Forum

Ud med kartoflerne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 21. januar 2004 kl. 16.15

Min selvskrevne Havens Historie 2003 beretter, at jeg satte kartofler til forspriring 9. februar.

Der var tale om en posefuld Hamlet, købt dagen før i det næsten lokale Bilka Haveventer.

De blev anbragt i dels mælkekartoner og dels passende plastpotter næsten dækket af den næringsberigede Stenrøgel spagnum, som jeg bruger stort set til alle så- og planteformål. De fik deres plads i flamingokasse i den lune udestue.

Da de havde rodfæstet sig, blev de omplantet til blandt andet nogle 10 liters spande i drivhuset i selskab med et stendræn i bunden samt en blanding af hestegødning, spagnum og havejord for resten.

Kartoflerne satte planter, som det var hensigten, og det tidlige høstudbytte (omkring 20. maj) var absolut tilfredsstillende.

Når kartoflerne i år ryger direkte ud i de udvalgte bede med plasttag og ikke kommer i drivhuset, skyldes det, at et par af mine tomatplanter blev smittet med en eller anden form for bladsyge, som et par af kartoffelplanterne havde pådraget sig.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivana, 22. januar 2004 kl. 15.56

Tak for videregivelse af dine erfaringer om tidlige kartofler, jeg finder det meget nyttigt som nyslået haveejer. Fortæl endelig mere!

Nyt svar til emnet »Ud med kartoflerne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ud med kartoflerne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider