Forum

Podning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse Nielsen, 2. februar 2011 kl. 21.28

Hej jeg har nogen gamle æbeltræer i min have som jeg gerne vil have podet,men jeg vil gerne beholde de æbler som de giver nu,kan man skære et par grene af og så pode på dem så man får flere sorter på samme træ

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. februar 2011 kl. 7.03

Prøv at bruge søgefunktionen oppe i højre hjørne - så får du masser at læse...

mvh
Anja

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. februar 2011 kl. 8.35

Hej Lasse Nielsen

Måske må du finde lidt tålmodighed frem - det er muligvis sådan, at skæring af podekviste og podning først kan gå igang, når vi når frem til november. Lige nu er træerne så småt ved at gå igang med at sætte fart i vækstprocesserne....

Jeg selv (og flere jeg kender) har fået meget god faglig assistance og vejledning om bevaring af gamle sorter fra Boi Jensen - se: www.de-gamle-sorter.dk.

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 3. februar 2011 kl. 16.14

Hej Lasse

Du kan godt nå at skære podekviste og pakke dem ind i våd avispapir og en plastikpose. Derefter lægger du dem på det køligste sted i dit køleskab, indtil du skal pode på træerne medio april. Skal du bruge nye sorter til podning bestiller du dem nu og får dem leveret medio april

Når du skal pode på et eksisterende træ, skal du altid lave et friskt snit, som du poder på. De grene, som du ønsker erstattet med en ny sort, kan du godt fjerne nu, men du skal levne en stub på 10-15 cm, som skæres af lige før du poder. Der er intet i vejen for at du har 3-4 sorter på det samme træ.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Eivin Knidsen, 4. februar 2011 kl. 11.03

Slettet af administrator 7. februar 2011 kl. 10.55.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 7. februar 2011 kl. 16.59

Kære Lasse, ja det kan man sagtens (som jeg ogsaa skrev i det nu forsvundne indlæg). Faktisk er det ganske almindelig ved frugtarvl, at grene podes paa stammer af for dem fremmede sorter.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Podning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Podning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider