Forum

Revner i frugterne.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Svendsen, 26. november 2010 kl. 16.40

Jeg køgte i foråret et appelsintræ med frugter. Siden blomstrede det voldsomt. Der blev frugter ud af måske 20 blomster.
Men ! nu er ialt 12 frugter revnede og siden faldet af. Jeg vander hver uge og giver stadig gødning hver søndag. Træet skal vel have noget at "føde" sine frugter med.

Hvad kan årsagen være ?? Jeg er jo ked af at se frugerne på gulvet. Det ser ud som er indholdet for stort, så skallen revner.

Hilsen en ny citruselsker.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. november 2010 kl. 21.27

Jeg har ikke voldsomt meget forstand på citrustræer...

Men mit gæt er, at du måske vander og gøder for meget i forhold til årstiden. Hvordan står dit træ? Drivhus - udestue - eller? Og ved hvilken temperatur?

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. november 2010 kl. 14.18

- det er sikkert for høj luftfugtighed -
MM

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. november 2010 kl. 16.34

Det lyder som om at du vander alt for meget. Citrusjorden har godt af at tørre lidt imellem vandingerne, og så skal den næsten ikke have noget gødning om vinteren. Planten kan godt lide at blive sprøjtet med lidt vand i en forstøverflaske. Helst regnvand, for hanevand afsætter kalkpletter på bladene, og vand helst planten med regnvand.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 28. november 2010 kl. 13.04

Sakset fra Citrus Growers Forum:
Navel Orange Split is an abiotic disorder for which there is no known chemical control. It is likely due to a combination of environmental conditions that prevent the rind of the fruit from expanding quickly enough to accommodate rapid increase of fruit size. The occurrence of fruit split is not predictable and will vary in degree from year to year and place to place. To manage or reduce the problem, try to avoid extreme fluctuation in soil moisture and fertilization levels throughout the growing season.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. november 2010 kl. 18.30

Lilium.
Det er nok rigtigt, men kan du ikke lige oversætte den historie for os der har gået i den stråtækte skole.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 29. november 2010 kl. 9.06

Her er lige en hurtig og direkte google oversættelse:

Sakset from citrusfrugtavlere Forum:

Navle Orange Split er en abiotisk lidelse, hvor der ikke er kendt kemisk bekæmpelse. Det skyldes sandsynligvis en kombination af miljømæssige forhold, som forhindrer skorpe af frugten fra at udvide hurtigt nok til at rumme en hurtig forøgelse af frugt størrelse. Forekomsten af frugt split kan ikke forudsiges og varierer i grad fra år til år og sted til sted. Til at styre eller reducere problemet, så prøv at undgå ekstreme udsving i jordens fugtighed og gødskning niveauer i hele vækstsæsonen.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. november 2010 kl. 16.49

Tak for hjælpen Lise.
Min oversættelse var, spar på vandet til citrus.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 30. november 2010 kl. 12.00

Hanne - citrus bør kun gives gødskningspræperater i sommerhalvaaret. Det anbefales dermed at de ikke gives mere før marts.

Mvh Eivin (^_^)

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 30. november 2010 kl. 12.02

Ja det med engelsk kan nemt være et problem for os ældre. Til gengæld er det min oplevelse, at vi er meget bedre til tysk, end de unge er nu om stunder i vores moderne samfund. Men de laver vel heller ikke andet end spille paa computer. Ja det er godt nok noget andet end dengang, da jeg var knejt før Krigen. Da fangede vi tudser i vandhullet, vi byggede ogsaa drager og overnattede i telt ude i skoven. Der er vel nok sket meget siden dengang.

Mvh Eivin (^_^)

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 30. november 2010 kl. 17.26

Sorry-jeg ved godt at ikke alle kan engelsk til husbehov.

Imidlertid er det ved at være et "must" i disse tider der er omend man kan lide det eller ej.

Det er ligesom den teknologiske udvikling og teorierne om CO2 udslip der har helt deres egen dagsorden.

Min svigermor nægter at have noget somhelst med computere at gøre, omend det ville hjælpe hende en del som slægtsforsker.Hun er imidlertid indstillet på at tage fra Maribo til København for at slå op i de samme slægtsbøger hun kunne finde online-men jeg kan ikke overtale hende til,at det ville være bedre at sidde hjemme i en varm stue og gøre det samme.

Samtidig sidder hun og klaprer på en gammeldags skrivemaskine og skifter papir ved enhver " slåfejl".

Jeg er imidlertid ikke i stand til at trænge ind til hende om, at den teknologiske udvikling har frembragt midler der gør dette problem lettere.

Måske er det mig eller også er der en generation der ønsker at bestemme deres eget tempo-jeg ved det ikke.

Jeg tror, uden at genere nogen, at man kan drage paraleller til havedyrkning.

Tak til Lise som foranstaltede oversættelse-iøvrigt på en særdeles kompetent måde.

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. november 2010 kl. 19.31

Som selv studeret pc. "nørd" har jeg lige hittet ud af hvordan Lise så hurtigt fik oversat med Google. Nemt og genialt, selv om det ofte er cirkus dansk.
Lilium.
Hvis du giver din svigermor en flaske kvajeblæk i julegave, kommer du nok med i aftenbønnen.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 30. november 2010 kl. 19.38

Ja og saadan er der jo saa meget, selvom jeg nu nok er af den mening, at vi "ældre" har lige det tempo, der er tilpas for os.

Mvh Eivin (^_^)

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Svendsen, 1. december 2010 kl. 17.00

Tak for jeres svar til mit spørgsmål om, hvorfor mine appelsiner revner.Jeg har nok vandet for godt. Skallen har ikke kunnet følge med.
På spørgsmålet om hvor træet står. Det står i en stue hvor tp. er 18-19 gr. Vi er sjældent i den stue. Lavere kan tp. godt blive ,hvis det skulle være nødvendigt, men sært nok har jeg 2 citrontræer i samme stue som aldrig taber frugter.
Det ene er i øvrigt sået og var 6 år før det begyndte at bære. Jeg havde opgivet at opleve det. Appelsintræer må være vanskeligere at holde.
På en planteskole har jeg set træer stå ude i det uopvarmede område. På salgssedlen står tåler ned til 5-10 gr. Tør jeg mon nu sætte træet over i et så koldt rum med 5 gr. når forskellen i tp. er så stor.??

Hilsen Hanne Sv.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Svendsen, 1. december 2010 kl. 17.00

Tak for jeres svar til mit spørgsmål om, hvorfor mine appelsiner revner.Jeg har nok vandet for godt. Skallen har ikke kunnet følge med.
På spørgsmålet om hvor træet står. Det står i en stue hvor tp. er 18-19 gr. Vi er sjældent i den stue. Lavere kan tp. godt blive ,hvis det skulle være nødvendigt, men sært nok har jeg 2 citrontræer i samme stue som aldrig taber frugter.
Det ene er i øvrigt sået og var 6 år før det begyndte at bære. Jeg havde opgivet at opleve det. Appelsintræer må være vanskeligere at holde.
På en planteskole har jeg set træer stå ude i det uopvarmede område. På salgssedlen står tåler ned til 5-10 gr. Tør jeg mon nu sætte træet over i et så koldt rum med 5 gr. når forskellen i tp. er så stor.??

Hilsen Hanne Sv.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 1. december 2010 kl. 17.08

I vinterhalvåret bør citrus stå ved 5-15 grader. Ikke mere.

Mvh Eivin (^_^)

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 3. december 2010 kl. 18.25

Ja og det er netop det man kan sætte spørgsmålstegn ved.
Tingene er ikke altid så indlysende som man tror.
Der er flere forhold man skal tage i betragtning.
1. Lysindfaldet.
2.Temperaturen
3. Vanding.

Fænomemet hedder : Winter Leaf Drop.
Oversat til dansk : Vinter blad fald.

Vi er ude i komplicerede fysiologiske fænomener der måske ikke helt er velforklarede.

Min konklusion -som kan være forkert-men som har overlevet mine 15 citrustræer er følgende:
Under 12.5 C kan citrus ikke længere formidle vandtransport via rodsystemet.
Hvis man opbevarer sine citrustræer under denne temperatur og udsætter dem for lys løber man en stor risiko for bladfald
( bladene fordamper vand der ikke bliver erstattet ).
Voldsomme temperaturskift giver helt sikkert bladfald-f.eks. opbevaring ved stuetemperatur efter at de har stået meget køligt. Man kan stort set ikke forhindre bladfald ved stuetemperatur i DK idet lysindfaldet i en stue er alt for lidt til at opretholde alle blade, og de vil automatisk smide en del hvis ikke mange.
Man kan derfor med fordel opbevare dem køligt -helt ned til 5 C -men i så fald skal de ikke have ret meget lys, idet bladenes fotosyntese ikke kan honoreres af væske fra rødderne hvilket giver bladfald.
Hvis man opbevarer dem ved denne temperatur skal vandingen være minimal ( måske mindre end 1 x ugentlig ).

Nogle opbevarer deres planter i kældre ved 10 C uden lys i flere mdr. med stor succes.

Jeg har den store fordel, at jeg kan holde rodprocessen igang året rundt idet mit klimaanlæg kan forsyne min udestue med 20 C eller mere og det lys der nu er for årstiden ( bedre end i en stue ).
På trods heraf har jeg også et vist bladfald som man må acceptere.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 4. december 2010 kl. 10.00

Det er nemlig nrigtigt, men ih hvor det da lyder videnskabeligt og indviklet. Men spændende, det er det da!

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Revner i frugterne.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Revner i frugterne.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider