Forum

Ny have – helt fra bunden.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten L.D., 10. marts 2011 kl. 18.06

Hej folkens. Jeg er flyttet i en andelslejlighed med min kæreste, hvortil der hører en lille have (ca 2.5 x 2.5 meter). "Haven", som det bestemt ikke ligner i øjeblikket, ser ud som om, at der gennem årene er blevet hældt mere og mere jord på, så lidt grus, og så lidt jord igen - det er meget mærkeligt. Jeg kommer fra et hus med have, så det skærer mig i øjnene hver gag jeg går forbi vores lille kirkegård. Det der er min plan, er, at grave hele skidtet op og anlægge det hele fra bunden. Men da mine 21 år ikke har budt på særligt meget andet end lugning og trimning af hæk, er lidt på bar bund i hvordan jeg skal gribe det an. Jeg har derfor nogle spørgsmål:
1) Hvilken slags jord skal jeg anskaffe mig til projektet? Og hvor meget skal man bruge til 2.5 x 2.5 meter?
2) Skal der lægges nogen form for underlæg under jorden?
Nu er det snart midt-marts - hvornår er jorden klar til at grave i?

Mange tak for jeres garanterede gode hjælp!

- Morten.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten L.D., 10. marts 2011 kl. 18.07

Og jeg glemte at spørge: Jord/grus også lovligt at dumpe på genbrugspladsen som haveaffald, eller hvordan skal jeg bære mig ad?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. marts 2011 kl. 19.23

Hej Morten -

hvad vil du have derude? Skal der være pynt eller spiselige ting?

Selv om det er et lille stykke, kan det sagtens bruges til lidt sjov...

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. marts 2011 kl. 20.15

Hej Morten.
Hvis det var min "park" ville jeg gennemgrave jorden godt og grundigt. Grus er slet ikke dårligt at have i jorden bare det bliver fordelt godt. Er du sikker på at det ikke er mørtel fra noget renovering, det kan være årsagen til den udpinte græsplæne. Hvis det er forurenet jord er det lidt mere kompliceret at bortskaffe, så skal du tale med din Teknisk Forvaltning om det.
Endelig ikke noget underlag i jorden, og så kan du ellers grave når du kan få en spade i jorden.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten L.D., 11. marts 2011 kl. 7.41

Hej Anja. Jeg regner med med at anlægge græsplæne og bed med buske og blomster. Planen er ikke spiselige ting i hvert fald :) Men det kan da godt være jeg kunne tænke mig jordbær på et tidspunkt.

Hej Mogens. Den er bestående hovedsageligt af grus. Altså virkelig meget grus. Jeg var nede og stikke lidt i den efter mit indlæg igår. Men du mener altså, at jeg slal komme grus i min jord? Hvis jeg ender med at skulle skifte det hele ud, skal det så være almindelig muldjord?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten L.D., 11. marts 2011 kl. 7.43

Og nej, det er hverken forurenet eller fyldt med renoveringsaffald.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 11. marts 2011 kl. 8.29

behold endeligt det grus i din have hvis det kun er småsten for det er godt til haven at der er grus i den

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. marts 2011 kl. 9.11

Hej Morten L.D.

Når du ikke skal dyrke spiselige ting sådan lige nu og her kan du fjerne de to buske og græstørven (ryst rødderne fri for jord før du fjerner græsplanterne) og derefter løsne jorden i hele haven med en greb - hvis din energi er til det, kan du gennemarbejde jorden gerne ned til 30 - 40 cm dybde. Overfladen kan du jævne lidt ud med greben - når der alligevel skal plantes er der ikke grund til at finrive :-).
Hvis du vælger planter ud fra den jord, som nu er i din have kan du sagtens dyrke haven uden at tænke på at fjerne jord og udskifte det med muldjord.

(Hvis du vælger planter, som kræver næringsrig muldjord (og du derfor er nødt til at fjerne noget af jorden fra din have) kan du helt enkelt spørge på din lokale genbrugsstation, hvordan reglerne om bortskaffelse af jord er.)

Fra det udgangpunkt kan du lægge planer .... og her vil jeg lige tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved din idé om en lille plæne. Jeg vil foreslå, at du grundigt overvejer, om en lille befæstet plads med en bænk / et par stole lettere vil kunne indpasses i en lille grøn frodighed ? Herudover kommer opgaven med at passe græsplænen plus at anskaffelse og opbevaring af plæneklipper kan være noget bøvl .... og den bliver jo altså ikke nogen tumleplads eller boldbane på det areal du har til rådighed ;-)

(Hvis du når frem til at ville lave en lille plads med fliser, er der ikke grund til at løsne jorden på det areal, som afsættes til det. Grav de øverste 10 cm jord af og udskift det med groft grus, som stampes godt sammen og bruges som fliseunderlag. Der er ingen grund til at lægge tykkere underlag af grus, fordi der jo kun bliver gående færdsel på arealet).

Plantevalget til bedene kan du gøre ud fra viden om tre ting: Havens lys-, vind- og jordbundsforhold.
Du kan finde rigtig god inspiration i Jane Schul's bog "Hvilken plante hvor" - dit lokale bibliotek har den / skaffer den !
Bogens anvisninger er meget enkle at bruge til at lave plantelister efter og den giver godt beslutningsgrundlag for valg af høje / lave planter, farvesammensætning (både løv og blomster) og årstidsvariation.

Og lige et forslag mere: Et fuglebad og lidt fuglefodring kan give rigtig god mening - det er jo tydeligt ud fra dit foto, at der er vinduesudsigt til haven og dermed gode muligheder for overraskende haveoplevelser.

Endelig kort om din jordbærdrøm: Overvej skovjordbærplanter som bunddække i en del af haven - de er ikke krævende hverken med næring, vand eller anden pasning og giver små håndfulde af velsmag i en meget lang sæson,hvis de får lidt skygge fra buske, en bænk eller klatrende planter.

Med venlig hilsen fra
Lone

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. marts 2011 kl. 12.05

Hej Lone -

endnu en gang et supergodt indlæg fra dig - en rigtig god idé med et lille fliseområde med masser af frodighed uden om!

mvh
Anja

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten L.D., 14. marts 2011 kl. 11.39

Hej Lone! Tusind tak for at du gav dig tid til at komme med alle de gode råd! Udfra hvad du har skrevet har jeg besluttet mig for en plan. Jeg vil lave et forhøjet bed ud mod vejen samt mod haven til højre for min og højst sandsyndligt nogle fliser ind mod husmuren. Måske lidt græs mellem de to, men det må lige overveje. Min nabo har nemlig en græsslåmaskine, så det er ikke et problem.

Jeg vil anskaffe mig bogen og gå i gang med det hele så snart jorden er til det! Tusind tak for hjælpen!!

Nyt svar til emnet »Ny have – helt fra bunden.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ny have – helt fra bunden.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider