Skrevet af: Peter Espersen, 8. marts 2011 kl. 21.54
Hej. Jeg skal om kort tid plante en alle' på vejen ned til vores ejendom. Jeg har prøvet at sætte mig ind i sagerne, og har valgt at plante lindetræer da jeg gerne vil styne dem hvert år, syntes det er fantastisk flot. Men holder man stammen nede i højden ved allerede at begynde at styne i en "ung" alder.? Jeg har læst at man skal begynde når de er ca 15 cm i omkreds forneden på stammen. Planen er at de gerne må blive meget høje. Jeg er meget nybegynder i haveverdenen, så håber ikke i finder mit spørgsmål alt for dumt:-)
Peter
Skrevet af: Lone Brems, 9. marts 2011 kl. 14.03
Hej Peter Espersen
Flot flot plan !! Når du går igang med den og ved, at der dels går mange år før din forestilling om lindealléen bliver til virkelighed - og at du planter for at andre skal have samme glæde ved alléen om nogen generationer, så må du søge den allerbedste vejledning du kan få !
Måske er der en gartner som ser dit indlæg og kan give korrekte anvisninger til dig her på Havenyt- men du kan også vælge at kontakte en anlægsgartner og få faglig bistand.
Dine udgifter ved at spørge en fagmand til råds er helt berettigede og ganske overkommelige i forhold til dine udgifter til indkøb, jordbehandling, plantning, opbinding og evt vanding.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Peter Espersen, 9. marts 2011 kl. 18.04
Nu ved jeg så godt at et træ ikke bliver stort på 10 år, og det var sådan set heller ikke det mit spørgsmål gik på!! Skriver det lige igen.
Vil en styning i en ung alder af træet gøre at hovedestammen ikke bliver lige så højt, i samme fart som hvis man bare lader det gro? altså om man holder højden nede på hovedestammen?
Skrevet af: Michael Østergaard, 10. marts 2011 kl. 2.56
Det må rent logisk være sådan, at den højde du nu engang vælger at kappe hovedstammen af i, typisk vel 2,5 meter, det er stort set den blivende stammehøjde, altså den højde, hvorfra sideskuddene, kronen om du vil, vil udspringe. Denne "knudehøjde" vil ikke ændres resten af traets liv.
Logisk skal du derfor vente med at klippe hovedstammen af, indtil den har nået den højde, som er dit ønske for udspringet af sidegrenene. Det er ikke alene den hurtigste måde at få den ønskede hovedstammehøjde på, det er også den eneste.
Held og lykke
Michael
Skrevet af: Peter Espersen, 10. marts 2011 kl. 20.04
Michael: det var det jeg spekulerede på, for stammen bliver jo større og større i diameteren, og så tænkte jeg at den vel også ville bliver højere.
Tak for svaret.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stynede træer