bruge den inderste halvdel af årets tilvækst. Så podes der normalt med 2 knopper.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lenike Brorsen, 27. oktober 2010 kl. 10.53

herligt dedt skal jeg helt sikkert have afprøvet. men den enkelte stamme som jeg skal pode på -skal det bare være fra en alm grøn bøg?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 28. oktober 2010 kl. 17.18

Hej Lenike
Ja - det skal være en ganske almindelig bøg, farven er underordnet, det er kun rødderne, der skal bruges på den del af planten.

Nyt svar til emnet »Podning af blodbøg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Podning af blodbøg

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider