Forum

Podning af citrus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikkel T., 9. februar 2011 kl. 23.06

Jeg vil dyrke egne citrus træer og er derfor interesseret i at høre om hvilke sorter man bruger til at pode på, sorterne jeg vil dyrke er:

Citrus sinensis ´Valencia´: Har læst mig til med appelsin er podeplanten ofte Citrus aurantium

Citrus aurantifolia (Mexican, West Indian eller Key Lime): Denne skulle eftersigende sjældent blive podet?

Citrus limon ´Lunario´: Ved citron er podeplanten ofte Macrophylla (Citrus macrophylla) da Poncirus trifoliata ikke fungerer sammen med citron.

Kumquat: bruges ofte Poncirus trifoliata

Kan man ikke bruge Poncirus trifoliata til appelsin?

Kan valget af grundstammen påvirke frugtens størrelse eller smagen?

Håber der sidder nogen herinde med nogen guldkorn.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 10. februar 2011 kl. 7.58

Hej Mikkel
Synes du skulle prøve at låne "Politikens bog om planteformering" udgivet år 2000 eller senere oplag på biblioteket.
Her står bl.a. at Citrus oftest podes på Citrus Poncirus trifoliata - som er en dværgcitron - og det er nok for at få dværgvækst og måske er den sundere end andre. Jeg ved det ikke, men det er bedre at læse lidt om det, før du går i gang og måske laver for mange selvmål.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel T., 10. februar 2011 kl. 22.45

Hej Boi, tak for tippet, Den vil jeg prøve at låne. Har dog allerede læst en masse om emnet rundt omkring i bøger og på nettet, og er lidt interesseret i om der er nogen herinde med personlige erfaringer da jeg har læst modstridende info rundt omkring.

Blandt andet skriver folk nogen steder at grundstammer kan påvirke frugtens smag og størrelse hvor andre siger det ingen betydning har.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 11. februar 2011 kl. 12.54

Kære Mikkel, og saa maa man jo tilføje i den specifikke sag, at Lotte Möller har udgivet en glimrende bog som citrus som nok kanne være et læs væred. Det er skønt.

Mvh Eivin (^_^)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 13. februar 2011 kl. 14.46

Den hedder i øvrigt slet og ret "Citrus", altsaa "Citrus" af Lotte Möller. Jeg glemte helt at skrive titlen ved første forsøg.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Podning af citrus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Podning af citrus

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider