Forum

Lysterapilampe som plantelys

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 31. januar 2011 kl. 12.44

Jeg har en lysterapilampe og har spekuleret på, om jeg kan bruge den som tilskudslys i vindueskarmen. Den bliver jo solgt på at levere dagslys.

Jeg har store vinduer der vender mod sydvest så der kommer i forvejen meget lys ind. Men især i februar kunne jeg godt især i overskyet vejr bruge lidt ekstra.

Jeg har fulgt lysdebatten - men jeg står af, når det bliver for teknisk og indviklet ,så hvis nogle af jer har erfaringer, viden eller tanker om lysterapilampen som plantelys, kunne det jo være spændende at høre fra jer.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. januar 2011 kl. 14.04

Hej Lene -

Det er jo bølgelængderne, der afgør, om det er godt plantelys, og jeg mener ikke, at lysterapilamper gør det så meget i netop de bølgelængder, som er optimale for planter.

Jeg har set, at Philips laver en, som er baseret på blåt lys, og den ville muligvis kunne bruges som tilskudslys, men jeg tror ikke, at de andre giver planterne ret meget...

Som tilskud i en vindueskarm ville jeg nok foreslå et lysstofrør - noget i denne stil:

willabgarden.dk/fullpost.asp?AvdID=185&ArtID=30637&page=1

Eller du kan jo prøve med lysterapilampen - du vil jo hurtigt kunne se, om planterne kan bruge lyset fra den!

mvh
Anja

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas A., 31. januar 2011 kl. 21.11

Jeg havde engang en kæreste der brugte sådan en lampe ifb. med en vinterdepression.

Ud fra det jeg husker om den gav den noget der mindede om 10.000 Kelvin - altså samme spektrum som der kaldes dagslys indenfor lysstofrør (jeg kender dog kun de alm. T8 og T5 rør).

Modsat er Gro-Lux jo en gammel kending der i tidernes morgen (tidlig morgen!) blev udviklet til emerse planter i gartnerier og den ligger på på 6500 Kelvin.

Jeg kender dog lidt til arbejdsgangene på Tropica (gartneri der lever af at sælge sump- og vandplanter) og der sværger netop til dagslys rørene i deres laboratorie samt til deres kunder.

MIt indtryk er der findes en masse teori om hvilken farbe planter skal have og dit og dat, men i bund og grund er alt lys bedre end intet lys, så jeg ville nok bruge lampen til at forlænge perioden med lys, fremfor at forsøge at intensivere den mens der er sollys, for det tror jeg simpelthen ikke på vil kunne lade sig gøre i nævneværdigt omfang.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. februar 2011 kl. 16.38

Fra pålidelig kilde har jeg hørt at der er lavet flere forsøg med lysterapilys til hampeplanter, men de trives ikke under det lys. Så det er nok det samme for andre planter.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. februar 2011 kl. 18.03

Som sædvanligt er hampedyrkerne længst fremme i skoene! Men de har selvfølgelig også været nødt at dyrke deres ting uden for solens rækkevidde og har samlet en del erfaring på den konto....

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 4. februar 2011 kl. 11.28

Det kan vel ikke passe af denne side fremstaar som reklameplads for hampedyrkning da det er ulovligt og jo da dermed ogsaa dødeligt.

Mvh Eivin (^_^)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 5. februar 2011 kl. 13.25

Tak for svarene. Jeg kan forstå at effekten er tvivlsom! Grunden til at jeg fik tanken var, at jeg sidste år ( for førse gang) havde dårlig frugtsætning på tomatplanterne, og den eneste forskel i fremgangsmåde jeg kan komme i tanke om er, at jeg sidste år ikke havde lysterapilampen oppe. Men jeg ved godt ,at der er mange andre faktorer, der også kan spille ind.

Nyt svar til emnet »Lysterapilampe som plantelys«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Lysterapilampe som plantelys

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider